Mit csinál egy film készítésében a producer?
Mindannyian tévedtek :)
A producer egy film gyártásának tulajdonképpeni felügyelője, azonban egy filmnek nem egyetlen producere van, hanem több is lehet, akik produceri minőségben felügyelnek egy-egy gyártási folyamatot. A különféle gyártási részegységeket általában az ún. executive producer fogja össze, ő áll a filmes ranglétra csúcsán. Főleg amerikai filmekben gyakori az is, hogy egy-egy sztárszínész beszáll a film gyártásába a saját produkciós vállalatával és ilyenkor executive producerként is fel van tüntetve (pl. Hugh Jackman, Brad Pitt, stb.).
A különféle gyártási folyamatok a következők lehetnek: casting, helyszín, díszlet, jelmez, kellékek, catering, zene, speciális effektusok (mechanikai és/vagy digitális), utómunka (pl. vágás, hangkeverés), forgalmazás, promóció, stb.
A pénzügyek csak az egyik részfeladat, aminek megvan a maga stábja.
A gyártás általában úgy van egyébként (ez főleg a stúdiórendszeres, amerikai típusú, produceri filmekre jellemző), hogy egy producer, vagy stúdióvezető megvesz egy forgatókönyvet, esetleg megírat egyet egy ötlet, vagy adaptáció alapján (regény, történet, stb.).
Megállapodik a gyártásról egy stúdióval, ami beszáll a finanszírozásba, de más tőkét is bevonnak a gyártásba a stúdión kívül, pl. bankokat, stb.
A vezető producer kiosztja a részfeladatokat, megszervezteti a gyártási folyamatot, és felügyeli a munkálatokat, aktívan közreműködve mindenben és persze szorosan együttműködve a beosztott "alsóbb rendű" producerekkel.
Röviden ennyi a lényeg.
Kedves Első, neked hupilila fingod sincs a filmes szakmáról, amiket írtál, azok általánosságok, ill. amiket összeolvastál innen-onnan. :)
A producer NEM az isten, épp azért, mert egy filmnek sosem egy producere van, ill. ha már istennek kell valaki kijelölni, akkor az valamelyik executive producer lesz, akinél pl. a végső vágás joga van, stb.
"Ő a stúdió kirendeltje"
Ez sincs így, hiszen nagyon sok esetben egy producer keres meg egy filmstúdiót, vagy produkciós vállalatokat. De igen, az is igaz, hogy amennyiben egy stúdió birtokolja a megfilmesítési jogot, akkor ő keres hozzá producert, ő szervezi a gyártást, stb, de akkor sem ez az általános. A stúdió gyakran csak a nevét adja a forgalmazáshoz, de ezen kívül nincs beleszólása a gyártásba. Pl. a Lucasfilm és George Lucas is tipikusan egy ilyen executive producer, hogy minden jog az övé, a Fox pedig "csak" a moziforgalmazásban partner, ill. kap egy bizonyos jutalékot, de itt kb. véget is ér a köze a filmhez. A Lucasfilm a gyártó a castingtól kezdve az utómunkáig.
"tehát ő finanszírozza a filmet"
Egy film finanszírozása elég sokrétű és számos pénzügyi partneren keresztül történik, szóval egy financiális ügyekért felelős producer maximum tárgyal és megegyezik a finanszírozókkal, de általában NEM száll be a magánvagyonával a gyártásba. (Kivétel megint George Lucas, aki a személyes magánvagyonából is több százmillió dollárt ölt bele a filmjeibe az évtizedek során a szokásos finanszírozási metódusokon kívül.)
"megmondja, ha nem tetszik neki a felvett anyag, vagy a casting"
Utólag ilyen nagyon ritka, hiszen egy professzionális szórakoztatóipari folyamatról van szó, ami centire pontosan meg van szervezve és ki van találva, ezért elég ritka a tévedés. Persze olyan előfordulhat, hogy pótforgatást írnak elő, mert bővült a forgatókönyv, de ez sosem a producer egyedüli döntése, hanem egy elég komoly gyártási folyamat következménye. (pl. a Star Trek Enterprise c. sorozat első részének majdnem felét kompletten újravették, mert teljesen átírták az egyik szereplő szövegét, megváltozott a jelmeze, a karaktere, stb, de ilyesmi elég ritkán fordul elő.)
A castingba természetesen beleszólhat a producer, azonban azegyes színészek kiválasztása szintén nem az ő egyedüli döntése, hiszen erre is vannak szakemberek, ill. ezért van többek között a rendező is.
Persze arra is van példa, hogy bizonyos okok miatt lecserélnek egy szereplőt, és ezért újra kell forgatni az adott jeleneteket, de az ilyesmi sem a producer szeszélye miatt fordul elő.
"Gyakorlatilag bármit megtehet, kivéve a szerzői (művész) filmeknél, ott általában a rendező alkot."
Ez is tévedés. Dolgoztam szerzői filmekben, és az egyiknél pl. a producer gyakorlatilag semmibe nem szólt bele, tök ritkán láttuk, míg egy másik filmben minden nap ott volt, és ha kellett, akkor szervezett, ha kellett, segített díszletezni, vagy kellékezni.
Amerikában sincs olyan, hogy "bármit megtehet", hiszen mindenkit, így a producert is, kemény szerződések korlátozzák a gyártásban. A végső vágás, vagy egyéb jogok közel sem jelentenek korlátlan döntéshozatali lehetőséget.
Ez nem felvágás, hanem színtiszta tapasztalat. Azt hiszem, megegyezhetünk abban, hogy a témában én vagyok a szakértő, és nem te. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!