Kezdőoldal » Szórakozás » Könyvek » Mi a tanulsága "A sarkantyús...

Mi a tanulsága "A sarkantyús csizma" mesének?

Figyelt kérdés
röviden tömören egy kis infó pls

#házi feladat #a sarkantyús csizma
2020. febr. 19. 17:56
 1/1 bodnar edit válasza:

Találtam neked egy kitöltendő felmérőt, amit természetesen akkor tudsz kitülteni, ha elolvasod a könyvet! Sok segítség is van azért benne, majd meglátod, amik nagyjából segítenek kitölteni, de el kell olvasnod! Hogy mire tanította a csizma? Hát emberségre, és arra , hogy ne legyen nagyravágyó, mert azt hitte a bíró fia azért úrfi mert sarkantyús csizmába jár. De bebizonyosodott, mezitláb is lehet valaki bíró, nem kell ahhoz csizma. Na meg tudni kell abban járni is, de ő nem tudott, Gergő mezitláb húzta fel , feltörte a lábát, a sarkantyúk össze akadoztak! Nos olvasd el a könyvet, nézd át az itt lemásolt feladatokat, Írd le egy füzetbe magadnak a kérdéseket és válaszokat! meglátod, minden fontos dolgot megtanulsz! És miért is íródott ez a könyv? Nos az Író saját gyerekkoráról írt, az ő világa jelenik meg a könyv lapjain. Tanulta ez által meg, hogy ne kérkedj más ruhájával, csizmájával. Lehet te ember akkor is, ha nem cicomákban mutatkozol. A nagybácsi pedig türelemre, munkára, megbecsülésre, az étel tiszteletére, a szülei szeretetére tanította a fiút! Sok szerencsét!



Móra Ferenc : Kincskereső kisködmön - szövegfeldolgozás - olvasónapló

Szépen szóló muzsika


1. Számozással rendezd sorba az eseményeket!

__ Marika a párnája alá rejti a hangszert.

__ Gergő szolgálataiért kapja a körtemuzsikát.

__ Hajnalban Gergő visszaszerzi a muzsikáját.

__ Nem szól többé a körtemuzsika.

__ Már szívesen odaadná a halott testvérének a hangszert.


2. Jellemezd Gergőt a megkezdett mondatok folytatásával!


Segítőkész volt, mert___________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Hiszékeny volt, mert___________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Irigy volt, mert _______________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Megbánta, amit tett, ezért_______________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


3. Fogalmazd meg a saját szavaiddal az író kifejezéseit!


… minden fortélyát kitanultam a körte-muzsikának.

____________________________________________________________________________________

… az öreg Titulász doktornak … akkoriban majd mindig harmatos lett a pápaszeme, ha lehajolt a hugicámhoz.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

… már bekönyökölt az este az ablakon.

____________________________________________________________________________________

Borongós volt a homloka az apámnak…

____________________________________________________________________________________

elfakadtam sírva…

____________________________________________________________________________________


4. Mi lett Gergő büntetése a történet végén?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


5. Mit jelent ez a mondat?

Akkor éreztem életemben először fájdalmat úgy, hogy senki se bántott.

____________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________



A cinegék királya


1. Mi volt a tök szerepe ebben a történetben?

_______________________________________________________________________________________

2. Mit mesélt Messzi Gyurka, az öreg csősz a cinegekirályról, miért kellene megfogni?

_______________________________________________________________________________________

3. Magyarázd meg a saját szavaiddal, mit jelentenek a következő írói kifejezések!

… ezért ugyan kár volt azt a szép nagy tököt elprédálni…

_______________________________________________________________________________________

… Messzi Gyurka fabulás ember volt. Az édesapám meg is pirongatta érte, hogy mit ámít ilyen mesékkel.

_______________________________________________________________________________________

4. Kösd össze a megadott színeket a cinegekirály öltözetének darabjaival ( illetve a madár megfelelő testrészeivel ) !

kék fekete piros fehér rózsaszín

koronája ( =feje ) palástja ( =háta ) mellénye ( =melle ) csizmája ( =lába ) szakálla

5. Melyik hangot hol adta a rabságba ejtett cinege? Kösd össze a megfelelőket!

Nyitnikék rabságban

Küncsücsü szabadon eresztve

6. Nevezd meg, ki mondta, és kinek mondta a következőket!

Álmodta kend azt, bátya. _______________________________________________________________

Drótoztasd össze a fejedet, öcsém, hogy szét ne vesse az a nagy ész! ____________________________

7. Miért engedte Gergő szabadon a cinegekirályt?

_______________________________________________________________________________________

8. Igaz-e, hogy Gergő azért lett beteg, mert elengedte a cinegekirályt?

Igen/nem, mert _________________________________________________________________________

9. Írd le röviden, mit látott Gergő lázálmában!

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

10. Húzd alá a mondatba illő szót!

A cinegekirály valójában széncinege szakállas cinege barátcinege volt.



Az ősök kincse


kertészpecsenye= sült tök, bundás gombóc= hajában főtt krumpli, vadribizli, kirántott galambfióka.

