Segítene valaki, aki ért a könyvekhez?
Heló!
Részletet? Szinte bárki tud 10-15 oldalnyi szöveget írni úgy, hogy úgy tűnjön, jól csinálja. Ilyenkor azonban jóval több kell ennél, legalább 40-50 oldal - de jobb a kész mű.
Hiszne csak így lehet átlátni az írást, hogy min kell javítani, mire kell figyelni...
Legalábbis akkor, ha így, interneten kérsz segítséget.
Állítsd be a Word-öt - vagy amibe írod -, hogy megfleeljen egy átlagos könyv méreteinek.
Egyébként rengetegen raknak fel 1-2 oldalnyi irományt ide, hogy aztán megkérdezzék, hogy "Na, ugye milyen jó vagyok?" Sokan meg 1 oldal után rámondják "Húú, hát te őstehetségkirályság vagy!", arról nem is beszélve, hogy ha egy lány teszi ezt, meg a ynalás ezerrel :).
Nos, ezek azok a helyzetek, amik semmit sem érnek, főleg, hogy ezek nem vélemények, hanem üres fecsegések csak.
Te nem estél ebbe a hibába, amit csak azrét említettem, hogy példa legyen azoknak, akik ezt fontolganák, és olvassák ezt a kérdést...
ma 15:05
Pont hogy nem. Ahogy egy számból se lehet megmondani, mit tud egy együttes, vagy hogy milyen egy film. Ugyan az az eset, mint a trailereknél. Lehet, hogy az a pár perc - esetünkben pár oldal - jól vna összerakva és jónak ígérkezik, de roppant mód nem ad képet az egészről, ami az emberre vár.
Arról nem is beszélve, hogy 1-2 oldalt a végletekig lehet csiszolni, finomítani. 1-2 oldalon word és némi tudás segítségével az összes stilisztikai és helyesírási hiba kiküszöbölhető. És még érdekes is lehet.
Arról nem is beszélve, hogy a legtöbb könyvnek - több száz oldalról beszélünk - is van 1-2, de akár 10-20-30 olyan oldala, ami jó, vagy nagyon jó. Azonbna ez mit sem ér, ha az egész összességében csapnivaló.
De nyilván mindenki úgy értékel, ahogy akar - még ha ez dilettáns, felületes nézetet is jelent -, azonban aki az alkotó legelső ecsetvonásaiból meg tudja mondani, hogy a kész mű jó lesz, avagy sem - ráadásul a minőségi ecset és vászon vakítóan hat rá -, az valami olyan bravúrt tud, amit senki más - vagy csak az, aki ugyan ezt állítja magáról.
Azzal egyetértek, hogy egy részletből nem feltétlenül lehet általános következtetést levonni a regényre, de a legtöbb feltett (akár ide feltett) műből nem, hogy egy, de fél oldal után tudni lehet, hogy a szerző nem tud írni. Ilyenkor felesleges a "próbaolvasók" idegeit húzni 50 oldallal, rögtön meg lehet mondani, hogy alapvető hibái vannak.
Más kérdés, hogy mi van, ha az a felpakolt egy oldal (vagy akár 15, 50, akárhány) jó. Na, ez a ritka madár esete, és az ember már ennek is örül (legalább egy oldal a regényből olvasható). Ha elég jó, és a szinopszis is ígéretes, maximum elkéri az egészet. Ilyenkor még kiderülhet, hogy a maradék 200 olvashatatlan, de az már a második kör, a szerzőnek is lesz némi önbizalma, az olvasók többsége is megmenekült az olvashatatlan részekről.
Kérdező: bár már kevés szöveg alapján is lehet jó tanácsot adni, ez inkább a nyelvtanra vonatkozik. A történetről nem mondhatunk semmit, márpedig regény esetén ez sem elhanyagolható. Szerintem ha szórakozásból írod, előbb írd meg az egészet, vagy legalább a nagyját (és mellette legyen ez történetvázlatod), és csak utána kérdezz. Sokszor hasonlítják az írást a főzéshez, de nem úgy működik, hogy ha kapunk egy apró kóstolót, mindjárt tudjuk, jó lesz-e a leves. Csak azt tudjuk, rossz vagy sem. (Ha a kóstoló nem rossz, még mindig lehet, hogy végül nem kapunk mást, csak valami híg, zsíros löttyöt a tetejéről, a sűrűjéből semmit. Ez a helyzet, ha a nyelvtan ugyan elmegy, de történet nincs.)
Na, figyeljetek.
Ha feltesz valaki ide nem is egy oldalt, de csak egy felet, és az hemzseg a szóismétlésektől, az illető notóriusan különírja az igét az igekötőtől olyan esetekben, amikor nem így kéne, az angol neveket unos-untalan hibásan toldalékolja, nem használ központozást, ékezeteket, a mondatokat és a tulajdonneveket kis kezdőbetűvel írja, és a mondatvégi írásjelek után nem nyom szóközt, továbbá a kérdésébe odabiggyeszti azt, hogy "bocsikaah a hejesirás miat de nemfigyeltem", akkor arra ha megfeszülök, sem fogom azt mondani, hogy ilyen kevés alapján nem lehet ítélkezni, az illető akár még a következő Tolsztoj is lehet.
Nem. Egyetlen bekezdésből is kiderül az, hogy az illetőben megvannak-e azok az ALAPVETŐ dolgok, amelyek elengedhetetlenek az íráshoz.
Profi, fizetett írók között is van olyan, aki olyan szinten fogalmaz, mint egy fiatal iskolás, nem tud írni, és nem is figyel a hibákra. Mégis kiadják, amit összehoznak. Miért? Mert a fordítók, és atöbbi ember, akinek az a dolga, hogy a katyvaszt vállalható formába hozzák.
Ugyan ez igaz a legtöbb újságíróra is, olyan szinten nem is merik a helyesírást, hogy az botrányos. De majd a korrektor javítja, ez a mottójuk.
Úgy hogy ezek az "alapvető dolgok" jó ha rendben vannak, de angyon nem számítanak mostanában - sajnos -, anynira, mint kellene. Így, aki ezekre nem figyel, az igénytelen, trehány flótás, de nyilván ha majd meg akarja osztani másokkal - és nem a véleménykérés fázisban vagyunk -, akkor csa veszi a fáradságot, hogy wordben és egyéb programkokkal ellenőrizze.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!