A könyvek legunalmasabb része az akció?
Egy jó filmet el se tudnék képzelni akció nélkül. Szétunnám. Ellenben amikor olvasok, valahogy pont ez teszi unalmassá számomra. 2 oldalon keresztül fejtik ki hogy mi történik egy másodperc alatt, emiatt pedig full hiteltelenné válik az egész. Ezért is várom mindig a párbeszédeket, mert azok legalább működnek egy könyvnél.
Egyébként most akarok belekezdeni a könyvírásba, és kissé tanácstalan vagyok. A cselekmény, a párbeszédek, a fordulatok már nagyrészt megfogalmazódtak bennem, viszont az akció részekkel nem tudok mit kezdeni... Kivágni nem tudom őket, mert szerves részét képezik a sztorinak, de sablonos elemeket pedig nem akarok használni.
Szóval, hogyan tudnám jól tálalni az olvasó felé az ilyen részeket?
Olvass más könyveket, meríts ihletet (de ne lopj), gyakorold az írást.
Olvass, meríts, gyakorolj, gyakorolj, gyakorolj, gyakorolj...
A szereplőt, mint jellemet leginkább a tettei határozzák meg. A szavai is lényegében tettek: hogyan kommunikál, mi az, amit magából kifelé mutat. A párbeszéd közbevetései pedig megüzenik, hogy mi zajlik benne valójában. De a megfogalmazása is üzenhet, ilyenkor közbevetés nélkül is működik. A párbeszéd ezért erős ráközelítés a szereplőre.
Az elnyújtott akció az eseményre fókuszál. Legfeljebb a karakter zsigereit, jó reflexeit mutatja be. Rendesen kiképezték, de csak azért, hogy az olvasó élvezze a harcot - látens gladiátor. Személytelen. Talán van egy döntő pillanat, ami fontos. Csak egy. A pillanatok sorozata az akciójelenetek illúziója. A perceken át kardjukat csattogtató szamurájok illúzió. Aki egy szempillantással később ránt kardot, annak hullik a feje - kb. ez a valóság. Egy pillanat. De ami előidézi ezt a pillanatot, az a valódi történet, az fokozza fel az izgalmat. Hogy súlya van annak, hogy a két harcos egyáltalán szembe kerül egymással. Lehet, hogy nem is lesz harc. Lehet, hogy az a győzelem, ha nincs harc. De éppen úgy a vereség is lehet az.
Elhanyagolhatod az akciót. Közelíts rá a hősre. Vagy az ellenfélre. Mutasd meg, hogy nem nemestünde aprít orkot, (mert úgy ildomos, hogy a jó győz), hanem hogy az orkot is anya szülte. Felismeri-e a hős? Igen? Nem? Küzd-e ezzel az ellentéttel? Nemessé teszi-e vagy puhánnyá? Nem az a lényeg, hogy az együttérzés mily nemes dolog; ha nem értesz vele egyet, ne sugallj ilyet. A feszültségteremtés a lényeg.
És hát teljesen jól érzed, hogy a csihi-puhit már annyira kimerítették a klisék, hogy gyakorlatilag nincs benne feszültség.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!