Mit gondoltok, lenne igény egy ilyen zenei blogra/magazinra?
Teljesen halálra van ítélve.
Eleve egy szűk szubkultúra, aki egy ilyen blognak a potenciális közönsége lehet, és ezek közül sem biztos hogy mindenkit érdekelne, szóval a várható nézőközönség egy iszonyatosan leszűkült kör.
Ahogy írtad, van már tucatnyi ilyen másik blog/magazin.
Nem látom sok értelmét egy újabbat indítani.
Legfeljebb arra lehet jó, hogy ha egy ismertebb blog/magazin felfigyel az írásaidra, akkor meghívnak vendégszerzőnek.
"Mit gondoltok, lenne igény egy ilyen..."? Ezzel a kérdéssel két probléma van:
1. Mi gondolunk valamit (sőt sokan sok félét), de azt senki nem tudja, hogy a mi véleményünk és a valóság találkozik-e bárhol.
2. Amit te "ilyen"-nek gondolsz, azt mi mindannyian másmilyennek képzeljük el, mint te, így egyáltalán nem biztos, hogy ugyanarról az "ilyenről" gondolkodunk.
Az ilyen kérdéseknél egy csomó ember csomó féle véleményt leír, hogy mire volna igényük - de az egyáltalán nem biztos, hogy ha a visszajelzéseik alapján megcsinálod, akkor akár ők, vagy bárki más valóban olvasni is fogják.
Az emberek többségének tele a todo, olvasmány és megnézendő videók listája olyasmikkel, amik elvben érdeklik őket, csak a gyakorlatban mégsem áldoznak rá időt, hogy elolvassák, megnézzék, mert más dolgok, amikről nem is biztos, hogy gondolják, hogy érdekli őket több időt kapnak az életükből.
Ha megkérdezed az embereket, Győzikét és a Való világot szinte senki sem nézte, mindenki hülyeségnek tartja. A tényleges nézetttségi adatok viszont teljesen mást mutatnak. Nem az számít, hogy mire mondják az emberek, hogy érdekli őket, hanem hogy mi az, amit ténylegesen néznek, olvasnak.
Az a trend sem kedvez a terveidnek, hogy ma már a blogok sokkal kevésbé népszerűek, mint a vlogok és egyéb videós, vagy podcast formátumok. Sokkal többen néznek, hallgatnak még szövegelős témákban is mindenféle videókat, podcastokat, mint ahányan olvasnak. Ettől még akár az írott szöveges tartalomnak is lehet létjogosultsága, mert attól, hogy kevesebben olvasnak, mint hallgatnak, még mindig vannak, akik az olvasást részesítik előnyben - illetve a keresők is könnyebben találnak meg bármit írott szövegben, mint hangban. De ma már egyre inkább vegyesen célszerű használni a dolgokat és bloggal videót támogatni, videóval írott szöveget és podcastot, stb.
Ha téged érdekel, te csinálni akarod, akkor ne azzal törődj, hogy mire van kereslet és piaci igény, mert azt mások üzleti alapon valószínűleg már nálad jobban régóta kielégítik. Még üzletileg is pont annak lehet nagyobb esélye, ha olyan területet találsz, amire még nincs igény, ezért kielégíteni sem próbálta még senki. Azt és úgy csináld, amit és ahogyan te szeretnél csinálni, vagy amit te hiányolsz, hogy más miért nem csinálja még és szerinted volna értelme. Aztán, ha már létezik és folyamatosan frissül, akkor próbáld megtalálni a kész termékkel azt a közönséget, akit az érdekelhet, amit és ahogyan te csinálsz.
Aztán, ha már van valamilyen közönsége, akkor lehet esetleg értelme az ő ízlésükhöz igazodni valamennyire, hogy még jobban megfeleljen nekik, illetve még több embert elérjen. De még ez is nagyon kétesélyes. Egyáltalán nem biztos, hogy az a célravezető, ha mások igényeit próbálod kielégíteni. Számos YouTuber és egyéb tartalomgyártó történetei igazolják, hogy amikor saját ízlésük alapján műfajt váltottak, mert az újabb téma jobban érdekelte őket, mint amivel elindultak, akkor a régi közönségük fintorgott és otthagyta őket, viszont aztán sokkal többen kezdték el követni őket mások - és ők is jobban élvezték, hogy azt csinálják, amit őket érdekli.
