Mit jelent a : Rendező, szerző és producer?
A rendező rendezi a darabot.
A szerző írja a darabot.
A producer (anyagilag) finanszírozza a darabot.
Javaslom én is a fenti linket, de hogy lerövidítsem, és segítsek:
Egy film gazdája egy az egyben a producer (aki több személy is lehet, vagy cég). Ő határozza meg, miről szóljon a film, milyen legyen a hangvétele (vígjáték vagy dráma stb.), ki legyen a rendező, az operatőr, kik legyenek a főszereplők, mi legyen a film fő cselekménye.
A rendező a művészi részeket irányítja. Ő már a producer keretei közt gazdálkodik, ő mondja meg ki mikor hogy jöjjön be a színre, mikor nevessen, vagy hogy a kamera ráközelítsen-e az arcra vagy csak messziről mutassa, stb. Ő a művész a filmben, a producer az egyszemélyi felelős.
Szerző, ezen belül több féle van.
Van ahol eredeti irodalmi műből írnak filmet, (Pl. a Bádogdob), utána jön egy forgatókönyv, ez irodalmi forgatókönyv, ami leírja a történetet, de mint egy novellát. A legvégső a technikai forgatókönyv, ami már a kameraállásokat, hangokat, zajokat, stb. külön is leírja.
Szerzőnek általában a középsőt, az irodalmi forgatókönyv íróját jegyzik, főleg mert sokszor nincs eredeti novella, regény, tehát valaki (író) eleve filmre ír. Ettől elkülönítendő a technikai forgatókönyv, a "script", ami már filmben, képekben gondolkodik.
Az egészért, úgy ahogy van, beleértve a sztorit, a rendezőt, a forgatókönyvet, a kamerát, a főszereplőket a producer a felelős.
Színházra fordítva egyszerűbb.
Ugyanolyan, mint színházban a színház igazgatója, ő a producer.
A darab rendezője a rendező,
a szerző az író akinek a darabját előadják, és/vagy a drámaszerző, aki már forgatókönyvként írja meg.
Ja, bocs, és 1.-hez.
A producer NEM feltétlen finanszírozza a darabot. Van olyan is, de az a ritkább.
A producer a GAZDÁJA a darabnak, ő az aki együtt nevet vagy sír a darab sikerével. Pénzügyileg a producer összeszedi a pénzt a befektetőktől, és az elvárt siker alapján válogatja meg a cselekmény fő vonalát, színhelyeket, rendezőt, színészeket, stb. A producernek a legritkább esetben van benne a saját pénze, stúdiók és egyéb befektetők pénzével gazdálkodik, de cserébe egyrészt beleszólása van mindenbe, másrészt százalékot és fix összeget kap a bevételből. Ez egy üzletemberi munka.
(Az előbbi nem tudom, elment-e, nálam úgy írja a gép, hogy nem, leírom még egyszer. Ha elment, bocs az ismétlésésrt, de ez szívügyem.)
....Vegyünk egy példát, egy "tegyük fel, hogy" alapon.
Tegyük fel, hogy te szeretnél filmet csinálni abból, hogy mondjuk te egy napod hogy telt a szerelmeddel.
..Te adod az ötletet. Innét kezdődik.
1. Kell valaki, aki fantáziát lát benne, hogy ez egy bemutatható film lehet. Őt nevezzük producernek. Te magad is lehetsz, de akkor a pénzügyek a tieid. Mondjuk te legyél a producer is, te látsz fantáziát.
2. Elő kell rá teremteni a pénzt. Sajátod is lehet, de általában nem így megy. Kölcsönkérsz, és lyukat dumálsz befektetők hasába, hogy ez mekkora durranás lesz. A befektető mérlegeli, megéri-e, és ad, vagy nem. haszonnal, persze.
3. Még mindig te vagy a producer. De le is kell forgatni. Elképzelésed van róla, hogy mondjuk szeretkezel a szerelmeddel, aztán munkába mész, közben összeveszel a főnököddel, egy munkatársad elcsábít, te megbánod, a munkatársad bosszút áll, téged kirúgnak, te nem mered elmondani, elmész egy barátodhoz, aki gyors pénzt ajánl, de kiderül,hogy az albán maffia pénze..stb. (csak ami fél perc alatt jutott eszembe). Erről csinász egy ú.n. szinopszist, ami fél oldalon összefoglalja a film lényegét.
3. Na most jön a neheze. Ez csak egy ötlet. Szerzel egy profi írót, újságírót, forgatókönyvírót, aki az egészet megírja profi módon. Te is megteheted, de jobb, ha bevonsz profit.
4. Színészek is kellenek. Te is eljátszahtod valamelyik szerepet, de csak ha tényleg jó vagy. Szerezz színészeket, és magyarázd el, milyenek legyenek. Ha nem tetszik, kirúgod. Produceri munka.
5. Rendező. Kulcsfigura. Szintén te választod ki. Ő már beleszól abba is, hogy ki legyen a szereplő (a vétójog a tiéd, a produceré), hogy ki hogy nézzen ki, mit mondjon, stb.
.....A konkrét forgatás előtt összeültök: producer, rendező, író, és (remélhetőleg profi) DP (director of photograhpy, főoperatőr), és lényegében (egy jogásszal és egy könyvelővel megspékelve) eldöntitek, mi hogy menjen.
Ezek után a rendező kezébe adod a filmet. Te benézel amikor akarsz, ha nem tetszik egy mondat, letiltod, de nem te írod meg. Ha nem tetszik egy színész, elküldöd, de nem te veszed fel a másikat. Figyelsz, hogy a pénzek rendben legyenek, rábízod az executive producerre, de ha a könyvelő nem jó, őt is kirúgod.
Röviden, a producer a gazdája a filmnek, művészileg a gazdája a rendező, neki az al-gazdái az író és a főoperatőr. de a produceré a film.
Régen, illetve az európai iskolában a rendezői filmek domináltak (Fellini, Antonioni, Bergman, Tarkovszkij, stb.), az ő nevüket jegyeztük meg. Ma is ők a legfontosabbak, de hogy végül is kik legyenek a filmben, miről szóljon, hogy végződjön, ki játsza a főszerepeket, a producer(ek) dönti(k) el.
Olyat is látsz, hogy egy személyben "producer, rendező, író" valaki. Ez két esetben van, a két véglet.
Egyik, a nagyon gazdagok, akiknél a pénz már nem igazán érdekes (Spielberg, Lucas, stb.)
A másik, a független filmesek, ahol van egy olyan támogató, aki a háttérben marad (Redford "Sundance" iskolája), VAGY, olyanok, akiket tényleg nem érdekel, ki nézi meg a filmjüket (Woody Allen).
Egy alapszabály mindig van, ne feledd.
"Jó alapanyagból mindig lehet szar filmet csinálni. De szar alapanyagból az atyaúristen sem fog jó filmet csinálni."
Remélem, segítettem.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!