Hogyan kezdjem el a könyvemet írni?
én először a helyedben megtanulnám, hogy írásjelek után mindig teszünk szóközt ;) ha felütsz egy bármilyen könyvet, akkor észre veheted te magad is, hogy vessző, pont, felkiáltó jel, kérdő jel, kettős pont, stb. után mindig van szóköz.
amúgy, téged ne az érdekeljen, hogy mi érdekel MÁSOKAT! Elsősorban magad szórakoztatására írd a könyvet, mert nem is biztos, hogy meg akarod mutatni másoknak (úgy értem, hogy változhat a véleményed a fellől, hogy az interneten mutogatgasd), ezért azt a módot válaszd, ami téged érdekel, mert másképp úgyse fog működni... ha meg megmutatod valakinek, akkor annak nincs joga lehúzni téged, amiért például nem E/1-ben írtad, hisz ez a te történeted, nehogy már más dirigáljon :)
ha kész vagy a vázlattal, esetleg megírtál pár oldalt, akkor szívesen elolvasnám és véleményezném a művedet, és ha akarod, tanácsot is adhatok.
Igen, szóval a helyesírásodon van még mit javítani! Gondolj bele, hogy ha helytelenül írsz, akkor egy lektornak nagyon sok dolga van! És nem biztos, hogy ilyen sok munkát meg ér nekik egy könyv! Továbbá, tartalmilag sem mindegy, hogy mit írsz, mert ugyan a World nem húzza alá, de a: "Kutya ugat. Az alma piros" mondatok között nincs összefüggés, és az ilyen is számít.
Továbbá, hogy milyen formában írd? Ahogy, te jobban tudsz írni, nem mindenki tud E/3-ban írni! Sok olyat olvastam, hogy hol E/3-ban, hol E/1-ben írt. Ha egy könyvön belül nem egy naplórészletet ír, akkor ez így nem elfogadott! Az is hozzátenném, hogy egy író szabadon, magától ír. Nem erőlteti, nem akarja! Hanem írja, ahogy eszébe jut! Sok reményt nem fűzök hozzá, bár a tehetségedet nem ismerem. De az "ÉnMárpedigÍróLeszek" emberek közül 99%-ának nem sikerült befejezni a könyvet sem! :| De azért próbáld meg, de fogadj meg még egypár jó tanácsot:
- Ha nem megy, ne erőltesd, meg az olvasó érzi, ha határidőre, erőltetetten írt az író.
- Akkor kezd el, mikor van időd, és senki sem zavar.
- Fejezd be a könyvet! Ez fontos!
- Ha kész olvasd át a művedet, elemezd nyelvtani formában, nyelvhelyességgel, tartalmi helyességgel. És ha ki szeretnéd adni, akkor elküldheted!
UI: Sajnos nem tudom hány éves vagy, de ha 18 alatt, kiadásban ne reménykedj! Sajnos a kiadók nem igen veszik meg, fiatal írók könyvét, mert problémás a jogi útja!
1.Nem számít, miről írsz, az a fontos, hogyan!
Tévedés, hogy csak a Fontos, Komoly, Felnőtteket érdeklő témákról, háborúról és békéről, gyilkosságokról, magasságos tettekről érdemes írni. Ha van mit mondanod róla, akkor igenis fontos, hogy elmondd, mi volt veled a nyáron, mi történt a boltban, vagy mi játszódik le benned, amikor a zuhany alatt a hüvelyk- és mutatóujjaddal kört formázva szappanhártya keletkezik, és szappanbuborékot fújsz belőle!
2.Gondolj bele, mi történik, amikor egy jó könyvet olvasol!
Onnan tudhatod, hogy jó könyvet olvasol, hogy teljesen elfeledkezel róla, hogy te most épp létezel, kezedben papírt vagy elektronikus eszközt tartasz, és mindez előtted most itt betűk összetákolt halmaza csupán. Amikor írsz, tartsd ezt az érzést folyton szem előtt, tedd írói motivációid tartógerendájává, képzeld magad egyszerre a valóságba és a leendő olvasóid fejébe is!
3.Ne mondd el, inkább mutasd meg!
