Szerintetek milyen közegbe helyezzem a történetem?
Ezt értsd meg:
Ez a Te regényed, a Te karaktereid, a Te munkád, a Te ötleted. Miért az egyi klegfontosabb részt akarod mástól köclsönözni? Ülj le, és találd ki, ez a minimum!
Igazából szerintem ez egy olyan történet, ahol nem igazán lényeges, hogy hol vagy mikor játszódik, ezáltal több közegbe is behelyezhető lenne.
Én egyébként legelőször egy fiktív valóságot képzeltem, úgy értem, hogy egy olyan valóságot, ami nagyon hasonlít a mi világunkra, pl ugyanúgy van kommunista rendszer a 80-as években, de néhány apró részletet megváltoztatnék, például az első forma-1-es Magyar Nagydíjat nem a Hungaroringen, hanem a Népligetben rendeznék, utcai pályán, és ehhez hasonlók.
Szerinted nagy hülyeség lenne?
Azt mondod, többgenerációs. Tehát a korszak nagyon fontos, más az öregek világa, más a fiataloké, ha ezt figyelmen kívül hagyod, szerelmi történetek monoton ismétlik egymást. A különböző korrajz viszont megmutatja az ezek közötti különbségeket, így tudsz feszültséget teremteni.
A kitalált univerzumnál felmerülő kérdés, hogy: miért? Máris fontos a háttér. Mi az oka annak, hogy nem egy valós helyszínt és korszakot ragadtál meg; általában a kitalált világ a tudattalan világa, tehát szimbolikus jelentéssel bír.
"...de néhány apró részletet megváltoztatnék, például az első forma-1-es Magyar Nagydíjat nem a Hungaroringen, hanem a Népligetben rendeznék..."
Hohó, néhány apró részlet, és máris egy alternatív világot teremtettél egy csomó kérdéssel, amelyekre a válaszok megtalálása legalább annyi idő, mintha teljesen más univerzumban játszódna. A példádnál maradva: létezik Mogyoród nevű település? Ha igen, mi van ott Hungaroring helyett? Ha nem, akkor milyen Budapest környéke? És Budapest? Ugyanúgy augusztus tájékán rendezik a Nagydíjat? Ugyanazok a pilóták és a motormárkák? Mivel valami nem felel meg a valóságnak, már a többiben sem lehet biztos az olvasó. És természetesen mindegyik kérdésre feltehető az a fránya "Miért?" kérdés. Ha erre van alapos indokod, oké, de egyelőre úgy látom, csak meg akarod úszni a háttér megteremtésével járó kutatómunkát, azt pedig tudni fogja az olvasó, mert nem hülyе.
Szóval ennyire fontos a háttér, az olyan, mint az alapozott vászon az olajfestménynek. Ha nem fordítanak rá gondot, hamar tönkremegy a kép. Ha nem fordítasz gondot a történeted hátterére, a karakterek lebegnek a légüres térben, nincs mihez viszonyulniuk, legfeljebb egymáshoz, de az olyan, mint ha csak ők léteznének a világban. Csak hát sajnos egy kiüresedett világ bemutatása is más, mint ha elblicceljük a bemutatást.
Jogos minden, amit írtál.
Igazándiból az autóverseny az egyik fontos helyszíne lenne a történetnek, pontosabban a legelső pár ott találkozna. Hogy miért? Ez jó kérdés. Egyszerűen nemrég eszembe jutott nagyapám egyik története, miszerint amikor még gyerek volt (ötvenes-hatvanas évek), akkor utcai autóversenyt rendeztek Fehérváron, és sokszor elmesélte, hogy az egyik autóról elszabadult a kerék, és eltalálta a mellette álló orosz kisfiút, és ő is kórházba került. Persze valószínűleg csak lódított, mert a nagyanyám szerint akkor a himlője (ha jól emlékszem) miatt volt a kórházban, és megesik sokszor, hogyha iszik, akkor nagyokat füllent.
De itt már is az a probléma, hogy nem tudok róla, hogy volt is valaha ilyen verseny. Budapest egyébként alkalmas is lenne ilyesmire, mármint a Népliget, mivel a 30-as években tényleg volt ott egy autóverseny (Grand Prix), és először az is volt tervben, hogy a 86-os versenyt is ott rendezik majd, de aztán mégis megépült a Hungaroring.
A kérdés talán az, hogy mennyi fikciót (végül is a szerelmesek története is az) engedhetünk meg a való világban elhelyezett történetben?
Például Ayn Rand szereplői és helyszínei (Az Ősforrás és a Veszett világ) egész Amerikára hatással vannak: fiktív épületek, vasúthálózat, nagy cégek; szerves részei a regényeknek, miközben a cselekmények valós helyszíneken (tagállamokban, városokban) játszódnak. Csak hát itt maguk a szereplők teremtették ezeket a monumentális dolgokat, így lényegében általuk jött létre egy alternatív USA, mégis erre ilyen formában semmi utalás nincs, mert nem szükséges: egyértelmű, ha a fiktív építészt felkérik, hogy húzza fel New York legmagasabb épületét, akkor az nem az Empire State Building vagy WTC lesz, hanem egy kitalált épület, még ha a többi fölé magasodik is - és a valós épületek szóba sem jönnek, az olvasóban fel sem merül a kérdés, hogy léteznek-e.
Te is kitalálhatsz egy utcai autóversenyt. Nézz utána, hogy egy ilyen verseny hogyan kerül megszervezésre, és akkor betehetsz egy ilyet Budapestre (vagy más városba). Ez a történetet szolgáló fiktív verseny, nem akad fenn azon az olvasó, hogy akkor most volt-e ilyen Budapesten 1943-ban vagy sem. Viszont mégsem egy Forma-1, aminek megvan a saját története. A lényeg, hogy hitelesen add elő. Ha egy általad kitalált versenyt minden évben megrendeznek Székesfehérváron, akkor az a történeted szerves részévé válik, persze nem érdemes minden évben megszervezettnek lennie, ha ez nem szolgálja a cselekményt. Akkor elég egy egyszeri alkalom.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!