1. Miért volt más napokhoz képest különleges ez az ünnepi ebéd?

_______________________________________________________________________________________


2. Mit tett Küsmödi bácsi, amikor belépett Gergőékhez?

_______________________________________________________________________________________


3. Mivel magyarázta, amit tett?

_______________________________________________________________________________________


4. Említs néhány dolgot, miféléket beszéltek Küsmödiről a falubeliek?

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


5. Fogalmazd meg a saját szavaiddal a következő kifejezéseket!

… szélfogó fülei voltak, …tömpe…orra, és olyan szemöldökei, mintha tévedésből a homlokán nőtt volna ki a bajusza…

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

… úgy néztem most a hatalmas emberre, mint a vasvilla…

_______________________________________________________________________________________

… behajította a porciómat a ködmönnyak mögé…

_______________________________________________________________________________________

Az apám világéletében szűkszavú ember volt, kurtán felelgetett.

_______________________________________________________________________________________

… mit figurázol te énvelem?

_______________________________________________________________________________________


6. Miért kínálta Gergő édesanyja Küsmödit mindenfélével?

_______________________________________________________________________________________


7. Mi volt Gergő véleménye Küsmödi nagy falatozásáról?

_______________________________________________________________________________________


8. Mire akarta rábeszélni Küsmödi Márton szűcsöt?

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


9. Miért nem sikerült a rábeszélés?

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

10. Ki mondta, kinek mondta?

Megállj csak, lelkem gyermekem, mit hozok ám én teneked mindjárt!

___________________________________________________________________________

… tátsd el a szád, hadd nézzem, benne van-e még a gyík a torkodban!

___________________________________________________________________________

… megfizetsz még ezért, te sült tökön élő subanyomorító!

___________________________________________________________________________



A sarkantyús csizma


Küsmödi bácsi szerint Márton szűcs őse az ország bárója volt, akinek a kincse el van ásva. Márton szűcs nem hitt neki, de Gergő fantáziáját megindította.

1. Említs néhány dolgot, miről ábrándozott Gergő, mi lesz, ha sikerül megtalálnia a kincset? ____________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


2. Miért nevezték a környékbeliek malomháznak Gergőék házát?_______________________________

_______________________________________________________________________________________


3. Miért kezdte el magában Gergő Malomvárnak nevezni?_____________________________________ _______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________


4. Miféle munkákkal keresett egy-egy garast Gergő? __________________________________________

_______________________________________________________________________________________


5. Mi volt Márton szűcs terve, mit vesznek majd a keresett pénzből? ____________________________


6. Kit irigyelt meg Gergő a sarkantyús csizmájáért?___________________________________________


7. Miért csodálkoztak el azon a szülei, hogy csizmát kér? ______________________________________

_______________________________________________________________________________________


8. Miért érezte úgy Gergő, hogy mindenféle hang ( a kakas, a fűrész, a talicska, az óra ) az ő mezítlábasságát csúfolja? ________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________


9. Milyen feltétellel adta át Gergőnek édesapja a sarkantyús csizmát? ___________________________

______________________________________________________________________________________


10. Igaz-e, hogy a sarkantyús csizma viselése minden korábbi örömétől megfosztotta? Indokold a válaszodat! _____________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________


11. Szerinted ijedtében, vagy örömében jajdult fel Gergő, amikor a kapával kihasította a sarkantyús csizmát? Indokold a válaszodat!_____________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________


12. Magyarázd el saját szavaiddal, mire tanította ezzel a mondással Márton szűcs a fiát!

Látod, így jár a csirke, mikor fecskét akar játszani. Ne kívánkozz te sarkantyús csizmára, mezítláb is megnőhetsz akkorára, mint a bíró fia._________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


13. Ismered-e ezt a közmondást? Nem a ruha teszi az embert. Miért illik ehhez a történethez? _______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________



Hogyan tanultam meg olvasni?


1. Mit és hogyan játszott Gergő a malomház lépcsőjén talált rozsdás szögekkel? __________________

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________


2. Fogalmazd meg a saját szavaiddal, mit jelentenek Gergő édesanyjának és édesapjának mondatai!

… szegénykémnek nem egészen úgy szolgál az esze, mint más rendes embernek.

_______________________________________________________________________________________

… olyan oktalanul mégse nőhetsz fel, mint a lósóska az árokparton.

_______________________________________________________________________________________


Kese kalapos csak afféle vad-tanító volt, akinek a keze alá a szegény emberek adták a gyereküket. Nyáron a kalapos mesterséget folytatta, télre pedig beállt tanítónak.

3. Hogyan tanultak írni a gyerekek Kese kalapos iskolájában? _________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


Gergő elgondolkozott azon, mire való az iskola. Úgy gondolta, iskolába járás nélkül is tud írni és olvasni az ember.

4. Magyarázd meg, mit értett Gergő olvasás alatt!

Hiszen… olvas az ember, amikor megolvassa, hogy hányat szól a kakukk…

_______________________________________________________________________________________


5. Mit értett Gergő írás alatt?

… ír az ember szűcskrétával a láda tetejére …mindenféle szép lovakat…

_______________________________________________________________________________________


6. Miért nem engedte el Gergőt édesanyja az iskolába? _______________________________________

_______________________________________________________________________________________


Régen a gyerekek egy kicsi táblán, ( = palatábla ) egy kis krétaféle vessző

( = a palavessző ) segítségével rajzolgatva tanulták meg írni és olvasni a betűket.

7. Mi volt azon a télen Gergő palatáblája és palavesszője? _____________________________________

_______________________________________________________________________________________


8. Ki tanította meg írni és olvasni? _____________________________________

2020. febr. 26. 09:53
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!