Szerintetek reális az, hogy valaki zenei ismeretek nélkül is képes élvezni a komplex műfajokat?
Gondolva itt elsősorban a komolyzenére és a dzsesszre.
A zenei ismeret hiánya alatt pedig arra gondolok, hogy az illető nincs tisztában a zeneelmélettel, és nem játszik semmilyen hangszeren.
Köszönöm az eddigi válaszokat, csak sok esetben olvasok olyan hozzászólásokat, amikor a fent említett műfajok kedvelői annak tudják be az általuk preferált alkotások széleskörű népszerűsége a hiányát, hogy az átlag befogadó nem rendelkezik kellő tudással, nem elég intelligens, hogy értékelni tudja ezen műveket.
Mondjuk ezeket tudom, hogy nem kell komolyan venni, de mint zenei ismeretekkel nem rendelkező befogadó néha elég kívülállónak érzem magam, mikor ilyet olvasok.
- Egyrészt könnyű megválaszolni a kérdést, hiszen minden zeneélvezet az élvezet.
- A győzelmen nincs mit magyarázni, szokták mondani: az öröm mindig öröm (na pláne ilyen magasztos témában).
- Másrészt azonban az élvezetnek is vannak esztétikai értelemben vett fokozatai, a hallgató egy mű újabb meghallgatásakor újabb még nagyobb örömöt hozó jelentésréteget fedezhet fel.
- A tanult zenészek mindig többet fognak tudni/érteni a zenéből a laikusnál, de a zenészek pl.: Vivaldiba már bele tudhatnak fáradni akkor, amikor egy laikus még mindig imádja élvezi azt.
- Az "értés" és "élvezet" tehát részint korrelál egymással, részint egymás ellenében dolgoznak (szerintem).
- Mind értésnél, mind élvezetnél van valamiféle "dekódolás", ami során keletkező információkat az agyunk feldolgoz észbelileg és/vagy érzelmekben.
- Továbbá mindenképpen érdemes megkülönböztetni analizáló (pl.:első) hallgatást és (sokadik?) élvezkedős zenehallgatást.
- Ahhoz sem kell zenészi tudás, hogy memorizáld a zenéket, fel tudd idézni, hallás után felismerd őket, ez mind-mind lehetséges élvezeti forrás.
- Komplexitásnak többféle megnyilvánulása lehet: dekódolhatóság, jelentés rétegek, bonyolultabb összefüggések, szólamok struktúrája, harmóniai komplexitás stb.
- A komplexitást azért lehet túlhajtani is, lásd avantgarde vadhajtások, öncélú free-jazz túlkapások.
- Szokták mondani, hogy a free jazz az, amit legjobban az előadó zenész(ek) élveznek (közönséget valamiféleképpen kizárva).
- Van még egy nagyon fontos aspektus: a laikus zene-megismerési folyamata.
- Oké szereti már Beethoven Holdfény-szonátáját, de mi a következő lépés a felfedezésben?
- Van jó hír:
+ ha ügyes az ember, akkor egy hosszú életbe beleférhet a teljes klasszikus zene releváns gerincének megismerése, laikusként is! Míg a releváns könyvek szerintem nem olvashatók el, talán még gyorsolvasással sem, nem hogy élvezkedős rendes olvasással.
+ Lehet gyorsítani a megismerési folyamaton, aminek egyik proaktív módja a kottás videók megismerése (analizáló/megismerő zenehallgatást teszi hatékonyabbá). A kottás videó a zene és hallgató közé ékelődik, miközben a füllel párhuzamosan!() veszi igénybe a szemet és a két különböző inger egymást felerősítheti (élményben).
+ Nekem személy szerint akkora mániám a kottás videó, hogy van saját kottás videó csatornám a Youtube-on (600+ darab kottás videóval): tnsnamesoralong, illetve irogatok is a témában (lift instinct blogomban)
+ A legfontosabb, hogy a kottás videóhoz nem kell zenész-szinten kottát olvasni/értelmezni tudni (az csak a sokadik lépés és addig bárhol meg lehet állni)
+ A kottás videó segítheti a hallgatót a művel+előadással kapcsolatos minél több kapcsolódási pont kiépítésében.
+ A kotta maga nagyon sokat és intenzíven elárul a zenéről, miközben vizuális eszközként "ortogonális" csatorna az emberi (teljesebbkörű) észlelésben.
+ A kottához tudhat fokozatosan közel kerülni az ember:
* Tudhat kezdeni egy egyszólamú korál dallamvonalának lekövetésével. Majd tempó, szólamszám, komplexitás növelésével tudhat eljutni mondjuk a Mahler-szimfóniákig.
* Tudhat a legvégén mindent dekódolni a kottából, tudhat ráállni a teljes kotta pillanatnyilag aktuálisan lényegi pontjaira.
* Hallgatói zenefókuszt fenntartásában segít (figyelemelterlődés ellenében)
* Amit csak hallgatással nem venne észre a hallgató, kottával észreveheti a zenéből magából "kisajtolva".
* Nyelvfüggetlen minden verbalizmussal szemben.
* Interpretációk/performanszok összehasonlítása megoldható velük (interpretáció-specifikumok érzékelése)
* Zenei versenyek (amilyen a "Virtuózok" is szeretne lenni) közönségének érdemi követésének, értésének, átélhetőségének megtámogatása.
+ Egy-egy atomi hang, hangsúly, téma, hangnem, szólam (kottában nem rögzített) diszítések, variálós(ismétlések) felderítése párhuzamosság, emlegetett komplexitás, páros-páratlan ritmus, ritmusképlet, forte/piano és fokozatai, konszonancia/disszonancia, variálás(lehetőség), kidolgozás, tempó(váltás), rubato hangszeri sajátosság, szerzői instrukció (és hiánya az előadásból), interpretálási specifikumok, hozzáadott értékek. interpretálási lejátszhatóság, interpretálási másképp elképzelés stb. meg ezek összefüggéseinek/rendszerének érzékelése, értelmezése vezet a zenei élvezethez.
+ Fel lehet fedezni a dallam vonalát, a ritmus lüktetését, a szólamok összeállását, rétegeződését, komplexitását, az ismétléseket, a variálásokat, a szerzői instrukciókat, a hangsúlyokat, a lejátszhatóságot, egyáltalán a benne lévő értékeket, plusz információkat lehet belőle kihámozni (pl.:hangnemtől az előadói különlegességek lefejtéséig).
- Kvázi mint idegen nyelven olvasni, ahol szintén nem tud az ember minden szót, mégis tudhatja élvezni, idővel haladva egyre inkább. Azzal az óriási különbséggel, hogy a kottakövetés a mi laikus szintünkön sokkal-sokkal könnyebb, mint idegen nyelven való olvasásig eljutni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!