Mit kell érteni egy film rendezői változatán? Az miben más?
Egy film rendezői változata azokat a jeleneteket is tartalmazza, melyeket a forgalmazó kidobatott a rendezővel. Az első vágás után tesztvetítéseket tartanak, majd a nézők visszajelzései alapján átszerkesztik a filmet. Bizonyos jeleneteket (melyek mondjuk lassítják a cselekményt) lerövidítenek, vagy teljes egészében kivágnak. A forgalmazó és a rendező érdekei nem mindig (sőt, általáb nem) azonosak. A rendező el szeretné mesélni a komplett történetet, ami a fejében él. A forgalmazónak az egyetlen érdeke, hogy a film anyagilag sikeres legyen és visszahozza a befektetett pénzt. Egy 3-4 órás filmre pedig nem fog beülni annyi néző, mint egy 1,5-2 órásra. Emiatt a cselekmény szempontjából kevésbé fontos jeleneteket kivágják, hogy pergőbb legyen a film ritmusa és a néző ne unja el magát, ne menjen ki a moziból. Ezek a jelenetek általában a karakterek hátterét, motivációit vagy két karakter közti viszony elmélyítését, vagy a film világának kibővítését hivatottak szolgálni. Nem kifejezetten részei a fő cselekményszálnak, viszont segítenek jobban megérteni a karaktereket és a film világát. A másik eset, hogy bizonyos jeleneteket től meredeknek tartanak az átlag nézőnek. Túl durva, erőszakos, provokatív. Ezeket kivágatják, vagy azért, mert félnek, hogy a film magasabb korhatárbesorolást kap (így alapból elveszítik a 18 alatti nézőket), vagy félnek a közfelháborodástól. Ugyanígy előfordul, hogy az eredetileg tragikus befejezést átiratják happy endre.
Persze gyakran előfordul, hogy a rendező maga ismeri fel, hogy egy-egy jelenet feleslegesen lassítja a filmet. Vagy bizonyos jelenetről utólag derül ki, hogy a karakter magához hűtlen, karakteridegen módon cselekszik. Vagy van egy túl gyakran visszatérő elem, amitől az szájbarágóssá válik. Sok mindentől függ, hogy miért vesznek ki egy filmből egy bizonyos jelenetet.
Persze az is előfordul, hogy szorít a határidő és bizonyos jelenetek kidolgozására nem marad idő. Vagy től drágának ígérkezik egy grandiózus csatajelenet, vagy drága speciális effektusokat igényelne, aminek a kidolgozására nincs pénz, ezért már forgatás előtt kidobják.
Miután a film lefutott a mozikban (és remélhetőleg hozta a tőle elvárt anyagi sikert), a rendezőnek lehetősége van a kivágott jelenetek visszaállítására. A bevételből utólag leforgathatja a kimaradt költséges jeleneteket, illetve visszaillesztheti azokat, amiket a kiadó kidobatott a moziváltozatból. Mivel a DVD/Blu-Ray kiadásokból manapság már nem számítanak sok bevételre a forgalmazók, ezért itt már nem kell tartani súlyos anyagi veszteségtől.
Tehát röviden: egy film rendezői változata a film eredeti változata. :) Az igazi, teljes, komplett vízió, ami a rendező fejében megszületett. Most, hogy ezek a változatok jobbak vagy rosszabbak-e, mint a moziváltozatok, azt mindenki döntse el maga. Vannak esetek, hogy én is a moziváltozatot preferálom (pl. Donnie Darko, Terminator 2, Alien 3), mert látom, hogy hol és miért volt fontos egyes részeket kihagyni. De a legtöbb esetben a rendezői változatot kedvelem (pl. Szárnyas fejvadász, Apokaliszis Most, Watchmen, Alien 1-2, Das Boot, eredeti Holtak hajnala).
Azért az nem igaz, hogy a rendezői változat = bővített változat. A kettő nem feltétlenül fedi egymást. Vannak esetek, amikor a rendezői változat pl másként végződik, mint a mozis, de nem hosszabb, nem tartalmaz plusz jeleneteket. A gonosz halott - A sötétség serege és a Blade Runner tipikusan azok a filmek, ahol a rendezői változat nem bővebb a mozisnál, hanem csak eltér egy-két jelenettel, viszont a minimális eltérés teljesen más aspektusba helyezi az egész filmet.
Az tény, hogy a legtöbb esetben a rendezői változat az egyben bővített változat is.
#5: Az Army of Darkness rendezői vátozata "csupán" 15 perccel hosszabb, mint a moziváltozat.
A Blade Runnerbe inkább ne menjünk bele, ugyanis legalább 6 féle vágással jelent meg. Egyébként különösen érdekes, mert egyes kiadásokban hallani Deckard belső monológjait. Egészen más hangulata lesz tőlük az egész filmnek. Viszont a Final Cutból (ami végső soron az igazi rendezői változat) végül is kimaradtak.
szerintem nem csoda hogy r scott kivette a monológot a szárnyas fejvadászból.
betegesen gyűlöli a filmjeiben a magyarázatokat.
ezért is kell kb kisregényt olvasni a prométeuszhoz,meg az új alienhez,hogy minden tiszta legyen.
pl az covenantban nekem full nem esett le,hogy akiket kinyírt david azok nem a tervezők voltak,csak egy primitív humanoid faj,akik ugyanúgy kopaszok,mint a tervezők.
vagy hogy a prométeuszban miért alkalmatlan degeneráltakból állt a legénység.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!