Szerintetek lehetséges ez?
A legfontosabb a jó technika, amit CSAK egy jó tanár tud megtanítani. Egy tündibündi, de komolytalan tanár szívás, hiszen ha egy csomó technikai hibára csak legyint, nem segít, hogyan javítsd ki, akkor idő kérdése, és szétnyílnak a hangszalagjaid, rosszabb esetben csomód is keletkezhet, illetve el is köszönhet a hang.
Mindenkinek a hangszalagja hossza és vastagsága határozza meg a nettó hangterjedelmet. Messze nem azon múlik, hogy milyen hangfaj vagy, hogy most, jelen állapotodban milyen hangot tudsz kivernyogni. Ahogy csiszolódik a technikád, egyre könnyed ebben tudsz majd magas tartományban énekelni.
Viszont ez a “whistle tone” egy rendkívül kártékony mechanizmus eredménye. Tönkreteszi a hangszalagokat. Össze sem hasonlítható azzal, amikor egy klasszikus koloratúrszoprán énekesnő könnyedén, folytás nélkül énekel. Az előbbiben egy iszonyatos feszítés van.
Továbbá fogadd el, hogy léteznek váltóhangok is, amiknek évek kellenek (nem 1 és nem 2!), hogy szépen, törés nélkül szóljanak. Meg kell tanulnod bánni a testeddel, és ami a legfontosabb: NEM lehetsz türelmetlen.
Három és fél oktávos hangterjedelemmel rendelkezem szalagban, és bizony, még nekem is vannak olyan tartományaim, ahol hajlamos vagyok gikszerezni, de néhány hanggal feljebb már ugyanolyan olajozottan megy, mint alatta. Egy jó tanár képes felmérni mindent ezzel kapcsolatban, mert nagyon gyakran nem az abszolút terjedelem, hanem a ROSSZ, feszes technika miatt nem jönnek ki a magas hangok. A gégének nem szabad felcsúsznia, a nyelvgyöködet nem tolhatod ki, teljesen lazának és könnyednek kell lenned, és ez idő.
Az éneklést csak úgy lehet felfogni, mint amikor a kisgyerek kap egy negyedes hegedűt. Aztán jön a feles, a háromnegyedes, és majd évek múlva megkapja az egészest, amikor már birtokolja a saját hangszerét.
Ha úgy énekeltet, hogy utána fáj, kapar a torkod, azonnal ott kell hagyni a tanárt.
Klasszikus énekes vagyok (“operás” 😄). De ezek az alapok érvényesek minden egyes zenei műfajban történő éneklésre.
Egy jó technikával élete végéig tud énekelni az ember, - igaz, rengeteg idő, amíg azt tökéletesíteni tudja, - míg egyre gyakrabban halljuk, hogy XY híres énekesnek műteni kellett a hangszalagját, és ez minden esetben egy kártékony hangadás eredménye.
És itt nem arról van szó, hogy az énekes hamis, “rossz hangú” lenne: egyszerűen borzasztó az a mechanizmus, amit csinál, és ennek előbb vagy utóbb, minden esetben meg lesz a böjtje. Ezért kell egy jó tanár, aki nem csak szólóztat, mint “Jolánkát az anyámkínjafalvi asszonykórusban”, nem csak azt mondja el, hogy “itt forte legyen”, “itt vegyél levegőt”, hanem ténylegesen elmondja, hogy ténylegesen mit csinálj éneklés közben, BESKÁLÁZTAT - ez nagyon fontos, nem csak a bemelegedés miatt. Itt lehet nagyon jól begyakorolni, hogy elengedd magad, mit csinálj a dalok közben. Szigorúan tilos lespórolni. Aki erre nem képes, azonnal darabokat énekeltet veled, ahogy beesel, az nem énektanár, hanem egy szakmaiatlan kontár.
Ja, és még valami: csak úgy szólok, hogy NEM a hangterjedelmen múlik a hang szépsége és képezhetősége! A csengés, a színezet nagyon sokat számít.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!