Mire valók a zongorán a pedálok?
Üdv, a kérdés adott!
Mi célt szolgálnak a pedálok, hogyan működnek? Alapból hány pedál van? 2 vagy 3? Mit lehet csinálni egyikkel, amit másikkal nem?
Még egy érdekes kérdés: Szintetizátorhoz ugyebár (ha) nincs pedál... akkor ez azt jelenti, hogy bizonyos műveket nem lehet rajtuk úgy eljátszani, mint zongorán?
Vagy a zongorán a pedálok használata nélkül is ugyan úgy lehet játszani (feltételezzük, hogy van 88 ujjunk)?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
ZONGORA: Többnyire két pedált találunk rajta.
JOBB: (Zengető vagy Forte pedál) Lenyomásakor a hangfogók, a tompítósor felemelkedik a húrozatról. Ezzel
nemcsak a már megütött hangok tovább zengését teszi lehetővé, hanem a rezonancia következtében azok
megerősödését is. Tehát megengedi, hogy a hang természetes felhangjai is megszólaljanak a rokon húrokon.
Mindez addig tart, amíg a jobb pedál felengedésével a tompítást helyre nem állítjuk. Elsősorban a hangok
összekötéséhez használják ott, ahol a legatót másként nem lehet megvalósítani, valamint a hangzás teltségének
fokozására.
BAL: (Una corda, Piano vagy Tolópedál) Finomabb hangzás érhető el vele. A pedál lenyomásakor a
billentyűzet és a mechanika oldalirányban, jobb felé elmozdul, így a kalapács puhább részével üti meg a húrt,
mely az ütések által még nincs megkeményedve, bejáratva. Emiatt halkabb hang jön létre, egyúttal a hangszín
is megváltozik. Fő értéke az, hogy bármely hangerőfokozatnál módosítható a hangszín.
PROLONGÁCIÓS: (Hanghosszabbító pedál) /ang.: sustaining pedal/ Néhány kiváló minőségű, nagy méretű
gyártmányon található harmadik – a két szokásos közé illesztett középső – pedál lenyomása csak a letartott
hangokat hosszabbítja meg, vagyis azokat a tompítókat tartja felemelve, amelyek a pedál lenyomása előtt már a
levegőben voltak. Alkalmazható például orgonapontnál.
PIANÍNÓ: A legtöbbször - a zongorához hasonlóan - ezen is két pedál található.
JOBB: (Zengető pedál) Funkciója megegyezik a zongora jobb pedáljával.
BAL: (Halkító pedál) Lenyomása a kalapácssor és a húrok által bezárt szöget változtatja meg úgy, hogy
kalapácsokat közelebb viszi a húrokhoz. Így csökken az erı, amellyel a kalapácsok meg tudják ütni a húrt, azaz
halkabb hang jön létre, a hangszín azonban nem változik.
KÖZÉPSŐ: (Hárfapedál vagy Moderátor) Egy nemezcsík ereszkedik a húrok és a kalapácsok közé, mellyel
rendkívüli mértékben lehalkíthatjuk a hangot. Gyakorláshoz praktikus, de ilyenkor eltűnnek a hangzás
finomságai.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!