Hogy lehet engedélyt kapni yutubra sorozat feltötéséhez?
Ezek hülye válaszok mert évek óta fent vannak teljes epizódok egyik magyar csatornán és vígan csinálhatja csak már nem emlékszem rá mit is mondott hogy csinálja de valamit fizetni kellett neki a yutubon. Tehát szerződésbe van valahogy csak nem tudom hogy.
Azért is baromság amit mondasz mert a licences filmeket abban a pillanatban jelzi és törli a yutub hogy befejeződne a feltöltés ,meg olyan jogosultsága senkinek nincs hogy letörölje a csatornádat ,max a saját filmjét. A csatornádat a yutube törli ha 90 napon belül 3 figyelmeztetéssel járó jogsértést követsz el. A más videójának feltöltése nem is okoz jogsértést sokszor csak a bevételszerzéstől esel el de ugyan úgy maradhat a video.
Azért is hülyeség mert ezek a sorozatok semmilyen webfelületen nincsenek közzétéve ,ilyen régi tv sorozatok amik csak torrentéről tölthetők le ,nincs yutub csatornája a kiadónak.
Annak, hogy kinek van/nincs YouTube csatornája önmagában nincs semmi köze hozzá, hogy törlik-e az ő alkotását.
A YouTube automatikus szűrési, törlési megoldása nem a teljes jogvédelmi rendszer, csupán egy automatizált megoldás annak érdekében, hogy a YouTube-ot, mint céget minél kevésbé piszkálják a jogtulajdonosok és megússzák az idő rabló jogvitákat.
Mivel a YouTube-ra nem csak rengeteg, hanem felfoghatatlanul sok videót töltenek fel, ezeket kézi erővel nem lehet vizsgálni, ezért mindent automatizálnak. A jogtulajdonosok számára biztosítanak egy rendszert, ahol megadhatják, hogy milyen tartalmaikkal mi történjen. Így nem kell a YouTube-nak velük minden egyes feltöltött videónként külön foglalkozni, hogy töröltetni akarják. A törlések/vagy engedélyezésen zömét a ContentID rendszer tömegesen és automatikusan elvégzi. Ami esetleg átcsúszik a rendszeren, de a jogtulajdonos mégis rábukkan, azt meg egyesével töröltetik a rendszerrel. Ha valami mégsem tűnik fel, az fent marad.
Viszont a rendszer nem jelent tökéletes megoldást minden helyzetre. Vannak pl. képi+hang torzítások, amik megakadályozzák, hogy az algoritmus felismerje a videó egyezését a mintaként feltöltött eredetivel. Ilyen torzítás lehet akár szándékos tükrözés, keret, színek, kontrasztok, egyéb képelemek torzítása, egy gyengébb minőségű VHS felvétel a tévéből. Lehet az egyezést meggátoló torzítás akár az is, hogy van rajta egy csatorna logó a sarokban, vagy pl. nem az eredeti nyelven van fent, hanem szinkronizálva. Az is nehezít, hogy megtaláljanak valamit a jogtulajdonosok, ha hiába keres rá valaki, hogy a Winnie the Pooh fent van-e, ha a magyarok Micimackót töltenek fel és az eredetire nincs utalás, a jogtulajdonos meg nem feltétlenül gondolkodik a lokalizált címekben. De fordítva is megtörténhet, hogy az eredeti jogtulajdonos még az eredetit sem tiltja, mert nem zavarja, viszont a magyar forgalmazó, aki jogosult a magyarországi jogkezelésre, pláne ha még szinkron is készült a filmhez, már nagyon is pörög a jogok védelmén, ezért ők még azt is tiltatják YouTube-ról, amit eredetiben az eredeti jogtulajdonos simán fent hagy.
A filmes jogok meglehetősen összetettek, több féle szinten érvényesíthetők. Mivel a filmnek jogtulajdonosa az alkotók többsége, így ők is mind kezdeményezhetik egy jogosulatlanul feltöltött film törlését (rendező, forgatókönyvíró, operatőr, animációs filmeknél a vezető animátor, főszereplők). A film zenéje önállóan is jogosítható alkotás, így a zeneszerző is töröltethet egy filmet, de minimum az alatta szóló zenéje elnémítását kérheti.
