Kezdőoldal » Szórakozás » Zene » Az intonációs hiba és a hamis...

Az intonációs hiba és a hamis hang egyenlő?

Figyelt kérdés
2010. dec. 6. 16:26
 1/3 anonim ***** válasza:
Tulajdonképpen ja,csak az intonáció az oka a hamis hangnak...
2010. dec. 6. 17:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/3 anonim ***** válasza:
..végülis, igen, mert ha rosszul intonálsz, akkor nem találod jól el a hangot, vagyis hamisan énekelsz.
2011. jan. 5. 21:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/3 laaci válasza:

Röviden: nem.

Ha "matematikai" megközelítésből nézzük, akkor a kérdésre a válasz lehet igen, végülis hamis minden nem helyes hang.

De ha (ének)hangképzésről beszélünk, akkor hamis hangnak azt szoktuk nevezni, ha a kottához képest a kiejtett hang negyed-, félhang vagy akár nagyobb eltérést mutat, "elcsúszik". Kicsit is értő füleknek ez "belső fájdalmat okoz", nekik nem nagyon kell a kérdésben szereplő két fogalom közti különbséget magyarázni. Egyszerűen rossz hallani a hamis hangot, mert nem csak a kottának, hanem általában "jóízlésnek" is ellentmond.

A jóízlés szónál nem érdemes leragadni, zenepedagógiában szó szerint óvodás anyag, konkrétan zeneóvodákban az alapozás része, hogy a tanár improvizál néhány ütemes ritmusokat és/vagy dallamokat, amikre a nebulóknak ugyanúgy improvizatíve "válaszolniuk" kell - ezek az első lépések a zenei hallás kialakításához: kérdések - válaszok.

Szokás még disszonáns hangzásnak is nevezni a hamis hangokat, bár ezt nem érdemes ide keverni, mert komolyabb zenei művekben szándékosan is használnak disszonanciát konfliktusok gerjesztéséhez és feloldásához is. A hamis hang az énekes hibája, a disszonancia meg inkább egy eszköz.

Ezzel szemben az intonációs hiba, mint ahogy a jelentése is mutatja: hangvételi, hanglejtési hiba. Legklasszikusabb esete, mikor mondjuk egy darabnak három oktáv hangterjedelme van, de az énekesnek mondjuk csak kettő oktávnyi hangja biztos és erős: akkor például ha magasabb részekhez ér - akár akaratlanul is -, eltolja egy kvinttel, oktávval lentebb a számára nehéz részeket, és úgy énekli ki őket. Vagy akár a mélyeket nem bírja, és fentebb emelve képez komplett sorokat, de! "szabályosan". A kis szekundok-nagy szekundok váltakozása megfelelő, a hangok a helyükön vannak, csak el vannak tolva.

Ennek klasszikus esete például egy énekkarban a mutáló korú fiúk, akiknek van zenei hallásuk, tudják hova valóak a hangok, de a hormon tobzódás közepette a hanglejtésük mélyebbé és egy időre instabilabbá válik, ezért nem tudják kiénekelni az eddig megszokottakat, és "menekülő útként" eltolják a nehezebb dallamokat, de a dallam attól még stimmel. Zeneileg a hangzás nem disszonáns, a harmónia megvan, viszont intonációs hibába futnak. Ezért is érdemes a kezdőhangot jól megválasztani, hogy az énekes hangterjedelme pariban legyen az előadni kívánt művel.

De igazából intonációs hiba minden olyan képzett hang, ami nem illeszkedik szépen egy egyenes gerincű hangzáshoz, amikor váltogatnod kell a különböző mélységű hangok kiadásához a hangképzésed módját. Szinte érezhető is, hogy máshogyan/máshonnan veszel levegőt. Általában mindenkinek van egy erősebb tartománya, aminek előbb-utóbb vagy az alja vagy a teteje elgyengül, intonációs hibába fut.

Például énekkarban is az alapján válogatnak be szólamokba, hogy melyik tartományban vagy a legerősebb, jó hangzású. Aki alt, azt nem azt jelenti, hogy nem tud mezzoszopránt énekelni, csak a fentebbi részeken lehet hogy elgyengül a hangja, és kevésbé magabiztosan találja meg őket pontosan, a mélyebb hangoknál viszont erőteljesebb, kellemesebben rezonál jobban a mellkasa, a hangszálai, és minden ami a hangképzésben részt vesz. De ugyanúgy egy acélos, karakán, érces hangú, pattogó szoprán az meg lehet hogy mezzo altban egyszerűen kifogy a szuszból, és csak forró levegőt liheg hangok helyett. Egyénfüggő, de mint minden: képezhető.

Hangképzésbeli hiba előfordulhat például egy nem megfelelően "bemelegített", de egyébként képzett énekesnél is. Sok lelkes tehetségkutatókban szereplő szerencsétlennek például fogalma nincs arról, hogy ülve, meg egy gitár mellett görnyedve az életbe nem fog tudni olyan hangokat kiadni, mint egy kellően beénekelt, álló, egyenes és megtámaszott légoszloppal kiálló énekes.

Másik nagyon fontos rész a rekeszizmok edzettsége, légzőgyakorlatok végzése, tüdőkapacitás növelése, és egyáltalán tudni, hogy mikor kell levegőt venni. Pontosan énekelni táncolás közben? A legnehezebb, tippre 3-5x nagyobb terhelés, mint egy mikrofon előtt állva énekelni.

Röviden: az intonációs hiba technikai hiba, de ha hamisan énekelsz, akkor süket vagy mint az ágyú.

2018. ápr. 20. 02:08
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!