Tudnátok ajánlani filmkészítéssel, filmtörténelemmel kapcsolatos könyveket?
Bordwell, D. (1996): Elbeszélés a játékfilmben. Budapest: Magyar Filmintézet
Crary, J. (1990): A megfigyelő módszerei. Budapest: Osiris. 40-72
Gelencsér Gábor (2002): A Titanic zenekara. Budapest: Osiris.
Gregor, U. - Patalas, E. (1966): A film vilátörténete. Budapest: Gondolat.
Lessing, G.E. (1982): Laokoon. (ford. Vajda Gy.M.) In: Válogatott esztétikai írásai. Budapest: Gondolat. 1982. 191-284.
Maquet, J. (2003) [1986]: Az esztétikai tapasztalat. Miskolc: Csokonay Kiadó
Panofsky, E. (1984) [1927]: A jelentés a vizuális művészetekben. Budapest: Gondolat. 170-198.
Thomson, K. - Bordwell, D. (1994)(2007): A film töténete. Budapest: Palatinus Kiadó
Zsugán István (1994): Szubjektív magyar filmtörténet (1964-1994). Budapest: Osiris –Századvég.
Kovács András Bálint: A modern film irányzatai. Az európai művészfilm, 1950–1980. Budapest, Palatinus, 2005.
David Bordwell–Kristin Thompson: Film History. An Introduction. New York: McGraw-Hill, 1994. (Magyarul megjelenés előtt, Palatinus Kiadó, 2007.)
Kovács András Bálint: A modern film irányzatai. Az európai művészfilm, 1950–1980. Budapest, Palatinus, 2005. pp. 370–401.
Báron György: A film és a „hetvenes évek”. In: Uő: Hollywood és Marienbad. Budapest, Gondolat, 1986. pp. 19–43.
Kornis Mihály: Az Apokalipszis diszkrét bája. A nagy zabálás. In: Uő: A félelem dicsérete. Budapest, Szépirodalmi Könyvkiadó, 1989. pp. 177–183.
Makavejev-összeállítás. Filmkultúra, 1990/2. pp. 9–31.
Kovács András Bálint: A modern film irányzatai. Az európai művészfilm, 1950–1980. Budapest, Palatinus, 2005. pp. 402–412.
Thomas Elsaesser: A német újfilm. Budapest, Palatinus, 2004. pp. 247–320.
Bíró Yvette: Az élet, semmi más. In: Uő: Nem tiltott határátlépések. Budapest, Osiris, 2003. pp. 159–176.
Abbas Kiarostami: A valóság lámpásai. Filmvilág, 1997/8. pp. 29–32.
A kortárs iráni film. Metropolis-összeállítás. 2006/3.
Peter Biskind: Hollywood ostroma. Filmvilág, 2004/12. pp. 10–16.
Antal István: Egy filmes újságíró: Robert Altman. Filmkultúra, 1982/5. pp. 67–84.
Pápai Zsolt: Bolond Pierrot Hollywoodba megy. Filmvilág, 2005/5. pp. 22–27.
Michael Pye–Linda Myles: Mozi-fenegyerekek. Budapest, Gondolat, 1983. pp. 9–89.
Scorsese-összeállítás. Filmvilág, 2005/6. pp. 18–29.
Kovács Marcell: Dupla vagy senki. Brian DePalma: Megszállottság. Filmvilág, 2003/5. pp. 34–36.
Oxford Filmenciklopédia (szerk. Geoffrey Nowell-Smith). Budapest, Glória, 1998. pp. 500–508.
Új képfajták-összeállítás. Metropolis 2001/4.
Bíró Yvette: Irónia: igazi szabadság! In: Uő: A rendetlenség rendje: film/kép/esemény. Budapest, Cserépfalvi, 1996. pp. 122–128.
Kovács András Bálint: A Semmi eltűnése. In: Uő: A film szerint a világ. Budapest, Palatinus, 2002. pp. 92–131.
Horváth Antal Balázs: Végtelen rosszullét. David Lynch. Filmvilág, 1997/6. pp. 10–14.
David Lynch. Beszélgetések (szerk. Chris Rodley). Budapest, Osiris, 2003. pp. 163–198.
Jami Bernard: Tarantino. Filmvilág, 1996/8. pp. 24–31. és 1996/9. pp. 38–45.
Angol barokk-összeállítás. Filmvilág, 1990/10. pp. 3–20.
Nánay Bence: A legutolsó új hullám. Peter Greenaway. In: Filmrendezőportrék (szerk. Zalán Vince). Budapest, Osiris, 2003. pp. 123–145.
Bikácsy Gergely: Bolond Pierrot moziba megy. A francia film ötven éve. Héttorony–Budapest Film: Budapest, 1992. pp. 408–412.
Frédéric Strauss (szerk.): Pedro Almodóvar. Írások, beszélgetések. Budapest, Osiris, 2005.
