Miért van az, hogy rengeteg internetes oldal egyre vacakabb lesz "fejlődés" címszóval?
Ne említsünk csak néhányat a legnépszerűbbek közül... Facebook, Youtube, a teljesen bulvárszínvonalra süllyedt Origo, stb...
Véleményem szerint értelmes ember számára egyre rosszabbak, logikátlanabbá váló felhasználói felület, egyre több reklám, vagy éppen elbulvárosodás...
Mik lehetnek ennek az okai? Olyan válaszokat várok, ami inkább talán szakmai jellegű, és nem a sablonmagyarázatot sulykolja,(Hát mert ez üzlet és ez így van rendjén, meg a változó igények, meg reklámból van a pénz), mert ezeket magamtól is tudom....
Mert a felhasználók elvárják a "fejlődést", mert ha valamiből nem jön ki kéthetente új verzió, sok felhasználó szemében akkor már elavult. Ilyen fejlesztési tempó mellett pedig egyszerűen nem lehet hibátlan szoftvereket alkotni, pláne az ilyen bonyolult kódbázisoknál, mint a Facebook, YouTube, stb.
Illetve ezek a cégek szeretnek kísérletezni új UI-val/UIX-al, mert ha beválik, akkor az is piaci elsőbbséget jelent a cégnek.
Mondok egy példát is.
Van nekem egy weboldalam, ami PHP-ben készült, és a Slim framework-re épül. Ebben van egy értesítési rész, ami hasonlóan néz ki, mint a Facebook értesítései. Ezt az elején statikusra írtam meg, szerveroldalon a PHP lerendererte az egész oldalt, beleértve az értesítési részt is. Ezt viszonylag gyorsan megírtam, és nem is volt vele igazából probléma. Csak volt egy nagy hátránya, hogy ugyanúgy működött, mint itt az értesítések, ha épp akkor volt értesítésed, amikor letöltötted az oldalt, akkor megjelenítette, egyébként nem. Viszont ez így 2023-ban, mikor már minden interaktív, nem egy vállalható megoldás.
Szóval átírtam AJAX-ra, most a már lerenderert kliens oldali Javascript kód pár másodpercenként lekéri a szervertől, hogy van-e értesítés, és ha van, akkor megjeleníti (majd átírom long pollingra, ha lesz időm). Ez a megoldás az AJAX miatt eleve problémásabb kicsit, ráadásul muszáj voltam Javascriptet használni, amit nem szeretek. De ez állítja össze az értesítést kliens oldalon, ez továbbítja a klienstől érkező kéréseket (pl. ha valaki törli az értesítést, vagy ha olvasottként jelöli meg, stb.). Összeségében így sokkal modernebb, interaktívabb, ugyanakkor szinte biztos vagyok benne, hogy a sok tesztelés ellenére van még benne bug, ráadásul régebbi eszközökön nem feltétlenül működik (2015-2016 előtti böngészőkön). Konkrétan egy 2019-es Samsung Galaxy tableten teszteltem, ott még az értesítések számát jelző kis körben lévő szám is elcsúszik, pedig azt még nem is én írtam, hanem gyári Bootstrap badge.
De muszáj volt megcsinálnom, mert a felhasználók szemében gagyinak tűnik manapság egy olyan weboldal, ami nem képes "menet közben" értesítéseket küldeni.
Nem is beszélve az olyanokról, mint hogy pl. egy hosszú listában való keresés is interaktívan megy, mert muszáj úgy mennie, de ez is rejt magában hibalehetőségeket.
Most gondolj bele, egy Youtube videó szerkesztőben mennyi olyan funkció van, ami szerver- és kliensoldali interaktivitást is igényel, ráadásul a felhasználóktól folyamatosan jön a nyomás, hogy ez kéne, az kéne, amaz kéne...
Ezeknek több oka is van, illetve már maga a kérdés is több, különböző problémára kérdez rá.
