Ha egy zeneműnek van előjegyzése, és egyes hangoknál azt mellőzzük, akkor az ellentétes módosító jelet, vagy feloldójelet használjuk?
> Ha egy- két esetben pont az f hang szól, akkor minden ütemben a fisz hanghoz feloldójelet kell tenni, nem?
A módosító jel mindig az eredeti törzshangot – jelen esetben f – módosítja, és az ütem végéig van érvényben.
Ha b-t írsz, akkor az fesz lesz belőle.
Ha feloldójelet írsz, akkor lesz belőle f.
Ha #-et írsz, akkor fisz lesz belőle. (Feloldójel után, de még az ütemen belül lehet erre szükség.)
Ha duplakeresztet írsz, akkor fiszisz lesz belőle.
Ami "zeneileg logikusabb".
Ha pl. C# mollban vagyok, és szeretnék egy G# dúr arpeggiót (G# C D#), akkor látszólag készenfekvő feloldójellel "semlegesíteni" a C hangon lévő keresztet a C-hanghoz.
Valójában viszont mivel a természetes mollban ez az arpeggio G#-H-D# lenne (és ez illik bele abba, amit az előjegyzés "ígér"), én az akkor tercét, a H-t emelem fél hanggal. Vagyis ebből a szempontból logikus, és bevett gyakorlat a H-ra tenni egy keresztet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!