Tadeusz Lubelski (szerk.): Kieślowski mozija. Budapest, Európa, 2000. pp. 15–27.
Lars Von Trier-összeállítás. Metropolis, 2006/2.
Gelencsér Gábor: Kétségbeesett romantikus. Aki Kaurismäki. In: Filmrendezőportrék (szerk. Zalán Vince). Budapest, Osiris, 2003. pp. 177–193.
Kovács András Bálint: A törvény csele. Jim Jarmusch-ról. Filmvilág, 1989/6. pp. 36–41.
Wostry Ferenc: Dao, a kard. Wuxia klasszikusok. Filmvilág, 2001/7. pp. 13–17.
Varró Attila: A háromarcú filmes. Kitano Takeshi. In: Filmrendezőportrék (szerk. Zalán Vince). Budapest, Osiris, 2003. pp. 353–369.
Robert Stam–Louise Spence: Kolonializmus, rasszizmus és reprezentáció. Metropolis, 2005/2. pp. 12–26.
Wong Kar-wai-összeállítás. Metropolis, 2005/4.
Varró Attila: Pedofilm. Filmvilág, 1999/6. pp. 32–33.
Köves Gábor: Kék bársonyos forradalom. Filmvilág, 2005/1. pp. 24–27.
Ádám Péter: A mélység virtuóza. (William Wyler portré) Filmvilág, 2002. 7. 36–37.
André Bazin: William Wyler vagy egy janzenista rendező. In: Mi a film? Esszék,
tanulmányok. Budapest, Osiris, 1995: 329-350.
Kovács Ilona: A gondola alakú hamutartó. Filmvilág, 1988. 4. 22-29.
Susan Hayward: Cinema Studies. The Key Concepts. Routledge, London–New York, 2000.
(comedy)
Molnár Gál Péter: Így élni jó! (Frank Capráról) Filmvilág, 1991. 11. 34–35.
Molnár Gál Péter: Főúr, kérek egy táncost! (Billy Wilder filmjeiről) Filmvilág, 2002. 6. 42–
44.
François Forestier: Egy poén, ha csattan. (Beszélgetések Billy Wilderrel) Filmvilág, 2002. 6.
45–46.
Jeffrey Richards: Frank Capra and the Cinema of Populism. In: Bill Nichols (ed.) Movies and
Methods 1. University of California Press, 1976. 65–78.
Kristin Thompson–David Bordwell: Film History. An Introduction. McGraw–Hill, 2003
(vonatkozó részek).
Susan Hayward: Cinema Studies. The Key Concepts. Routledge, London–New York, 2000.
(musical, classic Hollywood cinema, iconography)
Kömlődi Ferenc: Táncolj, Hollywood! (A musical.) Filmvilág, 1993. 7. 48–52.
Horváth Vera: Hollywood és a film-musical. Filmkultúra, 1985. 6. 13 –36.
Richard Dyer: Introduction. Heavenly Bodies. Film Stars and Society. London–New York:
Routledge, 2004, 1-17.
John Sutherland. „Háborúábrázolás 1-2.” Sikerkönyvek, Budapest: Európa, 1988, 197-217.
Umberto Eco. „Casablanca.” Az új középkor, Budapest: Európa, 2002, 106-112.
Susan Hayward: Cinema Studies. The Key Concepts. Routledge, London–New York, 2000.
(classic Hollywood cinema, war films)
Kristin Thompson–David Bordwell: Film History. An Introduction. McGraw–Hill, 2003
Király Jenő: A western morfológiája. In: Mágikus mozi. Műfajok, mítoszok, archetípusok a
filmkultúrában. Korona Kiadó, Budapest, 1998. 118–143.
André Bazin: A western, avagy a par excellence amerikai filmművészet. In: Balogh Gyöngyi
(szerk.): Kommunikációelméleti szöveggyűjtemény III.(Tömegfilm). Tankönyvkiadó,
Budapest, 1979. 103–109.
Kuczka Péter: Colt és kalap. Filmkultúra, 1978. 5. 49–66.
Wall Wright: A western film struktúrája (részletek). In: Mozgóképkultúra és médiaismeret
szöveggyűjtemény.
Susan Hayward: Cinema Studies. The Key Concepts. Routledge, London–New York, 2000.
(Classic Hollywood Cinema, Iconography, Westerns)
Alan Lovell: The Western. In: Bill Nichols (ed.) Movies and Methods 1. University of
California Press, 1976. 164–175.
Király Jenő: Kommentárok Kertész Mihály: Casablanca című filmjének repülőtéri
képsorához. In: Frivol múzsa (1.). Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1993. 254–294.
Umberto Eco: Casablanca, avagy az istenek ujjászületése. Balogh Gyöngyi (szerk.):
Kommunikációelméleti szöveggyűjtemény III.(Tömegfilm). Tankönyvkiadó, Budapest, 1979.
