Miért nem tesznek a kis 3-4 oktávos szintikre/MIDI kontrollerekre még pár billentyűt?
Jóformán csak C-ben lehet játszani rajtuk, mert minden másban hiányzik legalább 1 hang ahhoz hogy meglegyen a 3 vagy 4 oktáv. Egy szintetizátort persze oda transzponálsz, ahova akarsz, de ha dúrt akarsz játszani, kénytelen vagy a legkényelmetlenebb, fehér billentyűs ujjrendet használni. És alsó vezetőhangod még így sincs.
Ha A-tól C-ig menne, mint a zongora, +3 billentyű árán az összes főbb ujjrend használható lenne: C/A/H-dúr, A/C/B-moll a spektrumot kb 90%-ig lefedi, minden skála ujjrendje közeli rokona valamelyiknek, és az A-n kívül még vezetőhang is lenne hozzájuk.
Mire ezt kiírtam, rájöttem hogy ez nem is kérdés, mert egyértelmű hogy nettó fillérb.szásról van szó, de legalább kiadtam magamból :)
Csakhogy nem én választom meg az eszköz hangterjedelmét, hanem a gyártó. A Minilogue-on 37 billentyű van, függetlenül arról hogy én hányra vágyom. Ráköthetem a master keyboardomat mindenre, de ha 37 helyett 38-40 gombja lenne, fel se merülne a probléma, mindez közel nulla gyártási pluszköltség és helyigény mellett.
Nem véletlenül nem létezik 36 billentyűs klaviatúra: a 37. kincset ér, mert C-ben ad egy plusz oktávot, a 38-adik szintén nagyon sokat ér(ne), mert H-ban, egy teljesen más ujjrendben is adna egy oktávot, 40 billentyű pedig majdnem az összes ujjrendben. 41-48 között szinte semmilyen hozzáadott értéke nincs a további billentyűknek, egészen 49-ig ami megint egy minőségi ugrás, 52 pedig egy még nagyobb.
"Csakhogy nem én választom meg az eszköz hangterjedelmét, hanem a gyártó."
Viszont nem a gyártó dönti el, hogy melyik eszközt veszed meg, hanem te. Azok számára, akik hozzád hasonlóan keveslik a Minilogue 3 oktávját, a Korg és más gyártók is bőven kínálnak nagyobb hangterjedelmű modelleket. Azt meg te sem várhatod, hogy külön billentyűkialakítás legyen minden hangnem kedvelőinek, a kutya sem tudná számon tartani, hogy egy-egy eszközön mit lehet lejátszani és mit nem. A nyugati billentyűs hagyomány (a nagyon szűk hangterjedelmű eszközöket leszámítva) alapvetően C alapú oktávokban gondolkodik - ha kevés a 3 oktáv, veszel 4 oktávosat.
Nem várok "külön billentyűkialakítást minden hangnem kedvelőjének", hanem azt állítom, hogy a kis terjedelmű klaviatúrák értelmes sztenderdje az A-C kiosztás lenne a szokványos C-C helyett. A billentyűk marginális költsége azonos, de a marginális hasznuk nem.
Semmi szubjektív nincs abban, hogy két C közé szorítva egyféleképpen lehet játszani, A-C között pedig szinte bárhogy, a kettő közti különbség pedig 5 cm.
Arra pedig, hogy minden szintinek létezik nagytestvére, meg hogy a nyugati zene C alapú oktávokban gondolkodik, nem is tudok mit mondani, akkora baromságok.
#7 Gondolom csattanósnak érzed a válaszodat, de a 3 oktávos billentyűzet C-n már így is 4 oktávos, és ennek praktikus volta még a leghülyébbek számára is érthető. Az én rantem arról szól, hogy ha 3 további hang is megkapná ugyanezt az elbánást, akkor egy negyed oktávnyi hely árán egy teljes oktávot nyernénk több fontos zenei kontextusban. Az 5-ös által írt A-moll még jobb is mint az én érveim.
"hogy ki használ és mire kis 3-4 oktávos billentyűzetet?"
*facepalm*
#6: Nem tart vissza semmi, ezt kell tennem néha, általában 1 db nyomorult H miatt!
Meglep amúgy hogy ennyi értetlen választ kaptam, de azt legalább már látom, hogy felesleges egyetlen dollárral is növelni a gyártási költségeket, ha úgyse érdekel senkit :)
"de azt legalább már látom, hogy felesleges egyetlen dollárral is növelni a gyártási költségeket, ha úgyse érdekel senkit :)"
bezonyám! a piac diktál!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!