Megközelítés kérdése, hogy "megéri-e a belefektetett időt/pénzt/energiát". Miben méred a megtérülést? Ha a tanulást, tapasztalatszerzést nézed, akkor mindenképp megtérül, hogy kipróbálod magad valamiben. Sok pénzt áldozni nem érdemes rá, mert anyagilag elég valószínűtlen, hogy megtérüljön. Még ha nagyon sikeres is lesz, akkor sem biztos, hogy bevételt tudsz vele termelni - egészen más történet tartalmat gyártani és abban jónak lenni és egy teljesen másik fajta tudást igényel, hogy ebből bevételt is tudj termelni és üzletileg jól tudd működtetni a vállalkozásodat.
Még a legnagyobb, komoly múltú nyomtatott és online újságok is folyamatosan küzdenek vele, hogy miből és hogyan tudnak megélni. Pedig ők a legtapasztaltabb és elég jól fizetett üzleti szakértőkkel dolgoznak ezeken a megoldásokon.
Ha "csak akkor futnál ténylegesen neki, ha van rá kereslet", akkor inkább hagyd a fenébe, mert így semmi értelme. Inkább keress egy már létező oldalt, társulj be hozzájuk és egy csomó nehézséget könnyebb (és olcsóbb is) lesz együtt megoldanotok, mint egyedül lenne.
Kedves utolsó, nagyon szépen köszönöm a válaszod! Igazából olyan kép sosem lebegett a szemeim előtt, hogy ebből fogok meggazdagodni, nem is a pénz miatt csinálnám. Tényleg érdekel a dolog. Az írás a hobbim, a zenét imádom, aztán egyszer csak jött ez az ötlet, hogy akár belevághatnék egy ilyenbe is. Igazából nem mások igényeit szeretném kielégíteni ezzel a bloggal, (lehet kicsit rosszul fogalmaztam meg a kérdést) mert határozott elképzeléseim vannak arról, mit hogyan valósítanék meg. Arra lennék kíváncsi, hogy csak magamnak gyártanám a tartalmat, vagy előbb-utóbb akadnának-e állandó olvasóim is.
A vlogtól sem zárkózom el teljesen, bár nem szívesen szereplek kamerák előtt. Viszont ha arra adnám a fejem, hogy megcsinálom, akkor a lehető legtöbbet és legjobbat próbálnám meg belőle kihozni. Pl. nem csak zeneajánlókat szeretnék folyamatosan írni, hanem interjúkat készíteni, koncertbeszámolókat írni, stb. Ehhez pedig úgy gondolom nem kevés időt/energiát kellene belefektetni. Mivel munka mellett jelenleg még tanulok is, a szabadidőm, amiben ezzel foglalatoskodhatnék, nem végtelen. De szívesen rááldozom, ha tudom, hogy van kinek írni, és nem ragadok meg az oldallal egy adott szinten, hanem elérhetem azt, amit "megálmodtam" magamnak. Na ez az, amiben jelenleg még kételkedem.
"Arra lennék kíváncsi, hogy csak magamnak gyártanám a tartalmat, vagy előbb-utóbb akadnának-e állandó olvasóim is."
Sosem derül ki, ha nem csinálod. Egy elméletben létező termékről elméleti véleményt lehet csak mondani.
Stephen Kingnek és JK Rowlingnak (meg valószínűleg a legtöbb másik írónak is) már a kész könyve alapján is azt mondták a legtöbb kiadónál, hogy egy ilyen könyvet nem lehetne eladni. Hogy lehetne megmondani neked látatlanban, hogy a még meg sem írt szöveged tetszene-e valakinek?
És mit számít olyanok véleménye, akiknek fogalmuk sincs róla, hogy sikerülne az írásod?
"lehet kicsit rosszul fogalmaztam meg a kérdést"
Azért az nem túl jó hír, ha még egy számodra meghatározó kérdést sem tudsz jól megfogalmazni, miközben írni szeretnél, de csak akkor, ha biztosan lesz közönsége íz írásaidnak és ezt a kérdésedre kapott válaszból szeretnéd megtudni...
