Miért jó, ha a hosting szolgáltató saját 403-as és 404-es hibaoldalt biztosít a tárhelybérlethez?
Mi ennek a gyakorlati előnye, funkciója?
Bocs, ha a kérdés nagyon amatőr és a válasz nagyon triviális? ... én nagyon amatőr vagyok. :)
Mert személyre szabhatod, ha egy oldal nem található (404), pl. az URL alapján dobhatsz fel tartalmi ajánlót, reklámot, mindezt a honlap dizájnjában. Másik oldalról ugye le tudod kezelni a hibát, tudod a saját szájízednek megfelelően naplózni a hibát.
A 403 meg ugye hozzáférés megtagadást jelent, így pl. át tudod irányítani egy bejelentkezési form-ra az illetőt.
Köszönöm, de ez nekem nem teljesen világos.
A saját dizájn szerinti testre szabhatóságot, és annak előnyeit még értem.
De abból kiindulva, hogy elkészítek egy weboldalt, annak minden aloldalát, ellenőrizve, hogy a belső hivatkozások mögött mindig legyen tartalom (elkészített oldal), hogyan fordulhat elő, hogy egy látogató a „404-es nem található” üzenetet kapja, vagy a 403-ast?
Gondolom a hozzáférés megtagadás olyan oldalaknál fordulhat elő, amiket pl. jelszóval akarok védeni.
De ez esetben meg a látogató nem is tudja közvetlenül kattintani az oldalt, hiszen előzetesen egy jelszót kérek be.
Nagyon nem jól látom ezeket a dolgokat?
„De abból kiindulva, hogy elkészítek egy weboldalt, annak minden aloldalát, ellenőrizve, hogy a belső hivatkozások mögött mindig legyen tartalom (elkészített oldal), hogyan fordulhat elő, hogy egy látogató a „404-es nem található” üzenetet kapja, vagy a 403-ast?”
Hosszútávon és/vagy dinamikus tartalomnál lehet jelentősége.
Pl. adott egy webshop. A termék él egy ideig, fórumokon osztják meg, beindexeli a Google, stb… Aztán lekerül a kínálatból. Most lehet pl. azt csinálni, hogy a megszűnt termék aloldalát szépen átszerkeszted, hogy „a termék nem elérhető”, csak évek alatt azért nem kevés ilyen placeholder oldal jönne össze, külön kellene szűrni, hogy ne jelenítse meg a kínálatban, stb… Egyszerűbb egy 404 aloldallal lekezelni a nem létező aloldalakat és nemes egyszerűséggel törölni az adott terméket.
Szintén hasonló az eset, ha pl. beszédes URL-t használ valaki. Pl.: www.valami.hu/bemuttatkozas . Csak aztán ezt szépen eltárolja a Google, te meg egy hét után jössz rá, hogy véletlenül két t-vel írtad, és javítod a címet. Az eredmény nem létező URL, vagy helyőrző oldalakkal kell keverni, ami minden módosítás esetén félreértésekre adhat okot.
Vagy pl. lehet, hogy valaki szándékosan játszik az URL-el. Lát egy www.valami.hu/konyv oldalt, és megnézi, hogy mit hoz be egy www.valami.hu/film címre. Vagy pl. lehet, hogy valaki rosszul írja be az URL-t. Pl. itt a gyakorikerdesek.hu -n a link, ha túl hosszú, akkor … -al levágja a végét. Ha egy ilyen hozzászólást vágólapra másolsz, majd úgy idézed be, akkor hibás URL-t fogsz kapni.
403 esetén is számtalan eset van, mikor praktikus. Pl. lehet értesíteni a usert, hogy most banolva lett, vagy lejárt a bejelentkezése, vagy mi a szösz.
Így már teljesen világos.
Köszönöm a részletes okítást.
Ezzel kapcsolatban egy kérdés még felmerült bennem.
Kell-e valamilyen módon figyelnem (a weblap programjából), hogy milyen URL-eket írogatnak be (esetleg tévesen), amire válaszként adja a rendszer a 304-es ill. 303-as hibaoldalt, vagy elégséges csak megfelelő saját tartalommal feltölteni a hosting szolgáltató által biztosított hibaoldalakat, és a szolgáltatás részeként majd nem megfelelő hivatkozások, URL-ek esetén automatikusan jön ki válaszként az adott hibaoldalon elhelyezett tartalom?
(Na ezt lehet kicsit túlbonyolítottam. Remélem azért érthető, hogy mire akartam rákérdezni.)
Nem _kell_ figyelned, de lehetőséged van rá. Érdemes néha bekapcsolni valami naplózást, hátha olyan dolog hiányzik, aminek ott kellene amúgy lennie. (Pl. egy elírt URL van a kódban, vagy egy fájt elfelejtettél feltölteni.)
Annyi azért van a dologban, hogy a 404-es hibák ugye erőforrásigényesebbek kicsit a szerver szempontjából.
Amire viszont érdemes erősen figyelni, az az átirányítás. Pl. tegyük fel, hogy az egyéni hibakezelést a www.valami.hu/error404.php fájl végzi. Te szépen meg is oldod, hogy egy átirányítással, hogy a www.valami.hu/hiba.html oldalra irányítson át ez az oldal. Ha viszont ez a www.valami.hu/hiba.html oldal nem létezik, akkor végtelen ciklusba kerül az egész, hiszen ez újra az error404.php-hez vezet, ami újra a hiba.html-t akarja meghívni…
A böngészők az ilyen jellegű átirányításokat a legtöbbször lekezelik, jelzik, hogy túl sok az átirányítás, de bizonyos megoldásoknál ez nem biztos, hogy véd. (Pl. javascriptes megoldás…)
Ha valaki hibás URL-el hívja meg az oldalad az pontosan úgy fog kinézni, mintha a www.valami.hu/error404.php-t hívná meg közvetlenül. (Legalábbis kliens oldalról nézve.)
Azt írod, hogy "Érdemes néha bekapcsolni valami naplózást..."
Bevallom én még nagyon távol vagyok attól, hogy ezt értsem.
(Teljesen mással foglalkozom hivatás szerűen, ez a weblapkészítés és általában a programozás csak egy nagyon-nagyon régi szerelem.)
A többi, amit a hibaoldalakkal és az átirányítássál kapcsolatban írtál, világos. Köszönöm!
Az oprendszer is alapból naplóz, nagyon sok helyen elérhető az error.log fájl is, ez bőven megteszi.
Persze ha úgy véled, akkor nem kell feltétlenül használni a hibaoldalt, ha nem hozod létre, illetve nem módosítod, attól ugyanúgy működni fog a honlapod.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!