Engedélyt viszont egyikük sem adhat úgy, hogy a többiek szándékát felülírják. Legmagasabb szinten meg általában a filmforgalmazók, filmstúdiók állnak ebben a jogi hierarchiában. Ők meg aztán pláne nem nagyon szoktak csak úgy ingyen engedélyt adni és valószínűleg kapacitásuk sincs 4 milliárd YouTube felhasználóval levelezgetni több ezer filmről. Önmagában már az ilyen (lényegében spamnek minősülő) levelek elolvasása, törlése is rengeteg időt és energiát elvisz egy cég részéről, nemhogy még válaszolgatni is rájuk, miközben hasznot meg nem hoz a cégnek.
Engedélyt kapni leginkább úgy szoktak a YouTuberek, hogy a Content ID rendszerben a jogtulajdonos több féle beállítás közül választhat. Engedélyezheti, hogy a tartalom fent maradjon változás és korlátozás nélkül. Ha ezt állították be egy tartalomnál, akkor az maradhat és nem kerül törlésre. Választhatják azt is, hogy maradhat, de reklámok jelennek meg mellette, így lényegében olyan, mintha ők maguk töltötték volna fel és ők kapják a reklám bevételt, nem te. Ezáltal a videó pénzt termel nekik. Illetve választhatják a videó törlését, zene esetén csak a némítást, illetve választhatnak különféle területi korlátozások közül is, így egyik országban korlátozhatják, míg máshol esetleg engedik.
A másik lehetőség, hogy engedélyt kapjon valaki, ha esetleg egy videó fent van egy olyan kereskedelmi rendszerben, mint pl. Storyblocks, Artlist.io, Epidemic Sound és társaik.
Ilyen helyen mint egy webshopban megveheted az egyes videókat és beregisztrálhatod, hogy melyik YouTube csatornán használod őket. Ők gondoskodnak róla, hogy a csatornádon felhasznált videók ne kerüljenek törlésre. Vagy egy közvetlen rendszerben beregisztrálják, hogy neked jogod van használni, vagy kapsz tőlük valamilyen kódot, amivel hitelesíteni tudod, hogy van engedélyed.
Az ilyen rendszerekben viszont általában játékfilmek, sorozatok, mesék nem szoktak elérhetőek lenni, így erre nem megoldás. Elvben ilyen engedélyezést a filmstúdiók, film forgalmazók is tudnának alkalmazni, ha akarnának. De motiváltságuk nem nagyon szokott lenni.
Különösen a régebbi tartalmaknál nagyon könnyen előfordulhat, hogy ma már esetleg nem is létezik egy filmstúdió. Viszont általában van jogutódjuk. Többnyire az ilyen cégek nem csak úgy nyom nélkül megszűnnek és eltűnnek, hanem általában felvásárolják őket, vagy beolvadnak más cégekbe és onnantól a jogaikat az a cég kezeli. (Lásd még ahogyan a Disney-hez kerültek minden korábbi Fox produkció jogai.) A jogok kezelésére így általában jogosult valamelyik cég. Viszont egyáltalán nem biztos, hogy ugyanolyan aktívak is ezen a téren, főleg ha egy nem számukra igazán fontos dologról van szó, csak egy nagy csomag pici és jelentéktelen részeként az is hozzájuk került.
A régebbi dolgok beregisztrálásával előfordul, hogy a stúdiók is kevésbé foglalkoznak, mert az is plussz adminisztrációs munka, hogy feltöltik, megadják, hogy mi történjen vele és minél régebbi egy tartalom, annál kevésbé valószínű, hogy őrülten pörögne a neten, pláne jó minőségű kópiában. A rossz minőséget meg eleve kevésbé képes kiszűrni az automatikus rendszer, tehát úgyse működne az automatikus szűrés. Kézzel rákeresgélni régi dolgokra meg pláne nem győzik a stúdiók, akiknek bőven elég dolguk van a friss, aktuálisan megjelenő dolgokkal. Ezért fordulhat elő, hogy régebbi dolgok hajlamosabbak fent maradni. Ez viszont kifejezett engedélyt egyáltalán nem jelent, csupán annyit, hogy még nem jutott rá figyelem, hogy töröljék. Ez viszont bármikor megváltozhat, de távolról sem biztos, hogy megtörténik.
Ha viszont utólag veszik észre és panaszolják be a feltöltött tartalmat, akkor egyszerre három videó miatt rögtön a csatornát is törölhetik, nem csak 1-1 videót.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!