"A vlogtól sem zárkózom el teljesen"
Nem egy hátrány, mert a világ ebbe az irányba halad.
"bár nem szívesen szereplek kamerák előtt"
Gyakorolni kell és megszokod, el fog múlni az ellenérzés, ha csinálod - vagy ha netán megerősödik, akkor tudni fogod, hogy mégsem neked való és nem érdemes tovább erőltetned. Viszont, ha nem csinálod, biztos nem fog változni a helyzet se jobb, se rosszabb irányba.
"a lehető legtöbbet és legjobbat próbálnám meg belőle kihozni"
Ez egyrészt helyes törekvés, másrészt viszont kétélű, mert a tökéletesre törekvés - főleg kezdetben - képes lehet akár teljesen megbénítani is. Ahogy egy mondás tartja, "Sose hagyd, hogy a tökéletes az útjába álljon az elég jónak!" Ha a végtelenségig tökéletesítgeted az alkotásaidat, akkor lehet, hogy csak 10-20 évente egy dolgot fogsz publikálni, mert annyi idő alatt lesz tökéletes. És ennek lehet is létjogosultsága, ha mondjuk mozifilmeket forgatsz vagy könyveket írsz. Viszont a blog/vlog műfaj sokkal inkább a mennyiségről (és a rendszerességről) szól, mintsem arról, hogy tökéletesek az alkotások.
Csináld a lehető legjobb minőségben, ahogy tudod, de egy kicsit jobb minőségért ne áldozz rá sokkal több időt és energiát - pláne kezdetben. Az elején pláne fogadd el, hogy nem feltétlenül sikerül annyira jól. Kezdd el minél előbb csinálni. Csináld, tedd ki, kezdd el a következőt csinálni. Haladj, ne halogass, ne várj az indulással és a folytatással!
"nem kevés időt/energiát kellene belefektetni"
Ez így van. De amíg el sem kezded csinálni, addig fogalmad sincs, hogy mennyi idő és energia kell hozzá. Amíg egyáltalán nem csinálod, addig azt sem tudod, mennyivel rövidül az időigénye, ha már tapasztaltan, sokadszorra csinálod, kialakult munkamódszerekkel és nem elsőre, kezdőként kísérletezve.
"nem csak zeneajánlókat szeretnék folyamatosan írni, hanem interjúkat készíteni, koncertbeszámolókat írni"
Egyrészt jó öltet, mert színesebb, változatosabb a tartalom, érdekesebb neked is meg az olvasóknak is, több féle dologban kipróbálhatod magad. Így fog kialakulni, hogy mi mennyire jön be neked, melyik műfaj, téma érdekel jobban, melyiket szereted jobban csinálni, vagy melyiket megy könnyebben.
Másrészt viszont minél több féle dologgal foglalkozol, annál jobban felaprózódhatsz. Az interjúk pl. sokkal macerásabbá válhatnak azzal, hogy másokhoz kell alkalmazkodni, találkozni, nem elég csak megcsinálni az interjút, utána is sok feladat van még vele (pl. leírni, szerkeszteni, stb), amikkel könnyebb lehet elúszni, a komolyabb idő és munka igénye meg a többi tevékenységtől veheti el az időt, a többi rovására mehet.
"Mivel munka mellett jelenleg még tanulok is, a szabadidőm [...] nem végtelen."
Akkor most képzeld el, mennyi szabadidőd lesz majd akkor, ha a munka és későbbi újabb tanulmányok mellett még családod is lesz majd. Feleség, gyerekek, az ő családi és iskolai programjaik mellett vajon mennyire lesz időd bármire?
Azért ne csüggedj! Ha érdekel, csináld! Kezdd el és csináld! Ne agyald túl, ne akarj elsőre tökéleteset alkotni, ne a külsőségekkel foglalkozz és ne költs rá eleinte semmit, csak az idődet fektesd be, semmi mást!
Kezdd el kicsiben. Keress egy blogszolgáltatót, vagy akár csak egy FB oldalt. Találj ki egy nevet, regisztráld be és írd meg az első írásodat egy aktuális számról, zenekarról, koncert élményről, akármiről. Aztán írd meg a következőt, majd a következőt. Ne foglalkozz eleinte arculattal, logóval, névvel, semmivel. Ne várj semmi másra, hogy "majd akkor elkezdem, ha". Kezdd el MOST! Ha később kitalálsz jobb nevet, vagy bármit, azzal majd ráérsz akkor foglalkozni. Ha kell, átviheted a blogot egy másik rendszerbe, más címet is adhatsz neki, bármit megváltoztathatsz később.