53–57.
Robin Wood: To Have (written) and Have Not (directed). In: Bill Nichols (ed.) Movies and
Methods 1. University of California Press, 1976. 297–305.
Hahner Péter: Az ismeretlen ismerős. Filmvilág 2004/10, 32-41.
Pápai Zsolt: Howard Hawks rejtőzködő kamerája. Filmvilág 2001/12, 48-49.
A klasszikus gengszterfilm világképe. In: Király Jenő: Frivol múzsa (1.). Nemzeti
Tankönyvkiadó, Budapest, 1993. 367–381.
Susan Hayward: Cinema Studies. The Key Concepts. Routledge, London–New York,
2000.(classic Hollywood cinema, gangster films, iconography.) 4
Kristin Thompson–David Bordwell: Film History. An Introduction. McGraw–Hill, 2003. 233
(The Gangster Film).
Péterffy Gabriella: Gengszter karakterek az amerikai filmben. Filmkultúra, 1995. szept. 20–
18.
David Bordwell: A bűnügyi film. In: Elbeszélés a játékfilmben. Budapest, Magyar
Filmintézet, 1996: 76–87.
Robert Warshow: A gengszter mint tragikus hős. In: Balogh Gyöngyi (szerk.):
Kommunikációelméleti szöveggyűjtemény III.(Tömegfilm). Tankönyvkiadó, Budapest, 1979.
175–181.
Colin McArthur: Ikonográfia. In: Balogh Gyöngyi (szerk.): Kommunikációelméleti
szöveggyűjtemény III.(Tömegfilm). Tankönyvkiadó, Budapest, 1979. 181–187.
Kovács András Bálint: Sötét filmek. (A bűnfilm és a modernitás.) Filmvilág, 2000. 6. 4–11.
Uő: A klasszikus elbeszélés feloldódása. A modern film irányzatai. Budapest. Palatinus, 2005,
264-274.
J. A. Place–L. S. Peterson: Some Visual Motifs of Film Noir. In: Bill Nichols (ed.) Movies
and Methods 1. University of California Press, 1976. 325–339.
Raymond Borde and Etienne Chaumeton: Towards a Definition of Film Noir. A. Silver and J.
Ursini, The Film Noir Reader. New York: Limelight, 2003, 17-25.
Paul Schrader. Notes on Film Noir. A. Silver and J. Ursini, The Film Noir Reader. New York:
Limelight, 2003, 53-63.
Robert Warshow: A gengszter mint tragikus hős. In: Balogh Gyöngyi (szerk.):
Kommunikációelméleti szöveggyűjtemény III.(Tömegfilm). Tankönyvkiadó, Budapest, 1979.
175–181.
Colin McArthur: Ikonográfia. In: Balogh Gyöngyi (szerk.): Kommunikációelméleti
szöveggyűjtemény III.(Tömegfilm). Tankönyvkiadó, Budapest, 1979. 181–187.
Kovács András Bálint: Sötét filmek. (A bűnfilm és a modernitás.) Filmvilág, 2000. 6. 4–11.
Uő: A klasszikus elbeszélés feloldódása. A modern film irányzatai. Budapest. Palatinus, 2005,
264-274.
J. A. Place–L. S. Peterson: Some Visual Motifs of Film Noir. In: Bill Nichols (ed.) Movies
and Methods 1. University of California Press, 1976. 325–339.
Raymond Borde and Etienne Chaumeton: Towards a Definition of Film Noir. A. Silver and J.
Ursini, The Film Noir Reader. New York: Limelight, 2003, 17-25.
Paul Schrader. Notes on Film Noir. A. Silver and J. Ursini, The Film Noir Reader. New York:
Limelight, 2003, 53-63.
Bazin, André: A western avagy a par excellence amerikai filmmûvészet. In: Berkes Ildikó (ed.): A western. Antológia. Budapest: Magyar Filmtudományi Intézet és Filmarchívum, 1980. pp. 12–18.
Bazin, André: A western fejlõdése. In: Király Jenõ (ed.): Film és szórakozás. pp. 146–154.
Berkes Ildikó (ed.): A western. Antológia. Budapest: Magyar Filmtudományi Intézet és Filmarchívum.
Berkes Ildikó: A western. Budapest: Gondolat, 1986.
Buscombe, Edward: A western. In: Geoffrey Nowell-Smith (ed.): Oxford Filmenciklopédia. Budapest: Glória, 1998. pp. 294–303.
Buscombe, Edward: The Searchers. London: BFI, 2000. (FSZEK)
Buscombe, Edward (ed.): The BFI Companion to the Western. New York: Atheneum, 1988.
Deleuze, Gilles: A mozgás-kép. Budapest: Osiris, 2001. pp. 195–199., 221–223.
