Az miért van hogyha 90fps-sel jatszom, es kemegy 40-re, akkor érzem a változást, es szaggatni latom (nem olyan folyamatos) mert elvileg a szem 25fps-t lát. Es akkor minek a 144?
Nem 25-öt lát.
A receptorok az ingerületet az agyba szállítják ami képpé dolgozza fel. Nagyon picibe,de időbe telik amíg eljut az agyba,másodpercenként viszont több ilyen inger el tud érni az agyba,a 25 az a határ amit mozgásnak fog fel az agy,az alatt csak összefüggéstelen képeket.
Pl ha flipbookot készítesz,másodpercenként 25 oldalt kell átpörgetned hogy mozgásnak lásd,még ha elég szakadozónak is. Az alatt csak egymás utáni összefüggéstelen képek.
Az ember persze elég okos hogy az alatt is elképzelje pl egy olcsó laptopon nézett 4k-s síkfutás közvetítésnél hogy fut az ember,10 fps-el is,de ezzel szemben sok állat értetlenül nézné hogy teleportál egyik helyről a másikra a gazdi
„25 az a határ amit mozgásnak fog fel az agy,az alatt csak összefüggéstelen képeket.”
Azért ez sem egészen így van. Az agyad ennél sokkal ritkább képváltást is mozgásnak érzékel, még ha töredezettnek is.
A klasszikus 24 képkocka/másodperc az emberi felfogóképességnek nem felső határa, hanem éppen az alsó érték, amelyen a mozgást még folyamatosnak látod. Voltaképpen egy kompromisszum eredménye: A mozinak egyfelől a néző hiteles mozgásélményét kellett kiszolgálnia, másfelől viszont a drága filmnyersanyag felhasználását is korlátozni próbálták, amennyire lehet. Az egykori vizsgálatok ennek a két ellentétes igénynek az összeegyeztetésével hozták ki a 24 FpS értéket. De a mai videók és játékok sokkal gyorsabb képváltásához is könnyedén hozzászokik a szem, így a hajdani muszáj-értéket már egyáltalán nem találod kényelmesnek. Annak is szerepe lehet, hogy egy kis képernyő változásait gyorsabban átlátod, mint a mozivászonéit.
18 kocka egyébként a minimum, amit átlagosan folyamatos mozgás hatását kelti bennünk, ezért lett a 8 mm-es felvevőknek ez a sebessége(sőt ennél kisebb is lehetett 12, 14, 16).
A mozikban alkalmazott 24 kocka/mp már némileg felé lő ennek. De ez is csak akkor lesz jó, ha megfelelően van felvéve, némi mozgás-elmosódás van. Ha túl rövid záridővel vesznek fel és nem mosódik el a mozgás, akkor már nem látjuk folyamatosnak, stroboszkóp hatás jelentkezik. Ez van a játékoknál is, ha nem képes a videókártya a megfelelő elmosódást előállítani, ezért kell a nagyobb fps ahhoz, hogy a mozgások folyamatosnak tűnjenek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!