Kezdőoldal » Szórakozás » Filmek, sorozatok » Az ilyen sorozatok milyen...

Az ilyen sorozatok milyen formában hozzák vissza a pénzt?

Figyelt kérdés

Egy filmnél viszonylag egyértelmű nekem, laikusnak, hogy honnan jön a bevétel. Mozik, szponzorok, streaming "eladások", stb.

De egy fantasy sorozatnak honnan van bevétele? Elkészül egy valag pénzből, leadják netflixen, ahol egy forinttal sem fizetek többet azért, hogy megnézhessem. És mivel fantasy, még reklámot sem tudnak elrejteni benne. Honnan van akkor pénz rá?


2021. nov. 21. 18:39
 1/3 anonim ***** válasza:
Ha közvetlenül Netflix-re készül, akkor az előtte be lett rendelve a szolgáltatótól, ők pedig fizetnek a produkciónak az elkészítésért (ugyanúgy, ahogy egy tv-csatorna is).
2021. nov. 21. 18:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/3 anonim ***** válasza:
Ha nincs (általad kívánt) tartalom, nem fizetsz elő.
2021. nov. 21. 20:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/3 anonim ***** válasza:

A finanszírozás és a reklám sem attól függ, hogy mi a műfaja fantasy vagy sem, hanem hogy milyen üzleti modellel és melyik csatornák sugározzák - akár ugyanazt a filmet vagy sorozatot is.


Általában két és fél lehetőség van, de mindnek ugyanaz a lényege: A készítő előre megfinanszírozza a készítését, aztán ha elkészült, eladja valamilyen csatornának, akikkel megállapodik valamilyen árban érte, a csatorna meg vagy előfizetési díjakból, vagy reklámbevételből termeli ki, hogy pénze legyen újabb műsorokat venni.


Vagy kisebb-nagyobb filmstúdiók, tartalom gyártó cégek gyártanak sorozatokat, mint mondjuk a Warner gyártotta a Agymenőket, Mike and Mollyt, Westworldöt, Csillagkaput és még megszámlálhatatlanul sok másik sorozatot is, hogy aztán tévéknek eladják őket. (Meg mellette DVD-ket, merchandising, egyéb dolgokat is árulnak, vagy engedélyeznek, amik mind bevételt termelnek nekik.)

Ezek az üzletek a tévékkel hol egyesével születnek, amikor elkészül egy új sorozat, vagy az is előfordul, hogy nagyobb csomagokat vesznek meg a tévék, amikhez hozzácsapva akár régebbi, kevésbé népszerű/érdekes dolgokat is kapnak akkor is, ha nem kérik. Sőt a sugárzási jogok akár időben korlátozottak is lehetnek, emiatt fordul elő, hogy egyik csatorna csak egy darabig sugároz valamit, mert annyi időre vették meg a jogokat, utána már nem sugározhatják. Aztán meg másik kezdi sugározni, mert ha egyiknek lejárt a kizárólagossága, akkor másik válthat rá kizárólagosságot, hogy csak nála legyen látható egy menő cím. Viszont ha valami már nagyon régi (pl. Columbo/Dallas), akkor lehet, hogy kevésbé van rá kizárólagosság, mert már nem annyira fontos senkinek, hogy csak nála lehessen látni, így akár több csatorna párhuzamosan is vetítheti. De akár egy tulajdonos kezében is lehet több csatorna és ha úgy vette meg a jogokat, akkor akár több csatornáján is vetítheti ugyanazt a sorozatot.

Ezek a jogi kérdések mostanában a Streaming szolgáltatóknál szoktak nagyon látványosak lenni, hogy pl. Egy időben volt Jóbarátok a Netflixen, aztán a HBO megvette és hirtelen eltűnt a Netflixről, átkerült a HBO-ra, pont az évfordulóra, amire már az HBO csinált különkiadást, hogy reklámozzák vele, hogy mostantól már náluk látható a sorozat. Valószínűleg az volt mögötte, hogy népszerű sorozatként jó drágán eladták a Netflixnek egy rakás pénzért, ami jól jött a Netflix felfuttatásához, viszont (akár gondosan megtervezve) pont az évforduló előtt járt le a szerződés, ami jó alkalom volt az HBO számára a váltáshoz.