A bulvárosodás nem csak interneten van jelen. Sajnos a társadalom döntő többsége finoman szólva sem nevezhető magaskultúrának, csak egyszerű mondatokból ért, és nem relevancia alapján kattint egy cikkre vagy sem (vagy lapoz oda, és olvassa el, ha offline médiáról van szó), hanem az alapján, hogy mennyire szokatlan és megdöbbentő annak a címe. Ezért is van az, hogy már a komolyabban vehető médiák is gyakorlatilag hazugságokat írnak a címeikben. (Elég megnézni a Telexet, ami azért messze nem az a posvány, mint mondjuk az Origo, de mégis mindennapos, hogy a cikkek címei ha szó szerint értelmezzük, pont az ellenkezőjét mondják, mint amiről maga a cikk szól. Mert így többen fognak rákattintani.) Jó példa erre, amikor törvényi változások miatt a mobilinternet-szolgáltatók beszüntették azon csomagok forgalmazását, amikben bizonyos weboldalak és szolgáltatások elsőbbséget élveztek. Ez hogy jelent meg a médiában? "FIZETŐS LESZ A FACEBOOK!!!!4" A ló****t lesz az, de így tízszer annyian kattintanak a cikkre, mintha hazugság nélkül a tényeket írnák le. Gyakorlatilag abból származna piaci hátrányuk, ha nem hazudnának.
Egy teljesen másik jelenség pedig a divat. Ez a technikai szférában is nagyon masszívan jelen van. Egyrészt fejlesztői oldalról: ha te nem követed a trendeket, akkor a szakmán belül is rossz híredet fogják kelteni. Teljesen mindegy, hogy az eredmény mennyire lesz használható, vagy mennyire nem, teljesen mindegy, hogy a produktum mennyire lesz értékes, vagy mennyire nem az, a többséget nem fogja érdekelni. Ha nem ülsz fel a trend-vonatra, akkor egy elmaradott, elavult hülye vagy.
Felhasználói oldalról pedig szintén az a fontos, hogy a trendeknek megfelelj. Nincs sötét mód a weboldaladon? Elmaradott hülye vagy. Ha egy másodpercen belül negyvenszer megpörgeted a telódat, és az oldal nem követi le negyvenszer, akkor már elavult szemét az oldalad. Nyilván lesz egy réteg, mondjuk a felhasználók 5-10 százaléka, akik nem ezt nézik, hanem a valós használhatóságot, de a "maradék" 90-95% meg pont azt fogja nézni, hogy mennyire felelsz meg a trendeknek. Illetve, hogy kinézetre mennyire menő az oldalad. És nem az lesz a lényeg, hogy funkcionalitásában milyen az. Jó példa rá ezen oldal. Pár éve, a "megújulás" előtt mennyien szidták, aztán megtörtént a nagy újítás, igazából lényegében semmi nem változott, csak pár dolog, ami addig működött, onnantól már nem működik. (Előtte mindig működött, ha valamit középső klikkel új lapban akartam megnyitni. Most nem.) Pár napig háborogtak rajta, aztán mindenki belenyugodott.
De ott van például a menetrendek.hu. Igaz, ez már jópár éves sztori, de szintén jó példája a funkcionális visszafejlődésnek. Próbáljátok meg egyszer lassabb mobilkapcsoalttal használni! Egy rémálom. Azt nem fogadja el, ha beírod a kiindulási és célállomások nevét, hanem csak azt, ha a megjelenő listából választod ki. Ami nem fog megjelenni, illetve csak tetemes késéssel, ha lassú kapcsolattal használod. Ja, igen, trendibben néz ki. És nagyon sok weboldalnál ez van: kényelmetlenebb lett a használata, talán még funkcionalitásában kevesebb is lett, de cserébe a megjelenés divatosabb lett. És ez a lényeg. A többségnek ez számít.
Köszönöm szépen a válaszokat! Minden eddigi válasz szakmailag is, és emberi hozzáállásban is kielégítő és szimpatikus volt!
IGEN! Azt sajnos mindenütt tapasztaljuk a mai világban, hogy a gagyi, szellemileg silány birka tömegember hogy áll hozzá mindenhez... Bármiben -főleg technikai dolgokban- ha nem ülsz fel a "trendvonatra", akkor elmaradott vagy, elavult vagy, stb. Mindenben ész nélkül csak az új, meg az új, meg a trendi. Hiába rengeteg mindenben nem ez lenne a lényeg, de a ratyi, kommersz tömegember ezt nem képes felfogni(bocsánat hogy itt már kicsit vehemensebben fogalmaztam)... :)
Minden elismerésem a programozóké, webfejlesztőké, mert a legtöbb esetben azért erőltetik ezt az ész nélküli megújulást, mert ez a felhasználói nyomás...
facebook mindig is trágya volt, és a régi hibákat sem javítják...
origó.. No comment...
Youtube nálam tökéletes, nincs vele probléma.
Arról pedig nem a YT tehet, hogy miket néznek rajta...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!