Amerika, Európa, Ázsia, Afrika vagy Ausztrália remekel-e a legjobban a filmművészetben; számít, hogy honnan való az alkotás?
Én általában megkülönböztetem a filmek esetében a művészi igényű, és a kommersz alkotásokat. Utóbbiak azok a filmek, amiket általában (pláza)moziban láthatsz. Ezek alapvetően üzleti vállalkozások terméke, vagyis az első számú céljuk a profitszerzés, csak másodlagos, hogy kritikailag, "művészileg" hogy teljesítenek; van-e valami komolyabb mondanivalójuk, ki akarnak-e fejezni valamit, stb.
Noha az USA a világ abszolút első filmes országa (noha pl. Indiában több film készül évente), nem minden amerikai film kommersz. Vannak független, kisköltségvetésű, komoly filmek is, de azok sokkal inkább fesztiválszereplésre készülnek, és nem feltétlenül egy globális forgalmazási rendszer résztvevői.
Az európai filmek - az amerikai filmekkel szemben - inkább művésziek, de persze itt is megtalálhatóak a pusztán csak szórakoztatás céljából készült alkotások is. Ennek oka abban keresendő, hogy Európában máshogy fejlődött a filmipar, mint Amerikában. Míg ott kiépült egy stabil, üzleti alapokon nyugvó iparág, addig itt a filmre eredendően mint művészi kifejezőeszközre tekintettek a kezdetek óta. Ne felejtsük el, hogy Amerikát nem érintették háborúk, míg Európát kettő is lerombolta, majd az azok után kialakult sajátos politikai légkörök is korlátozták a filmeket, ellenben az USA-ban szabadon fejlődhettek.
Fontos hangsúlyozni, hogy Amerikában egy egész iparág alakult a filmgyártásra, vagyis nagyon sok pénzt forgatnak bele, míg ezt nem minden ország engedheti meg magának, ill. sokan nem is akarnak. Természetesen minden országnak megvan a maga filmgyártása, de ezeket nyilván nem lehet, vagy nem érdemes összehasonlítani az amerikai tömeggyártással.
Az USA-n és Európán kívül a legjelentősebb filmes világ Ázsia, azon belül is India, Japán, Kína, Hong Kong és Dél-Korea. A világ legjobb, legfontosabb filmjeit összesítő listákban több ázsiai alkotás is megtalálható.
Ausztrália, vagy Dél-Amerika, ill. Afrika filmipara nem túl jelentős, legalábbis elenyésző hányaduk jut el a globális forgalmazási rendszerbe. Afrikánál ez érthető is, hiszen a világ legszegényebb országainak egy része ott található.
Ha megfigyeled, tulajdonképpen minden ország integrálódott a nagy, egységes filmes világba, megtalálta a maga helyét. Pl. a brazilok az első számú szappanopera-szállítók, lokálisan mindenképp. A dél-afrikai Istenek a fejükre estek és Sivatagi show nélkül szegényebb lenne a világ, és a Mad Max sem jöhetett volna létre Ausztrália nélkül.
Egy film esetében tehát a cél a fontos: pusztán csak szórakoztatni akar, vagy elmondani is valamit.
Amerika csinálja a legtöbb filmet, ezért örvényszerű h jó filmek is nagyobb részben lesznek amerikaiak.
A francia filmek régebben jobbak voltak, változatosabbak, de manapság mintha kialakult volna náluk egy filmes elit ami eléggé egyforma filmeket készít(művészfilmes-kavarásos-természetellenes reakciók).
Spanyoloknál is hasonló a helyzet manapság elmentek ők is a "kommersz művészfilm" irányába, csak más témákra mennek(prostik-transzvesztiták-boxolók).
Persze mindenütt vannak a fősodortól eltérő filmek.
A német filmek közt gyakoribb a gagyi, de néha akadnak egészen kiemelkedőek.(pl A hullám, meg van egy börtönkísérletes)
Az ázsiai filmek közt gyakori az "amatőr ízű", persze náluk is vannak egészen jók. Talán még annyira nem jöttek bele a filmkészítésbe mint Amerika és Európa.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!