Kezdőoldal » Szórakozás » Zene » Miért ezek a zenei hangok?

Miért ezek a zenei hangok?

Figyelt kérdés

Tudja valaki, hogy a zenei hangok miért pont azok, amik? Ugyebár az a1 hang 440 Hz. De az elején, amikor először behangoltak egy zongorát, vagy hegedűt, akkor miért pont a jelenleg használt hangokra hangolták be? És ráadásul miért pont ezt használja az egész világ? Tudom sokan, rögtön rávágnák a választ: Nyilván azért, mert ezek a tiszta hangok. Nos ez nem így van. Mármint nyilván ezek is tiszta hangok, de nem csak ezek. Tiszta hangnak egyébként azt nevezik, ami felharmónikusok nélkül egy egyszerű sinus hullámból kihozható, azaz a sinus hullám szorzata. Számítógépeken, illetve szintetizátorokon ezt ellenőrizhetjük is. Transzponálhatunk egy hangot valamilyen mértékben, attól az önmagában tiszta lesz. És ha egy teljes hangsort, dallamot azonos módon transzponálunk, attól az eredeti harmónia, illetve diszharmónia, vagy disszonancia megmarad (vagyis ami hamis volt az hamis marad, ami nem az nem), csak éppen a szokásos módon hangolt zongorával nem lehet majd lejátszani. Egy nagyon egyszerű példával: Adott egy haláli egyszerű dallam: a1, a2, a1. Ezeket a frekvenciájuk alapján így írhatjuk: 440Hz, 880Hz, 440Hz. Ha mind a három frekvenciát azonos arányban (pl.: 1/15-öd résszel) eltoljuk (transzponáljuk), akkor a hangzás valamennyire változik, de mivel harmónia a hangok közötti különbség arányán múlik, ami ebben az esetben nem változik, ezért a harmónia nem változik. Ilyen értelemben akár használhatnák teljesen más "hangolású" hangokat (pl.: a1 lehetne 185Hz, a2 pedig 370, és természetesen a többi hang hasonló módon transzponálva). Szóval az eredeti kérdéshez visszatérve, tudja-e valaki, hogy miért pont az olyan hangolású hangokat használjuk, amiket? Van ennek magyarázata, vagy csak véletlenszerűen (ezt amúgy nem nagyon hiszem)?

Majd kikeresem azt a Depeche Mode számot (amit most nem tudok, hogy melyik), amelyikben nem a normál hangolású hangok, hangsorok és dallamok szerepelnek, így azokat normális zongorán nem lehet lejátszani.



2012. szept. 26. 11:26
 1/3 anonim ***** válasza:

[link]

Érdemes elolvasni a cikk első két hivatkozását is. A pithagoraszi hangrendszerről szóló cikk érdekesen záródik: az a gond, hogy két dimenzióban gondolkodunk, holott térben kellene.

A disszonáns és a hamis hang nem ugyan az. A hamis hang intonációs, azaz hangképzési hibára utal. Két hang, ami helyes hangképzésen alapul pedig lehet disszonáns.

Lehet, hogy a DM számát temperált hangszeren nem lehet eljátszani, de feltételezem, hogy egy hegedűsnek nem jelent problémát.

2012. szept. 26. 19:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/3 anonim ***** válasza:
2013. jan. 23. 11:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/3 A kérdező kommentje:
2013. márc. 30. 18:35

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!