Kezdőoldal » Szórakozás » Könyvek » Lehet-e jó könyv az, ami e/1...

Lehet-e jó könyv az, ami e/1 személyben meséli a történetet?

Figyelt kérdés
Nem úgy értem hogy az író magáról írja a sztorit csupán ez az az írástechnika amit választott. És ha van időtök szívesen olvasnám a véleményetek arról is hogy szerintetek melyik műfaj a legkapósabb mostanában (fantasy vagy sci-fi, stb...)

2012. ápr. 13. 15:43
1 2
 1/12 anonim ***** válasza:
100%
Lehet.Lőrincz L.László legtöbb könyve úgy íródott.
2012. ápr. 13. 15:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/12 A kérdező kommentje:
Utánajártam az írónak és érdekesnek tűnnek a művei, talán a jövőben el is szégyellem magam hogy csak most hallottam róla először. :D
2012. ápr. 13. 15:55
 3/12 anonim ***** válasza:
Szerintem lehet jó az E/1 sz. Ajánlom figyelmedbe "A mesterlövész" c. regényt, Kurt Vonnegut írta, E/1-es elbeszélésű, szerintem nagyon egyedi az írásmódja.
2012. ápr. 13. 16:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/12 A kérdező kommentje:
És működhet úgyis hogy több szereplő szemszögéből halad a történet és mind első személyben mesélik?
2012. ápr. 13. 18:18
 5/12 anonim ***** válasza:
73%

Az elbeszélési módtól ilyen mértékben nem függ egy történet olvashatósága. Az E/1. és az E/3. teljesen közönséges elbeszélés, mind jelenben, mind múltban. Egy T/2. jövő idejű elbeszélés azért meghökkentőbb lenne.

Az E/1. segít átérezni a nézőpontkarakter helyzetét, jobb átélést biztosít, ezért a "ponyva" (szóval a szórakoztató irodalom kifejezetten szórakoztatásra építő része) előszeretettel használja. Hogy lehet-e jó, az a szerzőtől függ, mennyiben tudja visszaadni a karakter jellegzetességét. A Holmes-történetek mind Watson E/1. elbeszélései, vagy Rejtő műveinek egy része szintén (pl. A három testőr Afrikában, vag az előzménye, Az elátkozott part). Ezek mind jó, mind sikeres könyvek. A szépirodalomból is idézhetek, hiszen ott vannak a naplóregények, énközpontú elbeszélések (romantika!). (De feltételezem, azért nem szépirodalmi könyte szeretnél írni, ha már az érdekel, mi a legkapósabb műfaj mostanság.)


Mi fut? Ami minden időben: romantika. A tinilányok és az "unatkozó háziasszonyok" voltak mindig is a legszélesebb olvasói réteg, mióta elterjedt a közoktatás és a könyvkészítés. A nőknek kell írni, azt kész. Nekik pedig romantika kell. (A tisztelt kivételtől tekintsünk el, kisebbségben vannak.) Ma az állandó gazdasági válság, ilyen csőd, olyan adó mellett a fantasztikus irodalom felfut, főképp a fantasy oldala, de csak mázként, színesítő elem, nem ez a fő közeg. Nagyjából realista írásokról beszélünk, ahol vannak mágikus elemek (vámpír, vérfarkas, angyal). Ez már nem mágikus realizmus, még nem urban fantasy, inkább valami határműfaj, "light fantasy". (A romantikán van a hangsúly. Ha kicsit több sötét lenne, elmenne UF-nek.) A heroikus fantasy nem népszerű, csak az olyan alkotók teszik azzá (időlegesen), mint például Martin. A sci-fi szintén ugyanennyire népszerű: körítésnek elmegy, de ha ténylegesen komoly science fictiont írnál, akkor ahhoz minimum egy Asimovnak kell lenned, hogy felfigyeljenek. Az űroperák azért futnak fel, talán ez fogja megújítani a műfajt, egyelőre kérdéses.

Sokkal népszerűebbek, és vélhetően az újabb "sikerkönyvet" termelik majd ki a hibrid műfajok. Ezek kis fantázia, kis tudomány, kis történelem keverékei. Európában ez a trend, Amerika most kicsit máshol jár, a Japánok meg mindig is őrültek voltak. Az egyik legfelkapottabb a steam punk (de erősödik a cyber punk is a tengerentúl), ennek az angol művelői kiválóak (Miéville). Azonban ezt hitelesen, stílusosan, nem az átlagos kliséket használva megírni hatalmas kihívás. Nem annyira népszerű a klasszikus UF, dark fantasy, de jön fel szintén - én erősíteném, imádom, itthon alig van piaca magyar szerzőnek (a fordítások, pl. Gaiman lefednek mindent... gyakorlatilag alig van magyar UF-DF regény). De ha jóra sikeredett, akkor ez itthon hiány. :) A steam punk sem népszerű a hazai írók körében, az olvasók fordításokkal bőven elvannak.


