Milyen programmal lehetne egyszerű kis animációkat készíteni?
KB fél perces animációkra gondolok. Csak a saját magam részére kell, úgyhogy nem számít a kiváló minőség. Az is jó, ha már előre elkészített figurák, effektek vannak.
Semennyire nem értek az ilyen dolgokhoz, de a saját magam szórakoztatására annyira jó lenne ilyennel foglalkozni :)
Köszönöm
23L
Blendert ajánlanám. Ingyenes, és mindent is tud 2D/3D rajzolva is, modellezve is tudsz benne animációt készíteni, de nem egy egyszerű program, idő kell neki hogy beletanulj.
A tapasztalatlanságod érthetően némileg naiv megközelítésben mutatkozik meg, hadd próbáljam az ezzel kapcsolatos apróságokat is tisztázni.
„KB fél perces animációkra gondolok.”
Ennek a programot tekintve nem sok szerepe van, tehát ne úgy képzeld, hogy egy vacak programmal csak tíz másodperces, egy kiválóval meg már egész estés mozit csinálhatsz. Valami demószoftver esetén (kis valószínűséggel) elképzelhető ugyan, hogy kizárólag a menthető animáció hosszát korlátozza, de ez nem jelentene technikai akadályt, mivel az így készített részleteket egyszerűen összefűzhetnéd egy videószerkesztőben – egyébként nagyobb lélegzetű munkát amúgy is részletekben vennél fel. A hossz egyedül a te szempontodból nem közömbös, mivel az animáció általában igen sok pepecseléssel járó, hosszadalmas tevékenység; Erre azonban neked kell alkalmasnak lenned, nem a programnak.
„Csak a saját magam részére kell, úgyhogy nem számít a kiváló minőség.”
Egyrészt: Magad iránt se légy elnéző, mondjuk három heti munka után nagyon bosszantó tud lenni, amikor ráeszmélsz, hogy egy icipicivel több munkával százszor jobbat hozhattál volna létre. Ilyenkor aztán kell hozzá lelkierő, hogy legalább bizonyos megoldásokat újragondolva ismét végigcsináld az egészet, még ha ez már sokkal kevesebb fáradsággal jár is. Másrészt: Jó munkát csak jó minőségben érdemes végezni. Ha egy program ezt nem teszi lehetővé, akkor ne érd be vele, mert örökké bánni fogod. Ide tartozik még, hogy egy ilyen feltételezett rosszabb minőségben – például alkalmatlan képméretben vagy kis másodpercenkénti kockaszámmal – dolgozó programban készített animációnak egy másik, normális szoftverbe való utólagos átvitele általában nem megoldható, ezért a teljes szerkesztés megismétlését igényli.
„Az is jó, ha már előre elkészített figurák, effektek vannak.”
Egy komolyabb szerkesztő beépített figurákat általában nem tartalmaz. A program inkább csak a kreatív megoldásban dolgozik a kezed alá, például, hogy magad megrajzolhasd/modellezhesd őket, illetve mondjuk valahonnét letöltött holmik beillesztését is lehetővé teszi. Bizonyos prezentációkészítőkhöz talán mellékelnek ilyen figurákat, de az a műfaj nem az én világom, meg aztán a gondolata is borzaszt, hogy mások által kiagyalt, tőlem idegen stílust használjak, csak azért, hogy kevesebb munkával megússzam. Az „effektek” kifejezés nekem önmagában nem mond semmit. Mit jelent? Átlós képváltást? Színmódosítást? Reflektorfényt? Robbanást? Vagy a figura megnő, láthatatlanná válik, szétesik, elolvad, vérfarkassá alakul? Ezek teljesen eltérő karakterű fortélyok, némelyik esetleg készen megtalálható, másokat meg verejtékes igyekezettel és hosszú idő tapasztalatán alapuló ötletgazdagsággal tudsz kiügyeskedni.
„Semennyire nem értek az ilyen dolgokhoz, de a saját magam szórakoztatására...”
Ha azonnal animálni akarsz, javaslom, hogy szórakozz egy kicsit ezzel a pálcika-programmal:
Ha kissé okosabb is, mint első pillantásra gondolnád, annyi elmondható róla, hogy nagyon keveset tud, cserébe viszont rendkívül egyszerű a kezelése. Arra mindenesetre alkalmas, hogy egyáltalán valamiféle animációt létrehozzál vele, ez első lépésnek megteszi.
Ez már egy fokkal bonyolultabb, a hagyományos, cell-lapokra rajzolt rajzfilmek módszerét utánozza, vagyis az előzőhöz képest mindig egy kicsit változtatva rajzolod meg az animációt (vannak benne kisegítő lehetőségek, de a lényege ez):
Egy még sokkal kifinomultabb rajzfilmszoftver, igen sok lehetőséggel, ennek megfelelően igen bőséges tanulnivalóval:
És végül a kolléga által is javasolt Blender, rafinált 2D, 3D és a kettőt kombináló lehetőségekkel. Annak ellenére, hogy mind közül ez a legösszetettebb, én is jó szívvel ajánlom. Nem mondom, hogy könnyű lesz benne az elindulás, de némely okból akkor is megéri...
1. A program azért olyan bonyolult, hogy a munkádat megkönnyítse. Kétségtelenül több tanulást igényel, viszont ezen ismeretek birtokában sokkal könnyebben, tervszerűbben és hatékonyabban dolgozhatsz, az eredmény jóval mutatósabb lesz, a munkafolyamat igen rugalmasan módosítható.
2. A tanulást lépésenként végezheted. Nem vitás, van néhány alapbeállítás (pl. a kamera helyzete) és mindennapos kezelési fogás (pl. a tárgyak igazgatása, töltés-mentés, renderelés), amire már az elinduláskor is szükséged lesz, de ha ezek megvannak, a továbbiakban már a legegyszerűbb dolgokkal is kezdheted, nem kell tekintettel lenned a program általános bonyolultságára. Mondjuk egy-egy téglalapot odább tenni, átméretezni, elforgatni nagyon egyszerű művelet, és már tűrhető kis animációkat lehet vele összedobni, függetlenül attól, hogy mit kéne tudnod ahhoz, hogy huszonöt zombi kergetőzzön egy csapat fogtündérrel szőnyegbombázás idején.
3. A program tartalmaz néhány egyszerűbb beépített effektet (pl. képváltások), hozzáértőbbek számára megalapoz néhány trükkösebbet (pl. tűz, víz, szél, ütközések, stb. előkészített fizikai modellezése), és lehetővé tesz számtalan általad kialakítható egyéb fortélyt.
4. Gyakorlatilag bármilyen képméretben, sokféle formátumban, kiváló minőségben készítheted el az animációdat, a bele épített nagyon jó kis videószerkesztővel az utómunkálatokat is elvégezheted. Ezenfelül nemcsak ingyenes, de tetszésed szerint használatod (nincsen például csak magán- vagy oktatási célú használatra korlátozva).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!