3D modellhez milyen úton módon készíthetek textúrát?
Kissé keveset árulsz el: Milyen program, milyen formátum, milyen állat? Ennél konkrétabb már csak az lenne, hogy "Valamit akarok, hogyan csináljam?".
Blender: Egy nagyon primitív modellen, nagyon vázlatosan mutatom be:
Jelzed a programnak, hogy ehhez a modellhez UV-textúrát szeretnél, azután Edit Mode-ban kijelölöd azokat az éleket, ahol viszonylag feltűnésmentesen szét tudod vágni a felületet, mintha szabásmintát akarnál készíteni. Megnyomod a Ctrl+E-t, és a Mark Seam pontot választod. ez jelzi, hogy itt vágás lesz:
Kijelölöd a teljes felületet, és az UV/Image képernyőn megnyomod az E gombot. A Blender elkészíti az ideiglenes szabásmintát:
A háló átrendezésével elkészíted a neked megfelelőbb változatot, a fontosabb tartópontokat érdemes rögzítve hagyni. Az UVs menü Export Layouts pontjával mondjuk PNG-képbe mented a háló rajzát:
A rajzot beviszed a Gimpbe (vagy más képszerkesztőbe):
A félig átlátszó rajz alatti rétegeken kényelmesen ki tudod színezni a formákat:
Esetünkben ennyi a végeredmény, ezt exportáld hagyományos képformátumba, PNG vagy JPG jó lesz:
A Blenderben kérsz egy új anyagot, arra egy Image or Movie felületet, UV mapping beállítással. Opennel megnyitod az elkészült textúrádat. Az UV/Image Editor keretén állítsd be, hogy ez legyen a háttér, A 3D-szerkesztőben meg Alt+Z leütése után látod, hogyan illeszkedik:
Renderelve látszik, hogy nagyjából stimmel:
Az illeszkedésnél mosd el a széleket, pontosabban az általános színnel, mosott ecsettel menj rá a szélekre, hogy mindenütt ugyanaz a szín találkozzon. Tedd rá a képre az egyéb részleteket is:
Rendereléskor látszik a finomabb átmenet:
Innét már csak a modell finomításával kell foglalkoznod, de új részeket ne tegyél rá, mert az fölborítja a pontháló és a kép kapcsolatát.
Fuh köszi a hosszú leírást meg értettem a lényeget. Dolgozom a blender-ben és a Cinema 4D-ben R14-es verzió. Nekem kutya kellene és olyan mint ez: ( ha végig mész a képeken akkor láthatod ott a textúrát)
Láthatod, hogy az elv ugyanaz, csak a megvalósítás a tökéletesebb -- nem véletlen az a négyszáz dolláros ár, amit kének érte. Némiképp megfigyelhető egy trükk, amellyel nem akartalak terhelni, de használható: Ahol a szín vagy a minta megegyezik, a textúraszerkesztőben fedhetik egymást a kiterített darabok, ez csak annyit jelent, hogy a felületnek több részletére is azonos minta kerül. A szabásmintát több darabra szedik, nem kínozzák magukat azzal, hogy minél nagyobb darabot nyúzzanak le. Ez nehezíti ugyan a darabok illesztését (itt-ott a renderelt modellen is látszik a szabásvonal), viszont a felületre sokkal kisebb torzítás árán fektethetők rá. Érdemes a kopasz modelleken megfigyelni azt a fortélyt is, hogy a kutya testére eleve rámintázzák azokat a hullámokat, amelyek tulajdonképpen a hosszú szőr összetorlódásából adódnának.
A modell igazi svungját a rátett szőrzet adja, ettől lesz több, mint egy kiszínezett bábu. Ezzel sajnos baj van. Mindez idáig a Blenderben megcsinált modellt simán exportálhattad mondjuk OBJ formátumba, és ezt beolvashattad más programba is, esetedben nyilván a Cinema4D-be. A Blender részecskeszerkesztőjével ugyan kitűnő szőrzetet lehet kialakítani (hát ebben sajna nem vagyok egy nagyágyú, de tutoriálokban láttam egészen csodás dolgokat), viszont egyrészt nem könnyű műfaj, másrészt meglehetősen bonyodalmas a más programokba átvitel. Nem lehetetlen, mert szőrként tárgy is megadható (tehát elkészíted a szőrszálat, és a rendszerben az lesz a részecske), és ez a szőrfelület mesh-sé konvertálható -- de én például nem tudom a módját, hogy az így készült szőrzetre hogyan lehet rátenni a textúrát, meg a megfelelő irányokba fésülgetés sem megy úgy, ahogyan szeretném. Egy szó, mint száz, a dolog nem reménytelen, de ha elszánod rá magadat, alaposan föl kell kötnöd a gatyát, és magadnak felderíteni a terepet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!