Nem fantasztikum, de a klasszikus romantika sokkal felkapottabb. A modern, nagyvárosi környezet, vagy az ebből való menekülés jó téma, a léneg a románc. És valami egzotikus környezet, az mindig bejön. Lásd pl. Fejős Éva könyvei, amiket ugyan nem olvastam, de a címeket végignézve nem a nyóckerben játszódnak. Ezt pedig veszik. Népszerű az összeesküvéses-titkostársaságos-nyomozós-romantikus egyveleg (Frei nyomán), ha ebből találsz új, mindenkit érdeklő témát, az kasszasiker is lehet.


A titok: jól kell megírni. Az E/1. nem akadály.

2012. ápr. 13. 18:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/12 A kérdező kommentje:

Először is nagyon köszönöm az eddigi válaszotokat.

Másodszor meg én is nagyjából egy műfaj hbridre gondoltam, középpontban egy az élete értelmét kereső skizofrén fickóval, ugyanakkor még sokk szereplő kapna lényeges szerepet és ezért nem tudom hogy mi lenne a jó: fejezetenként más más karakterek szemszögéből mesélni a szöveget vagy inkább egy napló legyen a sztori középpontjában melyben az előbb említett fickó írta tollba az érzéseit, és végül is az ő megtalálása lenne a cél.

2012. ápr. 13. 18:49
 7/12 A kérdező kommentje:
Ja és a természetfeletti is lényeges szerepet kap, de inkább a lélek és az elme hatalmáról beszélek.
2012. ápr. 13. 18:51
 8/12 anonim ***** válasza:

E/1? Szinte csak olyan könyveket olvasok.

Amik E/3-ban vannak írva, azok is fantasztikusak, csak nem szokott olyan könyv a kezem ügyébe kerülni. :D

Szerintem a fantasy a legolvasottabb mostanában, de ez korántsem határozza meg, hogy milyen könyvet olvass!

Imádom a fantasy regényeket, de ez nem akadályozza meg, hogy ne élvezzem pl. a Jane Eyre-t, a Tökéletest, vagy A Nagy Indián könyvet!

2012. ápr. 13. 19:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/12 anonim ***** válasza:

Alapvetően tudod te, mit akarsz. A cél az, hogy ezt mindig a "kaerák kereszttüzében" tartsd. Vagyis: van egy főszereplőd, és az ő jellemfejlődése, lelki vivódása az érdekes. Akkor mi a legjobb módszer, hogy ezt élő követítésben mutathasd be? Igen: őt kell megtenni nézőpontkarakternek. Mivel skizofrén, elég szélsőséges hangulatváltozásai is lehetnek, megírni sem lesz egyszerű, ezt átadni legalább akkora feladat, mitn különféle nézőpontkarakterekből összegyúrni a történetet. Szóval vagy személyes elbeszélés, vagy napló, amit jobban ki tudsz hozni a készletedből. Mindegy, a többiek mennyire fontos szerepet kapnak, egy nézőpontkarakternél maradj, mert így tudod a legjobban átadni azt, amit szeretnél. Jellemfejlődésre kihegyezett műnél vagy személytelen narrátor, és akkor E/3., vagy belső nézőpont, egy nézőpontkarakter, E/1. Ha több jelentős jellemfejlődésed és párhuzamos főszereplők lennének, akkor kéne váltogatni.


Innentől kezdve csak írd meg, és nagyban ne érdekeljen, mik a trendek, rohadtul ényegtelen. Most csak azért ne erőltess bele egy vérfarkast, mert menő. Az ezotéria mindig is menő volt, és ebbe a skatulyába teszik az összes spiritualizmussal foglalkozó könyvet, ergó maradj csak az eredeti elképzelésednél, ne akarj megfelelni a trendeknek. Azt csak akkor lehet, ha eleve mocskosul jól tudsz írni, és nincs épp ötleted, miről is kéne összeütni valamit. (Illetve ha eleve pénzrt írsz. Csak akkor nem itt érdeklődnél.)


Hajrá, menni fog ez!

2012. ápr. 14. 21:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/12 anonim ***** válasza:
Nekem azok a kedvenc könyveim, amik E/1-ben íródtak :) én is irogatok néha :) Csakis E/1-ben :D
2012. ápr. 15. 17:02
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!