Jazz improvizációban ezek mit jelentenek?
Használom a dúr, dór, fríg, líd, mixolíd, lokriszi, melódikus, harmónikus moll-okat, illetve a pentaton skálát. Nem sok, de arra már elég, hogy kicsikét elimprovizálgassak. Ezeket egy éve, napi szinten gyakorlom, mostanra már elég biztosan mozgok bennük, ezért úgy gondoltam ideje tovább lépni. És így találtam a zeneelméletben kutakodva ilyen skálákat:
C dúr bebop
C in sen
C domináns bebop
C késleltetett pentaton
(C alaphangot írtam mindegyik elé, de lehet akármi más is, nem ragaszkodok a C-hez. Sőt elsősorban G-ben vagy E-mollban játszok.)
A kérdésem az, hogy ezek a skálák miből állnak? Le tudná valaki írni, hogy milyen hangokból állnak, vagy milyen hangtávolságokból jön össze az adott skála? Úgy sejtem, hogy az általam ismert skáláknak egy módosított formái lehetnek, gondolom egy-két fok kimarad, vagy jön hozzá újabb. Ez érdekelne, hogy pontosan hogy is van. A "C in sen"-ről mondjuk elképzelésem sincs mi lehet. :-)
Előre is köszönöm!
A C dúr bebop skála hangjai: C, D, E, F, G, G#, A, H,
C domináns bebop skála hangjai: C, D, E, F, G, A, Bb, H,
C in sen skála: E, F, A, B, D
Egy jó tanács!!!
Ez mind szép és jó hogy ennyi skálát tudsz, de ettől még nem fogsz jól improvizálni.A skála csak egy része a rázásnak nem abból áll ki.Ha meghallgatsz egy igazi régebbi (john coltrane, charlie parker, vagy akár bill evans) nem az egészet skálából muzsikálják!! A szivük és a saját dolgaik is bennük vannak!!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!