Ahogy fejlődik a világ, úgy "gyártanak" rosszabbnál rosszabb minőségő szoftvereket?
Példa:
Skype - egy szimpla chat program. A feladatkezelőben 4 db skype processz fut, összesen 400 Mb memóriát megesznek.
"Skype - egy szimpla chat program"
Azért egy kicsit - például ennél:
vagy egy talk-nál ( [link] ) több:
* grafkus felületű
* hangot (akár szokványos telefonon keresztül), videót is tud közvetíteni
* elérhető több platformon is: Windows, macOS, Linux, Android, iOS, Windows Phone, HoloLens, Xbox One
* titkosított kommunikációra képes
* P2P-hálózatban működik
* képes a böngészőből megnyitni a Skype-kapcsolatokat illetve frissíteni magát (ezért fut sok szolgáltatás, ezek letilthatóak: [link] )
satöbbi...
"Ahogy telik az idő egyre nagyobb az elvárása a júzernek."
Egyetértek - és ez sok mindennel így van.
Mángorlóval is ki lehetett mosni a ruhát, szenes vasalóval ki lehetett vasalni - mégse sírjuk vissza a kényelmetlen, időrabló munkát. Ráadásul elvárás a kisebb energiafogyasztás, a "csinosabb" kinézet, az "okosabb" kezelhetőség. Viszont ez nem várt problémákat szül.
Ez van a szoftverek esetében is: a felhasználók egyre több featúrát akarnak, ami miatt egyre komplexebb programok keletkeznek, amik egyre nagyobb gépet igényelnek és egyre több hibalehetőséget eredményeznek ( [link] ;) ).
Ebben a témában van egy nagyon-nagyon jó blog, ami összefoglalja a problémát: [link]
Igazából a probléma az, hogy nagy a verseny a fejlesztők között, de a versenyben az nyer, aki a leggyorsabban fejleszt, de az nem érdekes, hogy a fejlesztett kód jó minősétű legyen. A kód optimalizációja ugyanis nagyon komoly feladat, és sok időt, és a rendszer mély ismeretét igényli. Így jönnek a hatékonytalanul működő, kusza, túlzottan komplex programok, fejlesztő környezetek, amik már szinte biztosítják, hogy a szoftverek következő generációja legaláb olyan ócska lesz. Ez egészen addig így fog menni, amig a hardver fejlődik. Amint a hardver fejlődése megáll, és a számítási kapacitás, memória limátáló tényezővé válik, a szoftverek hatékonysága fontos szelekciós tényezővé fog válni, ami azonnal a kód minőségének javulását fogja eredményezni. Addig maradnak a bloatware-ek.
# 11/12 Időpont tegnap 23:34:
Az a baj, hogy az általad soroltaknak a memóriaigényhez nem sok közük van.
#13: Szóval szerinted egy tisztán szöveges csevegőszoftver nem fogyaszt kevesebbet, mint egy komplex, titkosított, P2P-kapcsolatban működő, VOIP+videó csevegőszoftver, ami folyamatosan ellenőrzi az újabb verziókat és figyeli a böngészőben levő Skype-kapcsolatokat?
"Szóval szerinted egy tisztán szöveges csevegőszoftver nem fogyaszt kevesebbet, mint egy komplex, titkosított, P2P-kapcsolatban működő,"
Skype volt már akkor is, amikor a gépekben még csak 16-32 MB memória volt.
Azt sem nehéz belátnia egy fejlesztőnek, hogy az általad sorolt feature-ök abszolút nem indokolnak 100+ MB-os memófoglalásokat.
Attól, hogy egy kapcsolat p2p mitől igényelne több memóriát? Vagy ha a frissítést nézzük. Az miből áll? Egy thread adott időintervallumonént rákérdez egy számlálóra és ha az nem változott, akkor a szál terminálódik és eltakarodik a memóriából.
"Skype volt már akkor is, amikor a gépekben még csak 16-32 MB memória volt."
A Skype első verziója 2003-as.
és akkor még kevesebbet is tudott.
Akkor a gépekben már 128-512 MB volt:
16-32 MB memória kb. 1996-1997 környékén volt a gépekben:
"Attól, hogy egy kapcsolat p2p mitől igényelne több memóriát?"
A Skype esetében például:
"Each client maintains a host cache with the IP address and port numbers of reachable supernodes."
De egyébként egy klasszikus P2P-kapcsolat esetében egy résztvevő tagnak egyszerre kell kliensnek és szervernek lennie, ismernie kell több tag adatait, ezeket tárolnia kell. Míg egy klasszikus szerver-kliens kapcsolat esetén a kliensnek csak az egy szerverrel kell kapcsolatban lennie.
Te amúgy érzékeled, hogy mekkora hülyeségeket írogatsz?
1996-1997-ben MÉG nem volt 16-32 MB memória. A win95 kevéssel 96 januárja előtt jelent meg, akkoriban az emberek többségének 4 MB memóriája volt és azzal már elfutott a rendszer (8 MB volt az "igazi").
A win98 ami nyilván 1998 utáni termék, eredendően nem kezelt többet mint 64 MB, az SE kezelt 128 MB-ot. Ez volt a plafon.
Keresgess archivált hirdetéseket és majd megtudod, hogy 2000 környékén hány MB memó volt az átlag user gépében.
Hirdetés a múltból (2002):
Pentium 233 MMX
ATX alaplap integrált SCSI vezérlővel
ATX miditorony+táp
32 MB RAM
Panasonic 32x CD-ROM
1,1 GB SCSI HDD; 3,5”-es FDD
210 MB IDE HDD
S3 Trio 64 V2/DX vga
56 K modem
Creative SB 16 hangkártya
Billentyűzet+egér
15”-os Siemens digitális monitor
Irányár: 52000,- Ft
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!