Dante - Isteni színjáték kérdések?
Beadandó dolgozatot írok, ma van a határidő és nagyon fontos lenne hogy valaki segítsen a válaszok megadásával. (nem kellett elolvasni a könyvet, 1 hét nem is lett volna rá elég, szóval nemtudom hogy keressem ki a válaszokat, ráadásul az én fejemnek a kérdések bonyolultak:D)
1. Francesca ajkáról háromszor jajdult fel a "szerelem" szó. Keressétek ki ezt a szövegészt! Milyen szerelemfelfogást tükröz? Az égi vagy testi szerelemről beszél Francesca? Válaszotokban támaszkodjatok Botticelli festményére is!
Találkozás Odüsszeusszal részlethez kapcsolódnak az alábbi kérdések. A válaszotokhoz szükségetek lesz az antik eposzokra is. Idézzétek fel ezt is!
1. Az a történet amelyet Odüsszeusz hazatérése utani életéről és haláláról kellő büszkeséggel elmesél nem egyezik meg Teiresziász alvilági jóslatával. Dante minden bizonnyal egy másik hagyomást dolgozott fel. Vessétek össze a két szöveget!
2. Odüsszeuszt a világ megismerésének vágya újra útra kényszeríti. Társaival együtt ezúttal nyugatra indul, ismeretlen füldrészek felfedezésére. Mivel magyarázza ezt? Idézzétek a szállóigévé lett szövegrészt!
3. Kinek volt káros Odüsszeusz tanácsa? Az olasz Dante kiknek az oldalán áll? Miért? Érveléseteket szövegpéldákkal támasszátok alá!
Aki most tud segíteni konkrétan megmenti az életemet:D
Az AI-ba beírtam és ezt adta ki [link]
Igen, valóban van némi eltérés a görög mitológiában és a Dante-i hagyományban. Az Odüsszeusz-história szerint Odüsszeusz hazatérése után élte boldog életét, majd végül békésen meghalt. Teiresziász azonban azt jósolta, hogy Odüsszeusz halála nem lesz békés, és hogy az életének utolsó szakaszában még sok szenvedést kell átélnie. Dante pedig az Inferno című művében ábrázolja, hogy Odüsszeusz és társai az alvilágba kerülnek a kincsekért való hajsza során, és végül az árulásuk miatt örökre el vannak ítélve a pokolban.
Ezek a változások azonban jól mutatják, hogy az idők folyamán a történetek mennyire megváltozhatnak és mennyire változóak lehetnek a különböző kultúrák és hagyományok.
2.
Az idézet, amelyet a kérdésében említett, az Odüsszeusz történetének lezárásaként szolgáló részlet, és így szól:
"Ἄνδρα μοι ἔννεπε, Μοῦσα, πολύτροπον, ὃς μάλα πολλὰ
πλάγχθη, ἐπεὶ Τροίης ἱερὸν πτολίεθρον ἔπερσεν:
πολλῶν δ' ἀνθρώπων ἴδεν ἄστεα καὶ νόον ἔγνω,
πολλὰ δ' ὅ γ' ἐν πόντῳ πάθεν ἄλγεα ὃν κατὰ θυμόν,
ἀρνύμενος ἥν τε ψυχὴν ἐπαινέσασθαι ἄριστον."
Ez a részlet az Odüsszeia epikus ének kezdete, és a világ megismerésének vágyát fejezi ki. A szállóige, amelyre utalt, a második sorból származik: "Μοῦσα, πολύτροπον" ("Múzsa, a sokféle értelmű embert énekelem"). Ez a szállóige azt jelenti, hogy Odüsszeusz életének történetét, aki a sokféle élményt átélt és sok helyen járt, csak a Múzsa sokféle művészete segítségével lehet teljesen megérteni és átélni.
3.Odüsszeusz tanácsa, hogy az akhájok bontsák szét a Troját ostromló hajóikat, és így csalják be a trójaiakat, nem volt káros, sőt, hatalmas szerepe volt a görög győzelemben. Azonban Polyphémus elleni támadása és az azt követő eljárásaik a kiképzett Kirke és a hadvezetőt helyettesítő Teiresziász tanácsára, amelyek végül is Hádész alvilágában találkoztak, az akhájok számára igen károsak voltak. Teiresziász előre megmondta, hogy a hajóiknak a felszentelt nap istennőjének szigetén való megállása sorsfordító következményekkel jár, és az akhájok nem hallgattak rá.
Dante az Isteni színjáték című művében a középkori olasz társadalom erkölcseit, politikai viszonyait és egyházi hatalmi játszmáit dolgozza fel. Azonban az egyes karakterek sorsa és helyzete többnyire nem csak az adott kor társadalmi helyzetére, hanem az ősi görög mitológiára is visszavezethető. A műben például az akháj hadvezér Agamemnon szenvedéseit bemutatva Dante kritizálja a politikai hatalommal való visszaélést és az erkölcsi romlottságot. Dante azonban Odüsszeuszt is megjeleníti, aki az Inferno (Pokol) részben a visszaéléseiért szenved, és akit az utolsó részben a Paradicsomba jutással jutalmaznak. Így Dante Odüsszeusz esetében is értékelése többdimenziós, és a történetekkel, mitológiával és az adott kor társadalmi viszonyaival való összefonódásban értelmezi a karakter helyzetét és sorsát.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!