Mi volt az a mélypont Bruce Dickinsonnál (Iron Maiden), amikor a magasabb hangok gondot okoztak neki? (kb '86-89 között)
Tökéletes alatt azt értettem, hogy sokkal jobban, mint a 80-as években.
A kérdést az élőben való éneklésre értettem.
Amúgy valószínű, hogy igazad van, jobban utána olvasgattam közben, és többen is azt mondják, hogy a több, mint 1 évig tartó World Slavery Tour lehet az oka. Nem tudom mennyi alapja van, de azt is olvastam, hogy '85 tájékán azt fontolgatta, hogy kilép a Maidenből.
Igen. A turnékon nagyon meg tudta a hangszálait terhelni, mivel - saját elmondása szerint is - rengeteget rohangált, ugrált a színpadon, hogy feldobja a show-t. Így énekelni nem a legkönnyebb.
Van alapja, hogy ki akart lépni. A Powerslave után reménykedett benne, hogy visszavesznek a keménységből, mert nem tetszett neki (Adriennek sem), a World Slavery Tour rendesen kikészítette, akkor is ki akart lépni a végefelé, aztán a Somewhere lemezre nem is írt már semmit, csak felénekelte a dalokat (mert az sem tetszett neki), végül a Seventh Son-nal már majdnem elégedett volt, de akkor meghallott egy Queensryche demót, vagy előzetest (az Operation: Mindcrime albumé) és odáig volt, hogy miért nem csinálnak ők is olyan zenét, mármint a Maidennel. Mindig az volt a baja, hogy a IM nem elég progresszív. Nos, ezután két lemezig még bírta, majd a Real Live/Dead, s Doningtoni koncerteken a kilencvenes évek elején már nagyon hallatszik, mennyire unta az egészet, mert egy számot sem tudott rendesen elnyomni. Sajnos.
Nos, ezeket mind interjúkból vettem, tehát végső soron az ő nyilatkozatai alapján beszélek. :)
Ezekről eddig nem is tudtam.
Köszönöm ezt a sok információt! :)
Az előző vagyok, azt hittem ez az én kérdésem:D Én is ki akartam ezt írni, ezekszerint nem én írtam :D.
Amúgy Bruce-al mi történt? hát felnőtt. 30 felett volt. És amúgy szerintem nem lestrapálta. Akkor inkább rekedtes és fátyolos lett volna. Inkább kialakult a végső hangterjedelme, amit nagy bő torokkal bírt. Ezért valahogy meg kellett tanulnia ismét a magasabb hangokat. Pl ha meghallgatod ezt: http://www.youtube.com/watch?v=vnkWCuUQKzk
ez 1990 es felvétel. A magasabb hangokat szinte préseli, és szerintem ez zseniális. Aztán 2001-re a hangterjedelme megmaradt, de szerintem néha kellemetlenül éles volt a magas, és tompa a mély. Én jobban kedveltem a 88-as hangját. meg persze ezt amit mutattam.
Felnőtt? Érdekes meglátás. Az, hogy szerinted nem strapálta le a hangját, a te dolgod. De attól még a World Slavery Tour betett neki. És ez tény, ő maga is ezt állította. És alighanem hinnem is kell neki.
"inkább rekedtes és fátyolos lett volna"
Hallottál te már egyetlen bootleget is 1984 és 1985 között? Mert én rengeteget, és az említett turné végére szinte már csak szavalta a dalokat, a magas hangokat pedig rendre elhagyta belőlük. De nem volt ez másként a Somewhere album utáni koncertsorozatok esetében sem. Egy énekesnek, főleg, ha olyan műfajban dolgozik, mint a heavy metal, a hangszálai elfáradnak, és meggyengülnek a rendszeres, átlagon felüli használattól. Dickinson pedig használta rendesen. Nem értelek, mert olyan, mintha azt mondanád, hogy ó hát ő lemezminőségben énekelt élőben is, no problem. De ez távolról sincs így.
"amit nagy bő torokkal bírt"
Dickinson sosem énekelt torokból. És fejhangot is csak egyetlen számban hallani tőle... nem tudom melyikben hirtelen. Viszont azt is direkt használta úgy, ahogy. Azt hiszem a Quest For Fire-ben van ez, de mondom, nem vagyok biztos benne.
