Bear Grylls ebben a leszakadó távvezetékes részben mért ne léphetett volna csak simán ki a kocsiból? Nem hülyeség ez hogy minnél meszebre kell ugrani? A gumi elszigeteli az aszfalttól a kocsit. (ő meg végigmászik a fém kocsin)
Faraday kalitka
Itt az elv jól le van írva néhány válasznál. Írásban nem tudom elmagyarázni. De az a lényeg, hogy ha az autóból kiszáll és hozzáér a földhöz, akkor ő fogja leföldelni a kocsit, mert a gumik ugye szigetelnek, ő meg vezet, és az áram ugye a legkisebb ellenállású úton akar haladni ezért a faszi testén fog keresztülmenni
Az a lényeg, hogy:
Ugye a távvezeték a kocsi tetejére esett, és azért nem rázta meg Bear-t amikor kocsiban volt, mert ugye az autón abroncs is van, ebből következőleg nem földeli le a töltést a távvezetékből, csak ha a földdel érintkezik, mert akkor rajta keresztül halad át az áram. Ennyi az egész.
Az autó faraday kalitka-ként működik, azaz belül a körben lévő fémburkolat miatt egyenpotenciál van. Ha kilépsz az autóból nem kell a földhöz érned. Megszűnik az árnyékoló hatás, és rajtad keresztül is megindulhat az áram (attól függ, mekkora a feszültség). A kerék esetleges szigetelő képessége másodlagos kérdés.
Kontakt esetén: A cipőtalp nem tekinthető szigetelőnek, mert grafitot is tartalmaz. Bár 10kV-on elegendő lenne szigetelésként 2db cipőtalp vastagság, de mivel nem szigetel, így vezetni fog. Ha nem csak kilépsz a védett térből, hanem sikerül áramot vezetni a föld felé, akkor már direktben is sikerül vezetned az áramot.
Ha az autó üzemképes, ki kell tolatni a leszakadt vezetéktől minimum 10 méterre, de inkább 50-re, ha van rá mód. Kiugrani TILOS, az nagyon ritka esetben válhat be, általánosan ezt nem lehet kijelenteni. Segítséget kell kérni mobilon. Ha nincs, akkor várni, míg valaki arra jár...
Azt azért tudni kell, hogy Magyarországon a legkisebb feszültségű légvezeték 20kV-os. Ennek a fázisfeszültsége 12230V. Egyébként a leszakadt távvezetéket a védelemnek le kell kapcsolnia, bár 20 és 35kV-on megengedett a sántaüzem. Ennél nagyobb feszültségen (120kV-tól felfelé) azonnal lekapcsol a távvezeték. VISZONT lekapcsolt távvezetéket sem szabad megközelíteni, mivel kondenzátorként működik a szigetelőkön, és azonnal feltöltődik olyan feszültségre, ami HALÁLOS! Jó hír, hogy a leszakadt vezetéket a központban azonnal érzékelik, és indulnak a hiba kijavítására. Így biztosan nem ragadunk végleg a baleset helyszínén! Ezért nem is érdemes kockáztatni, akár 1-2 óra várakozás is sokkal olcsóbb, mint elszenesedve összeesni fél méterrel odébb!
Az autó nem csak leszakadt távvezeték ellen nyújt védelmet, hanem pl. zivatarban is. A (fém burkolatú) autó, busz, vonat szinte a legbiztonságosabb hely... kiránduláson a villámcsapás elől ezekbe lehet a legnagyobb biztonságban átvészelni a vihart.
Ja, de a kérdést tekintve a hatosnál van az igazság. A gumiabroncs ugyanis minden, csak nem szigetelés. Elegendő szén van abban... Életemben már volt olyan eset, hogy tartósan feszültség alá helyezve (felemelt fúróoszlop beakadt a vezetékbe) elkezdett füstölni, és azért ugrott ki az autóból a benne ülő. Aztán meg is mérték, és kiderült, hogy az autóabroncs inkább vezet, mint szigetel. :)
Így aztán az autó közelében még veszélyesen nagy lehet a lépésfeszültség, ezért kell elugrani.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!