Jobban tetszik, ha az adott zenét feldolgozó banda változtat a számon az eredeti verzióhoz képest, vagy nem?
Szóval ez egy ilyen közvélemény-kutatás féle kérdés, ami segítségével azt szeretném felmérni, hogy melyik vélemény a népszerűbb:
ami azt erősíti, hogy ha egy zenekar feldolgozza egy másik előadó zeneszámát (és mondjuk élőben is előadja), akkor jobb, ha direkt másképp játsszák az eredetihez képest,
vagy ami az ellenkezőjét; tehát hogy úgy jobb, ha arra törekszenek, hogy ugyanúgy legyen előadva.
Gondolok itt olyan változtatásokra, mint hogy a dallam megmarad, csak mondjuk a gitárokon mélyebben játsszák, vagy az énekes más énekstílusban énekel, vagy a dobos más filleket ír hozzá, esetleg az alap ritmust is máshogy játssza, vagy akár az eredetihez képest más tempóban adják elő.
Attól függ mennyire szabadon játszható az adott szám, mekkora korlátja van.
2 Pink Floyd számot mutatók hogy szemléltessem.
Astronomy Domain, eredeti:
https://www.youtube.com/watch?v=pJh9OLlXenM
Feldolgozás:
https://www.youtube.com/watch?v=xGNMeLTClBw
Látszik hogy ebben a számban elég sok a mozgástér, és jól áll neki a zúzósabb, mélyebb játék. Meg persze mind a Pink Floyd, mind a Voivod stílusa benne rejlik a feldolgozásban. Szóval magában nem csak egy Cover feltétlen hanem van egyfajta hozzáadott érték, újat hoztak létre. De van egy olyan alapja a számnak amit tovább lehet gondolni.
Ellenpélda, Time:
https://www.youtube.com/watch?v=JwYX52BP2Sk
Feldolgozás:
https://www.youtube.com/watch?v=WN7mdpRUTsA
Jóval összetettebb szám, kevesebb korláttal. Nehezebb is feldolgozni és plusz értéket hozzátenni ehhez a számhoz. Ezt nehéz lenne elképzelni mélyebb hangolással, több torzítással mivel a stíluselemei is elég kötöttek. Szóval itt igazán változtatás nélkül lehet átadni megfelelően a számot, bár éppen ezért nehéz hitelesen előadni és nem sok előadónak sikerült ilyen módon.(egyike biztosan a DT)
Szóval zenefüggő az egész, ami kidolgozottabb és kötöttebb azt célszerű egyenesen átadni bár mindenképpen lesz némi változás az eredetihez képest, hangzásban akár szóval lesz hozzáadott érték amivel egy újat hoz létre a zenész. Ellenkező esetben több a lehetőség a változtatásra, sajátos stíluselemekkel való bővítésre.
Ez akkor a cover vs remix kérdés fogalomzavarban, vagy a remix kérdésen belül a szokásos "hol legyek a mashup<->remake skálán" dolog?
Nekem alkotóként egyedül a remake jöhet szóba, ha komoly a dolog, és nem ritkán úgy, hogy tényleg csak lényegi dolgok maradnak, ha tényleg maradniuk kell. Laza mashupot meg az ökörködős alaphangulat tud nagyon jót szülni. Persze abban is lesz valami nagyon elszállt kreatív jelleg, pont a komolytalansága miatt. Csak ugye semmi nagy és komplex kidolgozottság, semmi igazán meglepő, semmi akadémikusság, maximum valami átlátszó komolykodás... :)
Ami tetszeni szokott, az nem azért tetszik, mert adott skatulyába tenném vagy mert ilyen-olyan szándékkal készült. Tetszeni a nagyszerűség szokott, és bár még példát nemigen hallottam rá, valahol legbelül hiszem, hogy még mulatóst is lehet nagyszerűt alkotni, még ha sejtésem szerint nem is szándékosan.
Én általában az eredetiségre esküszöm, hogy ismert legyen az alap, honnét/kitől ered az adott zeneszám, de azért hallottam már több olyan feldolgozást, ami valami miatt szerintem sokkal jobb hangzású az eredetinél, például:
Everlasting Love - e: Love Affair, f: Sandra
Always On My Mind - e: Elvis Presley, f: Pet Shop Boys
Húsz év múlva - e: Komár László, f: Dupla KáVé
Féltelek - e: Color, f: Auth Csilla és Szolnoki Péter
Élj vele boldogan - e: Mátrai Zsuzsa, f: Závodi Gábor
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!