Ráadásul a Jóbarátok szintén Warner produkció, az HBO meg szintén a Warner tulajdonában van, így ehhez még túl nagy konspiráció sem kellett, akár teljesen szándékos is lehetett, hogy pont a kerek évfordulóra időzítették a jogok lejárását.


Másik lehetőség, hogy maguk a tévék saját belső gyártásban készítenek sorozatokat, mint az MTV annak idején a Szomszédokat, Tenkes Kapitányát és még sok másikat is, vagy a BBC a Sherlockot, Dr Who-t és még nagyon sok másik sorozatot.

Ilyenkor a tévé ruház be a készítésre abban a reményben, hogy a reklám és egyéb bevételekből saját maga képes kitermelni a költségeket (és/vagy állami támogatásból fixen van rá keretük, mint ahogy az MTV és a BBC is állami támogatásból működik).

Aztán a sorozatokat ők is sok esetben eladják más tévéknek is (ha tudják), amiből részben, egészben, vagy akár sokszorosan is visszatermelhetik a gyártási költségeket.


Valahol határesetként a két kategória között van a kiszervezett gyártás, amikor nem házon belül készül a tévénél a sorozat, hanem kisebb-nagyobb produkciós irodák készítik, de kimondottan egyetlen csatorna számára és nem is áll szándékukban más csatornáknak eladni, mint pl. az RTL Klub esetében a Barártok köztet, Mi kis falunkat és sok más műsort is különféle külsős cégek gyártanak, kimondottan annak az egyetlen tévének.


Bevételi oldalon három féle modell létezik:

A Magyar Televízió (most épp nem tudom, de sokáig így volt) egyáltalán nem szakította meg reklámokkal a filmeket, sőt talán volt olyan időszaka is, amikor még a műsorok között sem volt reklám egyáltalán. Cserébe állami költségvetésből működik, fix bevétele van, amiből tud tartalmat vásárolni. (És ilyen más országokban is léteznek.)


Az előfizetéses csatornák (Pl. HBO a műfaj nagy klasszikusa, de több hasonló volt már az analóg tévézés korában is - különösen a felnőtt csatornák) szintén nem szokták reklámmal megszakítani a műsoraikat, mert az előfizetési díjból működnek, nem a reklámokból.


Ezzel szemben a kereskedelmi tévék a reklám bevételből működnek, amik akár vegyes tematikájúak is lehetnek, mint pl. tv2, RTL Klub, Viasat, stb. ahol mindenféle műsorok vannak, vagy lehetnek tematikusak, mint pl. Film+, Sorozat+, stb. Ők kénytelenek megszakítani reklámokkal a műsorokat, mert abból van bevételük, amiből műsorokat tudnak vásárolni.


Ilyen szempontból, üzletileg a Netflix és társai nem annyira különböznek a klasszikus tévéktől, hiszen mint írtam HBO és társai már korábban is előfizetési díj ellenében volt nézhető. A streaming szolgáltatók abban mások, hogy nem lineáris tévéadásként, valós időben központilag sugározva, műsorhoz alkalmazkodva tudod nézni, hanem folyamatosan hozzáférsz online a teljes kínálatához és non-lineárisan, vagyis on-demand lehívva nézheted (amit ma már az HBO is ugyanúgy nyújt a Netflix konkurenseként, mint megannyi más tévé is). Viszont mivel fizetsz érte, hogy nézhesd, nem terhelnek reklámokkal.

Úgy tudom, vannak már olyan üzleti modellű streaming szolgáltatók és mintha pletyka/ötlet szinten a Netflix kapcsán is felvetődött volna, hogy a jövőben akár ingyen is lehet majd nézni reklámokkal, míg fizethet a reklám mentességért, akinek úgy jobban tetszik. Lényegében a YouTube is ugyanezt csinálja csak a másik irányból reklámok felől próbál Premium előfizetésre ösztönözni (bár a saját gyártású filmeket/sorozatokat úgy tudom, csak előfizetéssel lehet nézni, ingyen/reklámokkal csak a felhasználók videói láthatók.

2021. nov. 23. 19:30
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!