Gyárfás Endre: Bölénynyúzók. A vadnyugat népköltészete és a westernfilm. Filmvilág 1983/11. pp. 36–41.
Hahner Péter: Hatlövetû történelem. Western: legendák és tények. Filmvilág 2004/5. pp. 30–37.
Hahner Péter: Az idegen belovagol a városba… Anthony Mann westernjei. Filmvilág 2006/3. pp. 10–15.
Jarmusch, Jim: Te, szegény fehér ember. Filmvilág 2006/3. pp. 8–9.
Király Jenõ: Apropó western… In: Király Jenõ (ed.): Film és szórakozás. Mokép – Magyar Filmtudományi Intézet és Filmarchívum, 1981. pp. 155–236.
Király Jenõ: Terror és kultúra. In: Király: Mágikus mozi. Mûfajok, mítoszok, archetípusok a filmkultúrában. Budapest: Korona Kiadó, 1998. 118–143.
Keogh, Peter: A westernhõs színeváltozásai. Beszélgetés Clint Eastwooddal. Filmvilág 2005/5. p. 9.
Mauriac, Claude: A cowboy mitológiája. In: Kenedi János (ed.): Írók a moziban. Budapest: Magvetõ, 1971. pp. 375–377.
Milne, Tom: Western. The Aurum Film Encyclopedia. London: Aurum Press, 1983. (FSZEK)
Nevelõs Zoltán: Rosszak és csúfak. Eurowestern. Filmvilág 2004/7. pp. 26–31.
O’Neill, Edward R.: Clint Eastwood. In: Geoffrey Nowell-Smith (ed.): Oxford Filmenciklopédia. Budapest: Glória, 1998. 488–489.
Pápai Zsolt: Hardcore vadnyugat. Sam Peckinpah westernfilmjei. Filmvilág 2004/6. pp. 46-49.
Scorsese, Martin: A Personal Journey with Martin Scorsese Through American Movies. London: Faber and Faber Limited, 1997. (FSZEK)
Szántai János: A western története. Filmtett 2001/10, 11, 12.
Tyler, Parker: A ló – a férfierõ totemállata. In: Berkes Ildikó (ed.): A western. Antológia. Budapest: Magyar Filmtudományi Intézet és Filmarchívum, 1980. pp. 18–20.
Weddle, David: Sam Peckinpah – If They Move, Kill ‘Em! Faber and Faber, 1994. Magyarul részletek: Vad bandák. Sam Peckinpah – a megreformált vadnyugat. Filmvilág 2004/5-9.
Wenders, Wim: Ennyi az egész: szín-helyek, szín-játszók, színt-vallók. In: Wenders: Írások, beszélgetések. Budapest: Osiris, 1999. pp. 8–12.
Wright, Will: A hatlövetû és a társadalom. In: Berkes Ildikó (ed.): A western. Antológia. Budapest: Magyar Filmtudományi Intézet és Filmarchívum, 1980. pp. 20–52.
Báron György: Két férfi, aki… (John Ford: Aki megölte Liberty Valance-t) Filmvilág 2004/10. pp. 42–45.
Géczi Zoltán: A komponista, aki lelõtte az éneklõ cowboyt. Morricone westernzenéi. Filmvilág 2004/7. pp. 32–33.
Géczi Zoltán: A civilizáció peremvidékén. (Anthony Mann: A férfi Laramie-ból) Filmvilág 2004/8. pp. 40–41.
Géczi Zoltán: Öt hosszú év a pokolban (John Ford: Az üldözõk) Filmvilág 2004/10. pp. 46–47.
Hahner Péter: Az ismeretlen ismerõs (Howard Hawks) Filmvilág 2004/10. pp. 32–41.
Kovács Marcell: Türelemjáték. Monte Hellman indie-westernjei. Filmvilág 2004/12. pp. 17–19.
Kubiszyn Viktor: Közösség elleni izgatás. (Fred Zinnemann: Délidõ) Filmvilág 2004/7. pp. 34–35.
Kubiszyn Viktor: A névtelen ember. Clint Eastwood, a desperado. Filmvilág 2005/5. pp. 4–8.
Nevelõs Zoltán: Spagetti a havon. (Sergio Corbucci: A halál csöndje) Filmvilág 2004/8. pp. 42–43.
Pápai Zsolt: Sírfelirat. (John Ford: Aki megölte Liberty Valance-t) Filmvilág 2002/6. pp. 56.
Pápai Zsolt: Téli álom. (Robert Altman: McCabe és Mrs. Miller) Filmvilág 2003/11. p. 49.
Turcsányi Sándor: Oh, te drága Clementina… Út a technowesternig. Filmvilág 1996/2. pp. 52–56.
Varga Zoltán: A vadnyugat sikolya. (Western-thriller) Filmvilág 2004/8. pp. 36–39.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!