"meg kellett tanulnia ismét a magasabb hangokat"
Ez jó. :D 82-től 87-ig végignyom a Maidennel 4 stúdióalbumot, aztán elfelejti kiénekelni a magasakat, és újra meg kell tanulnia. Mindezt azért, mert megnőtt a hangterjedelme. Brutális. Egyébként ezt azért nem értem, mert a Number legendás sikolya után, hogy a túróba lehetett az, hogy megnőtt hangterjedelemmel mondjuk elfelejt sikítani a Seventh Son idejére??
A linked jó, ez viszont a fickó szóló cucca, ami teljesen más, mint a Maidenben való énekesi pályafutásának jellegzetességei. Itt nem volt mögötte Harris elvárások százaitól szikrázó szeme.
"Aztán 2001-re a hangterjedelme megmaradt"
Ez nem igaz. Erőteljesen megkopott a hangja. Mára pedig még inkább. Persze, tud ő még most is magasan énekelni, sőt, 2001-ben is tudott, de teljesen botfülűnek kell lenni ahhoz, hogy valaki ne érezze, hogy a 2001-es Dickinson és a Powerslave-en éneklő Dickinson között hatalmas a különbség.
Nézd el, hogy ennyit kötekedtem, de egy dolog hallgatni egy énekest, és más tudni is, hogy mit hall az ember.
Fátum Doktor!
Na lehet hogy különbözik a véleményünk, talán jó is, hogy belém kötöttél, mer pontosítanék. Azt elfelejtettem írni, hogy ja tudom hogy betett neki 1984. Hangilag is ez egyértelmű, viszont az életkor is fontos. Bár igen ebben igazad van, hogy leénekelte a hangját. A 89-es Maiden England koncerten akkor sem teljesített volna sokkal jobban, ha előtte pihen egy évet. Vagy ép jól beénekli magát. 89 után viszont sok újítás volt a hangképzésében szerintem. Természetesen nem arra gondoltam, hogy újra meg kellett tanulnia énekelni. Viszont ha a Bring Your Daughter-t hallgatod, ott teljesen máshogy hangoznak a magas hangok, mint mondjuk a Run To The Hills-ben. A bő torok: ez nem egyenlő a torokból énekléssel. Tudom hogy nem énekelt torokból. Az veszélyes, Bruce pedig vigyázott a hangjára. Viszont bő torok kell a tüdőből való énekléshez. Miközben hasával támaszt, sok levegőt enged ehhez kell a bő torok. A link pedig,...hát tök mindegy hogy nem a Maiden, attól még ő énekel.
Végszó: Ha bárki úgy érezné, hogy én Bruce-t lenézném, hát... ő a kedvenc énekesem, és őt tartom a legtehetségesebbnek. Én csak ugyanúgy mint a kérdező meg akartam fejteni, mi volt vele a 80-as évek második felében. És szerintem ő egy kicsit máshogy énekel 90 után. Nem jobban nem rosszabbul, máshogy. Azért is gyanakszom erre, mert pl nézzük Steven Tylert, vagy akár Rob Halfordot. Teljesen egyenletesen rontották a hangukat. Míg pl Bruce szerintem jobban szól most, mint 2001-ben.
Igen, amit az éneklésről írtál, azzal egyetértek.
S tudom, Dickinson nálam is abszolút number one. De azt azért hozzáteszem, hogy a 80-as évek második felében - mondom, saját bevallása szerint is - elég sok baja, fenntartása volt a Maidennel kapcsolatban (túl kemény, nem elég progresszív, a számok túl komplexek, hosszúak, sőt, némi túlzással 88 tájékán: hogy nem ők a Queensryche, stb.), és ez érezhető is a teljesítményén. Sajnos még a stúdióalbumokon is. Akkor ott volt a kiválása idejében létrejött utolsó turné, amit rögzítettek is a Real Live/Dead, meg a Donington anyagokon... egyszerűen süt róla, hogy már nagyon unta a banánt, és magasról tett rá, hogy a cucc majd forgalomba kerül. Szinte csak szavalta a dalokat, pedig véleményem szerint 1990 és 1993 körül azért nagyon ott volt a toppon. Még élőben is, sokkal többet tudott volna kihozni magából.
A személyes véleményem a jelenkori éneklésével kapcsolatban annyi, hogy - részemről - nem nagyon kedvelem azt, ahogy még mindig nagyon magas hangon akar énekelni egynéhány számban. Érezhetően megerőlteti magát néhol. De az nem lenne baj, hogy már nem tud akkor sikolyokat produkálni, még így is sokkal jobb, mintha Blaze tolná a dalokat. De már nem 25 éves ő sem.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!