Kezdőoldal » Szórakozás » Zene » Jazz improvizációban ezek mit...

Jazz improvizációban ezek mit jelentenek?

Figyelt kérdés

Használom a dúr, dór, fríg, líd, mixolíd, lokriszi, melódikus, harmónikus moll-okat, illetve a pentaton skálát. Nem sok, de arra már elég, hogy kicsikét elimprovizálgassak. Ezeket egy éve, napi szinten gyakorlom, mostanra már elég biztosan mozgok bennük, ezért úgy gondoltam ideje tovább lépni. És így találtam a zeneelméletben kutakodva ilyen skálákat:

C dúr bebop

C in sen

C domináns bebop

C késleltetett pentaton


(C alaphangot írtam mindegyik elé, de lehet akármi más is, nem ragaszkodok a C-hez. Sőt elsősorban G-ben vagy E-mollban játszok.)


A kérdésem az, hogy ezek a skálák miből állnak? Le tudná valaki írni, hogy milyen hangokból állnak, vagy milyen hangtávolságokból jön össze az adott skála? Úgy sejtem, hogy az általam ismert skáláknak egy módosított formái lehetnek, gondolom egy-két fok kimarad, vagy jön hozzá újabb. Ez érdekelne, hogy pontosan hogy is van. A "C in sen"-ről mondjuk elképzelésem sincs mi lehet. :-)

Előre is köszönöm!



2012. ápr. 15. 14:36
 1/3 anonim ***** válasza:
2012. ápr. 15. 23:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/3 Garner válasza:

A C dúr bebop skála hangjai: C, D, E, F, G, G#, A, H,

C domináns bebop skála hangjai: C, D, E, F, G, A, Bb, H,

C in sen skála: E, F, A, B, D

Egy jó tanács!!!

Ez mind szép és jó hogy ennyi skálát tudsz, de ettől még nem fogsz jól improvizálni.A skála csak egy része a rázásnak nem abból áll ki.Ha meghallgatsz egy igazi régebbi (john coltrane, charlie parker, vagy akár bill evans) nem az egészet skálából muzsikálják!! A szivük és a saját dolgaik is bennük vannak!!

2012. máj. 16. 21:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/3 A kérdező kommentje:
Garner, köszönöm a segítséged és teljesen egyetértek veled. Viszont úgy gondolom, hogy amíg nem mozgok biztosan a skálákban és nem alakul ki az a fajta hallásom, hogy érzésből tudjak játszani, addig csak vaktában lövöldözés lenne az egész. Ismerek egy illetőt, aki egy ragtime bandában zongorázik és hegedül. Mutattam neki egyszer egy bosanova-t, ami nekem tetszett és ő hallásból megmondta, hogy kb. milyen akkordokból áll, és hogy ő erre a dallamra milyen akkordot játszana inkább. Csak azért hoztam fel példának, mert szerintem ez az a szint, ahol már tényleg lehet érzésből játszani. El is tudom képzelni, hogy egy ilyen zenészt már nem is érdekel az, hogy bebop, vagy micsoda az a nyamvadt skála, sőt merem feltételezni, hogy sokszor azt se tudja már mit játszik, csak jön. Viszont én ettől úgy érzem még fényévekre vagyok. Lehet hogy én választok rossz utat ehhez, szívesen meghallgatom tapasztaltabb zenésztársak véleményét erről.
2012. máj. 17. 11:53

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!