Milyen szabály írja le hogy pl egy basszus dallam passzol-e a gitárhoz egy dalban?
A zenékben van hogy más dallamot játszanak basszuson mint gitáron. Ezzel semmi baj nincs mert passzolnak egymáshoz, és jól hangzik. De milyen szabály írja le hogy mi hangozhat jól egy gitárhoz, vagy fordítva? Remélem értitek, itt egy példa:
Itt ugye a gitár nagyon gyors, közben a basszus lassan "ballag a háttérben" és tökéletesen megvannak.
Gitározgatok magamtól egy ideje, de semmi zeneelméletet nem tanultam még, ha esetleg egyesek szerint ez egy hülye kérdés lenne. Előre is köszönöm.










Pedig pont a zeneelmélet szól erről. az első választ meg rögtön kukázhatod.
egyszerű példa...
C dur első fok szeptim akkord:
c-e-g-h, ott a kis szekund










Uraim, tegyünk rendet, mielőtt egymás torkának ugrotok, pedig mindenkinek van némi igaza.
Először is, a c dúr hetedik foka lehet H vagy B is. B pl. akkor, ha a Cdúr domináns szerepben van a hangnem 5. fokán), azaz ha F a hangnem. C dúr hangnemben viszont H a 7. fok. Blues alapú zenékben viszont nem vétek a kisszeptimet játszani kb. mindenhova.
Az elsőnek is van igazsága. Egy hangnemnek vannak stabil hangjai és színező hangjai. Stabil az alaphang, terc és a kvint, színező a szekund, kvart, szext, a szeptim pedig határeset. A színező hangokat is sokáig el bírja ám viselni a fül, de onnan mindig a stabil hangokra igyekszik a dallam. A basszus az alap hangnem skálájának hangjain mozoghat, de mindig az aktuális akkord stabil hangjait keresi, leginkább az alaphangot és a kvintet. Ha ezzel kezded, nagy hibát nem követsz el. Az alaphang mellé egy kisszekunddal játszani basszust, hát azt én sem javaslom, ha csak azonnal föl nem oldod.
Tanulj zeneelméletet. Nem szivatásból találták ki, tényleg működik. Sokkal szabadabban és magabiztosabban játszol, ha van róla némi fogalmad.





#4
C dur első fok szeptim akkord
első fokot írtam, nem 5. fokot. 5. fokon nyilván igaz lenne. Szóval gyengébbek kedvéért, MAJORszeptim akkord, mert az van dur skála első fokán.





#5
gitárhoz, basszusgitárhoz vagy zeneelmélethez?





Visszatérve az eredeti kérdéshez: amellett, hogy a basszus kifejezi az akkordot, alapvető ritmikai szerepe is van. Sting mondta egy interjúban, hogy ha a basszusszólamot megváltoztatod, teljesen megváltozik a dal jellege, még ha zenekar ugyanazt játssza is.
Fontos, hogy a teljes ritmusszekcióval "osztozunk meg" az ütemeken és a lágékon, azaz nagyon nem mindegy, hogy ki, mikor és hogyan játszik. Van pár bevált szokás erre, pl. hogy az ütem egyre együtt jön a nagydob és a basszus az akkord alaphangjával, vagy hogy a pergőre nem játszunk rá, de a pergő előtti nyolcadra játszott hang elnyújtása "táncoltat" stb.
Nem önmagában kell figyelmi (megírni) a basszusszólamot, hanem a teljes ritmusszekció egyszerre számít. Pl. a hagyományos popban, az "agyas" funkyban külön művészet mindezt szem előtt tartva hangszerelni. Nagymesterek ezügyben pl. Donad Fagen (ex-Steely Dan) vagy Quincy Jones. Még akkor is tanulságos meghallgatni a dolgaikat, ha nem szereted a zenéjüket. Végig azt hallod, hogy a szólamok egymást támogatva építik fel a groove-ot, és óriási szerepe van annak, hogy ki mikor nem (!) játszik. A szünet a basszusgitáros legjobb barátja.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!