Blender Linux alatt friss automatikus telepítéssel miért nem friss?
Tanulom egyszerre a Linuxot is, és a Blender-t is. Telepítettem egy Mint-re a Blendert, amit az felkínált. Meglepetésemre szupergyors, és full korrekt.
Azonban nem a legfrissebb települt, hanem 2.76b. A Win7-re 2.79-et sikerült feltennem. Amikor esténként tanulgatom a jutyubról, kicsit izgalomba hozott az eevee új rendermotor. Gyorsabb renderelést remélnék tőle, ezért szeretném kipróbálni. Igen ám, de az meg csak a Blender 2.8-tól elérhető.
A barátommal együtt kóstolgatjuk. Ő egy I3 laptopon tanulgatja. Van az a videó, amiben vizet folyatunk egy kádba. Egyszerűbb, mint gondoltuk. De ott állt meg a dolog, hogy egy képet 15 percig renderelt, és van háromszáz kép.
Hogy a jó bevált baljóslatú (?) moziszerkesztőkkel mi a helyzet, nem tudom, nem használok Wine-t. De úgy tűnik, nemigen:
Ami a fapadot, szamarat illeti: Egy darabig ismerkedj még a programmal. Én egy jó pár értelmetlen, de érdekes apró Blender-kísérletet föltettem a YouTube-ra, ezek egy része egyszerű animáció, de van olyan is, amelyik jobban a témába vág. Ha gondolod, nézd meg őket, szerintem találsz olyat, amire elsőként nem a Blender használatát tippelnéd:
tabaki:
Húú! Köszönöm ezt a linkedet! (Andalogtam rajta majd két órát, és még nem is néztem végig. Lesz, amihez vissza-vissza térek majd.)
Remek fantáziával vagy megáldva. Igaz, hogy a Blender alapból beindítja az ember fantáziáját, de nem mindenkiét. Pompás intrók - és számomra egy kis friss vér.
Taníts!
Beleütöttem picit a fiam (9 éves) orrát a programozásba. Találtam a feltöltéseid között egy faktoriális kis gyöngyszemet - a 4*4 mátrix végigvizsgálását. Miben írtad? Nincs meg a forráskódod már? Ez nagyon kapóra jönne, hogy láttassam a fiúval, hogy a programozás baromira nem abból áll, hogy kattogtatunk az IDE felületen (mondjuk Delphiben, Visual C-ben, etc), hanem használjuk a kókuszt a nyakunkon. Ennek a programnak egészen biztos, hogy rövid a kódja, ám annál velősebb. Jól megmutatnám a gyereknek.
Nem tudom, végül is felfigyeltél-e rá, de ez a kis videó tulajdonképpen ennek a kérdésnek az illusztrációjaképpen készült:
https://www.gyakorikerdesek.hu/szamitastechnika__programozas..
Tehát egy mindössze két színű, 4×4 pixeles képfelület összes lehetséges mintáját akartam bemutatni. Azért éppen ekkoráét, mert ez egyrészt eltárolható egy jól kezelhető word-változóban, másrészt a bejárása még kivárható, de elég hosszadalmas ahhoz, hogy sejteni lehessen a feladat megvalósíthatatlanságát a kérdező által elképzelt 24 bites, 500×500 pixeles képek esetén.
Be kell vallanom, a „faktoriális kis gyöngyszemet” ebből a szempontból egyáltalán nem is jutott eszembe értelmezni -- egyszerűen csak úgy okoskodtam: Ha a biteket egy-egy képkockával ábrázolom, akkor a változót 0-tól a maximumig növelve megkapom a felnagyított pixeleket jelentő kockák összes lehetséges elrendezését. A kockákat természetesen sorba is rakhattam volna, ha mondjuk a kettes számrendszert akarom bemutatni, de a kérdés szempontjából érdekesebb volt mátrixba rendezni.
A Blender szerepe ebben az esetben pusztán a videó összefűzésére korlátozódott, a képeket létrehozó programot valóban én írtam, Lazarus/Free Pascalban (hát, igen, az átkos IDE-ben való kattintgatás nálam sem maradt el). Erről hamarosan többet, de előbb a linkelt kérdésnél csodák csodájára még mindig látható képekről:
A #28 hozzászóláshoz linkelt mintákból láthatod, hogy elkészítettem a programnak egy olyan változatát is, amely 8×8 pixeles képeket generál egy nagy qword változó léptetésével. Ott nem kötöttem a közönség orrára, de itt elárulom: Eszem ágában sem volt a 18446744073709551616 számon végiglépkedni, hogy a bemutatott szabályos mintákat megtaláljam, hanem csináltam egy kis szerkesztőprogramot, amellyel megrajzoltam őket, és a progi kiírta hozzá a megfelelő számértéket. A YouTube-megjegyzésedben írod, hogy elég lett volna 3×3 kocka méretű mátrix is; Talán azóta láttad, hogy egy más változatban azt is megcsináltam. Ott a sokkal kisebb számú elrendezés lehetővé tette, hogy a szcénát rendesen Blenderben építsem föl, Lazarusban csak egy olyan segédprogramot írtam, amely kilistázza, hogy a timeline mely pontján milyen magasságértékeket kell beállítanom az együgyű animációhoz. Az igazi az lett volna, ha a Blenderen belül, Python-szkripttel oldom meg, de ahhoz kevés a vágott dohányom...
Az említett 8×8-as illetve 3×3 kockás programokat egyelőre nem közlöm -- nem irigységből, csak elég nagy felfordulás van a gépemen, inkább a hozzászólásodban szereplő 4×4-es mátrixhoz kapcsolódókat kotortam elő:
A .zip három program forrását tartalmazza:
negyes -- 4×4 kockás szerkesztőprogram, amely megmondja, hogy egy bizonyos minta melyik számnak felel meg, a piros gombbal a „rajz” mappába mentheted a képet
negynezo_00 -- végiglépkedhetsz vele a 16 bites tartományon (vagy beállíthatsz egy kívánt számot), és figyelemmel követheted, hogyan változnak a minták
negynezo_01 -- a nézőke későbbi változata, az előző és következő mintákat nem mutatja, viszont a beállított tól-ig értéknek megfelelően levetítheted a változást, bepipált „felvétel” checkboxszal együtt vetítve pedig a „felvetel” mappába menti, PNG-képek formájában. Ezzel a programmal készültek a videó fázisképei.
Ha a lefordítás gondot jelent, el tudom küldeni a futtathatót is.
Megjegyzések:
1. Mivel programok a fentebb linkelt kérdés okán, sebtiben íródtak, lehetnek bennük pongyolaságok, ennek most nem néztem utána.
2. Ehhez a témához kapcsolódik még a csatornámon látható 4 illetve 8 bites számláló és a Hanoi tornyai, amelyek hasonló alapon, de más animációval vizualizálják a számértékek változását.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!