A lényeg a tartalom. Kezdj el írni, tedd ki, mutasd meg az ismerőseidnek, akikről úgy gondolod, érdekelheti őket.
Eleinte ne akarj túl sokat kitenni. Legyen csak egy írásod elsőre. Ha meg tudsz akár egy nap több írást is írni, akkor is érdemes először csak heti rendszerességet belőni. Ha termelékenyebb vagy, akkor is jobb, ha egyszerre megírt három írásodat egy-egy hétre időzíted előre. Ezt a rendszerességet próbáld meg tartani. Érdemes úgy belőni, hogy akkor is tartható legyen, ha sűrűbb az életed, kevesebb időd jut a blogra. Heti egy írás inkább tartható, mint gyakoribb. Főleg, ha időigényesebb dolgokat is akarsz majd csinálni, mint vlogolás, interjúk és hasonlók. Inkább ritkábban, de tervezhetően jelenjenek meg új tartalmaid.
"szívesen rááldozom, ha tudom"
Biztosan tudni csak akkor fogod, ha majd csinálod is. Amíg nem szállsz fel a biciklire és nem tekered lendületesen, nem haladsz vele, addig a bicikliről sem tudod, hogy képes vagy fennmaradni rajta. Csak menet közben derül ki, hogy felborulsz vele vagy sem...
Az, hogy másokat látsz biciklizni, adhat némi reményt, hogy ha nekik megy, akkor neked is sikerülhet. De neked magadnak kell csinálni és haladni vele, hogy biztosan tudd, hogy neked is sikerül.
"ha tudom, hogy van kinek írni, és nem ragadok meg az oldallal egy adott szinten, hanem elérhetem azt, amit "megálmodtam" magamnak. Na ez az, amiben jelenleg még kételkedem."
Ez nem így működik, hogy biztosan tudod előre, hogy majd sikerülni fog. Csinálnod kell, hogy kiderüljön, mennyire megy, mennyire érdekli az embereket, amit és ahogyan csinálsz, aztán hogyan sikerül alakítanod a stílusodon, kivitelen, minőségen, egyebeken és arra hogyan reagál a közönség, kiket mi érdekel, stb.
Ha már csinálod kellően régen, jól és aktívan is, akkor majd idővel sikeres és népszerű lesz, amit csinálsz. Menet közben tanulnod, fejlődnöd kell, új dolgokat beépíteni, hibákat javítani, stb. Ha ezt kellően ügyesen és kitartóan csinálod, akkor eléred a céljaidat. Hogy a céljaid mennyire vágnak egybe a most megálmodottakkal, az megint egy másik történet. Mert a tudásoddal és a képességeid fejlődésével az igényeid, vágyaid, céljaid is változni fognak.
Kedves, de nagyon naiv gondolat, hogy nem a pénz miatt csinálnád, ugyanis a legtöbb ilyen próbálkozás minimum részben pontosan ezért ér véget egy idő után. Lehet, hogy most nem célod pénzt termelni vele és talán most épp bele is fér az életedbe, hogy olyasmit csinálj, amivel nem termelsz bevételt. De ha néhány évig elég sok időt és energiát, meg pénzt és technikát is befektetsz abba, hogy ezt a dolgot csináld, akkor előbb-utóbb valamilyen formában belekerül a pénzügyi mérlegbe. Mert nem fog örökké beleférni, hogy csak úgy töltsd vele az idődet, amit pénzkeresésre is fordíthatnál (vagy a családra, stb). Szóval ha nincs eleve valamilyen lehetőség és pláne működőképes üzleti modell is mögötte, akkor szinte biztosan kudarcra van ítélve a dolog hosszú távon - persze menet közben is kialakulhat az üzleti siker lehetősége is, de ha sokaknak még főállásban komoly szakmai tapasztalatokkal sem sikerül megoldaniuk, akkor azért kisebb az esélye, hogy neked egyszer csak úgy magától megoldódik. De kívánom, hogy így legyen!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!