Disztópikus regényt E/1-ben vagy E/3-ban érdemes írni?
Már régóta írok. Versekkel és kisebb történetekkel kezdtem, és most szeretnék meg próbálkozni a regény írással is.
Utána olvastam a témában és azt találtam, hogy ebben a zsánerben az egyes szám harmadik személyű elbeszélés gyakoribb, mint az egyes szám első személyű. Nektek mi a véleményetek? A válaszokat előre is köszönöm!
Pompás író lehetsz ha ennek a kérdésnek a megválaszolásához a gyk segítségét kéred.
További kérdések:
- hány oldalas legyen?
- legyen benne szerelem?
- legyen benne egy Zsolt nevű borostás, zöld szemű fickó?
- 2050-ben vagy 2115-ben játszódjon?
Pls, ha van kéznél linked erre a gyakorisági megállapításra, ne tartsd vissza :)
Amúgy, ha megbízható helyen sikerült utánaolvasnod a dolognak, az első tanácsom az lenne, hogy fogadd meg a tanácsot! (Itt óhatatlanul is kevesen fogunk hozzászólni, és (legtöbbünk) legfeljebb a saját véleményét mondhatja el -- legyünk őszinték, nem egy íróiskola :)
Nade, témához:
szvsz a dolgot erősen befolyásolja a célcsoportod... fiatalabbaknál (mondjuk: YA), nekem úgy tűnt, újabban nagyon megy az E/1, és éppen emiatt az idősebbek talán kicsit idegenkedve néznek rá, tarthatnak tőle, hogy "gagyit", "gyerekeset" kapnak kézbe.
Szerintem nem a műfaj határozza meg. Mindkettőnek megvannak a maga árnyalatai és árnyoldalai.
Az klasszikus E/1-nél poéngyilkos, hogy a főszereplő biztosan túléli, máskülönben hogyan is mesélne? (A szellemes poénokat már ellőtték.) De kijátszható azzal, ha mondjuk találnak egy kéziratot, és annak leírása a történet. Ott a narrátor (aki általában a főszereplő tapasztaltabb, bölcsebb énje) nem biztos, hogy bölcsebb, lehet, hogy fokozatosan tébolyodik meg / válik zombivá stb., sőt a kézirat olvasásakor már nem is él. Ha jól írják meg, még a disztópiát meghatározó körülményeknél is izgalmasabb lehet, ahogyan átalakul a stílusa. Ám ha csak szimplán mesél, akkor már el sem kezdhetné józan, emberi mivoltában, ezért a lehetőség alapból ejtve van.
Az E/3 szabadabb, viszont nem szól nagyot, ha ezt a szabadságot nem használja ki az író. Ott beleláthatunk több szereplő lelkivilágába, és olyan dolgokról is informálódhatunk, amelyet egy E/1 szereplő nem volna képes a helyzetéből fakadóan elbeszélni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!