Ahelyett, hogy elmondanád, a főhősöd jókedvű, inkább meséld el, hogyan szökdécselt haza a naplementében és milyen hangos jónapottal köszönt a pénztárosnak. Mi is lenne a világgal, ha a festmények helyett csupán olyan szavak szerepelnének a festővásznon, hogy “egy meztelen, hosszú hajú nő kilép a kagylóból, sokan csodálják”, mi lenne, ha a zenészek a színpadra állnának és azt mondanák, “most egy melankolikus, szomorú rész jön, aztán a dobok egyre szaporábbak lesznek, innen érezzük, hogy mégis van remény”? Más művészeti ágakhoz képest az írásnál sokkal könnyebb beleesni a túlmagyarázás hibájába. Pedig a legmélyebb jelentésrétegek úgy tudnak kibontakozni, ha nem nevezzük meg a konkrétumokat, hanem körüljárjuk. Húzd az olvasó agyát nyugodtan, hadd gondolkozzon!
4.Nem kell mindent leírnod - válogasd meg, mit hagysz ki!
Ha mindent leírnánk a legapróbb részletekig, elveszítenénk a lényeget, elunnánk az életünket, míg végigrágjuk magunkat egy regényen. Ha az írás arról szólna, hogy minden egyes apró részletet, amit észrevettünk, elmeséljünk az olvasónak, felesleges lenne leírni, elég lenne felvenni egy kamerával, és egy az egyben megmutatni valakinek a nyersanyagot - de ezzel még a dokumentumfilmesek sem elégszenek meg! Igen, az élet kaotikus és néha értelmetlen, de egy regénynek ettől még nem kell tele lennie felesleges jelenetekkel.
Játssz az idővel!
Az idővonalak összekuszálásával a világ legegyszerűbb történetét is el lehet mesélni úgy, hogy az olvasók tövig rágják a körmüket. Sokkal izgalmasabb, ha egy sztorit ott kezdesz, ahol már megtörtént a drámai fordulópont, még akkor is, ha csak arról van szó, hogy felszálltál a buszra és lerobbant a motor. “Csak egy puffanást hallottunk” vagy “Már elmúlt nyolc, amikor az iskolabusz végre megérkezett”. Vajon melyik húzza be jobban az olvasót és tartja az izgalom fogságában, míg ki nem derül az igazság.
6.Figyeld meg, hogyan csinálják más írók!
Van egy jó hírem, és egy rossz. A rossz az, hogy minél többet olvasol, annál inkább rá fogsz jönni, mennyire keveset tudsz még. A jó pedig az, hogy minél többet olvasol, annál jobb író leszel te magad is! Nem Lidwien találta ki például a “higiéniai problémahalmaz” kifejezést, hanem más, de ő megjegyezte, és egy tökéletes pillanatban újrahasznosította, sajátjává tette. Ez nem plágium, hanem kreativitás, tanulás! Ha ez lopás volna, bizonyos szavakat is tilos lenne használni, és minden friss írónak ki kéne találnia egy friss nyelvet, és írhatnánk így: aaa dllll eoofi, ajjooe stb. Minél többet olvasol, minél több sajátodhoz hasonló csavaros eszű író logikáját tudod magadévá tenni, annál gazdagabb lesz az írói eszköztárad.
7.Mi zajlik a felszín alatt?
Író vagy, így munkaeszközöd legfeljebb egy laptop, írógép vagy papír és ceruza, de a munkád legalább olyan komplikált, mint egy orvosé. Nemcsak az a dolgod, hogy leírd, mit látsz, meg kell találnod egy órákig tartó folyamatban azt a tökéletes pillanatot, amin keresztül az olvasóid megérthetik, miért írsz egyáltalán ezekről az emberekről. Ha író akarsz lenni, nemcsak azt kell folyamatosan éberen figyelned, ki mit mond, hanem azon is törnöd kell a fejed, miért mondják ezt, kinek mi a motivációja. Miért küzdenek ezek az emberek, mit akarnak elérni, miért bántják egymást, miért kedvesek egymással.
8.“Kill your darlings”
Sajnos vannak olyan novellák, szösszenetek, ötletek, amik írás során eszünkbe jutnak, elkészülvén nagyon közel állnak a szívünkhöz, de sehogy sem tudjuk őket belepréselni a cselekménybe.
“És nem lehet őket berakni a könyv hátuljába, mint a bakikat egy film végén? Lidwien nevetett. – Te később majd megcsinálhatod. De ami a lényeg: íróként el kell viselned a kritikát. Sőt, meg kell köszönnöd, nyitottnak kell rá lenned, és mindig át kell gondolnod, hogy használni tudod-e valamire. “Lidwien utolsó, egyben legfontosabb leckéje, hogy a szerkesztő nagyon fontos szereplő, olyan láthatatlan erő, aki nélkül a regény mégis szétesne. Fontos, hogy szeressük a munkánkat (különben kiégnénk), de az is, hogy képesek legyünk elbúcsúzni azoktól a dolgoktól, ami a szívünknek kedves.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!