Tudtok mondani olyan disney filmeket ahol nem nyomják el a nőket, nem népszerűsítik a házassági intézményeket és nem propagálja a fennálló tőkés rendet?
Ha megnézzük a disney rajzfilmeket az összes ilyen konzervatív elemeket feleveníti, mint pl. az oroszlánkirályban monarchia van, a sakálakat állítják be negatívaknak, mint most a szegényeket és a más bőrszìnűeket mondván sakálnak születtél maradj a hierarchia legalján. Vagy ott van a hamupipőke aki szegény, de felkarolja egy jómódú úriember és jobb élete lesz. Nem csak az igazságtalan hierarchiát legitimalizálja, hanem tök természetesnek állítja be a nők elnyomását és torzítja a férfi képet. Na és persze azt is propagálja, hogy mindenképp kell eljegyzés és házasság, mert ezek nélkül tök gáz lesz a kapcsolat.
A disney nagyon hozzájárúl a társadalmi és nemi egyenlőtlenségekhez, a férfi uralomhoz, idegengyülölethez és a giccsességekhez.
Azt nézem, hogy még remixelik is a rajzfilmeiket élőszereplős filmekké, ezek is újra termelik a propagandákat.
Merida - bár el akarják "nyomni", de ő kiáll maga mellett.
Moana - Tök jól megvolt egyedül is. Végül Maui segít neki, de végül csak ő képes lecsillapítani Te Fitit, a vulkán-démont, holott anno Maui dühítette fel.
Zootopia/Zootropolis - Judy egy talpraesett, önálló tapsifüles, aki szinte teljesen önmaga göngyölítette fel a történelem egyik legnagyobb bűnügyét. (Nick segített, de szinte mindenre Judy jött rá)
Macskarisztokraták - Semmiféle elnyomás nincs, az inas berágott mert nem örökli a vagyont.
egyelőre ennyi
A Disney jelenleg az egyik legliberálisabb stúdió. Jellemzően azért bojkottálják a filmjeit, mert pofátlanul feminista, meleg párti, fehér ellenesen antirasszista a mentalitása. Elég csak a SW 8.-ra, Marvel Kapitány, vagy Fekete párduc oscarja körüli balhékra gondolni. Szerintem ne a 30 éves alkotásait vegyed alapul, hanem a jelenleg megjelenőket, amikor véleményt formálsz.
Továbbá mind a monachia, mind a házasság intézménye lehet kifejezetten pozitív, a hozzáállásod meglehetősen radikális.
"a sakálakat állítják be negatívaknak"
A hiénákra gondolsz?
Bäzmeg. A disney klasszikusok különböző népmesék feldolgozásai. A klasszikus irodalmat és a kosztümös filmeket is utálod, mert a koruk értékrendjét mutatják be?
Plusz az értékrendjük nem áll annyira messze a valóságtól, mint amennyire a regresszívek szeretik beállítani. Lehet szingliskedni, de a biológiai óra ketyeg, a nők, akik nem találnak párt maguknak, 30 fölött már megkeserednek és nagy arányban jelentkezik náluk depresszió.
Az alacsony sorú embereket pedig sokan szeretik romantizálni, de nem olyan gyakori a tisztes szegénység, ami indokolná ezt az aránytalan szimpátiát. Az oroszlánkirályban pedig a hiénák a viselkedésük miatt vannak kiközösítve. Emberi társadalomra lefordítva, ők lennének a szociális hálón élősködő suttyók, akik kirabolnak, hogy meglegyen a napi fixük. Plusz a természetben az oroszlánok és hiénák egymás természetes ellenségei.
Mulan - Ugyan felvázolja a társadalom elnyomó fennállását, a lány mégis elég bátor ahhoz, hogy felkeljen ellene, és ezzel nemzeti hőssé válik. A begyöpösödöttebb réteg (amit itt konkrétan Chi-Fu képvisel) persze ezt nem teljesen fogadja el, de a többség elfogadja őt hősként, és mindenki meghajol előtte.
Merida - a saját kezemért harcolok! Férjhez akarják adni a leányzót, de neki ehhez annyira nem fűlik a foga, inkább elnyeri a saját kezét a satnya kérők elől.
Jégvarázs - utálat ide, utálat oda, azért ez a mese bemutatta, hogy nem feltétlenül egy királyfi vagy egy szerelmes csókja töri meg az átkot, de a testvéri szeretet is győzhet, ráadásul a hercegsztereotípiákat is felrúgja Hans gonosz szerepkörével.
Zootopia - mert legyél bár pici emlős, bár ragadozó, bár nyuszi, bár róka, de akármi, ugyanúgy az lehetsz, aki lenni akarsz. Egyrészt Judy so badass, a férfiszereplőnk sem semmi, ergo szerintem tökéletes egyensúlyban vannak, ráadásul a különbségeik révén egyik oldallal (emlős és ragadozó) sem ítélkezőbb.
Moana - mert ha én úgy döntök, hogy megmentem a törzsemet, akkor bizony megmentem, semmilyen félisten nem áll az utamba!
A Notre Dame- i toronyőr - az előítéletek legnagyobb harcosa. A magas pozícióban lévő Frollo a gonosz, az elnyomott cigánylány és a "szörnyeteg" harangozó pedig jó, de persze azért magasabb rangú jót is kapunk Phoebus, de akár a főpap személyében is. Ez a mese mondjuk minden tekintetben szembemegy a sztereotípiákkal...
A szépség és a szörnyeteg - Belle sosem akart hozzámenni senkihez, neki egy lelkitárs kellett, de őt még csak nem is a pasi emelte ki a probélámáiból, hanem fordítva. Ráadásul amúgy a mese végén össze sincsenek házasodva, legalábbis semmiféle esküvő nem volt mutatva.
A kincses bolygó - oké, oké, kilóg a sorból, meg amúgy is sci-fi, de azért ne menjünk el szó nélkül amellett, hogy a kapitányunk Amelia kapitány volt...
Atlantisz: Az elveszett birodalom - Kidánál kevés menőbb hercegnő (később királynő) van, igazán talpraesett egy nő, és a férfi semmilyen tekintetben nem emelte őt feljebb. Házasságot megint csak nem láthatunk, nincs esküvő.
Ezek csak, amik hirtelenjében eszembe jutottak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!