YouTube csatorna vagy weboldal, blog készítése előtt hol, hogyan mérjem fel, hogy lenne-e igény a témára, amiről videókat, weboldalt vagy blogot készítenék?
Hát, ha ezt mindig előre 100% bizonyossággal fel lehetne mérni, akkor nem lenne kockázata egy vállalkozás indításának. Szóval üdv a valóságban.
El kell kezdeni, megpróbálni a lehető legjobban csinálni, reklámozni, terjeszteni... és kiderül.
Azt megteheted, hogy megnézed, ha valaki más csinál már hasonlót, akkor neki mennyire megy, ugyanakkor nyilván nagyobbat ütne valami "új", amit te találsz ki. Azt viszont addig nem fogod tudni, hogy mennyire érdekli az embereket, amíg el nem kezded.
A weboldal, blog nehezebb téma, mert ott a látogatottsági adatok csak a szerző és az üzemeltető számára férhetőek hozzá.
A Youtube-on azonban könnyű dolgod lesz (amennyiben hajlandó vagy utánajárni.)
A kézenfekvő módszer, hogy azonos (vagy hasonló) tematikájú tartalmakra rákeresel. Az esetleges találatok adatait már ki lehet elemezni. Ha magyar nyelvű tartalom nincs, vagy gyér, akkor sem kell feladni, mert az angol tartalomra rákeresvén kiderülhet, hogy nemzetközileg mennyire van lefedve a téma, mind tartalom, mind igény szempontjából. Az is lehet, hogy a témáid annyira forróak, hogy még nem gyűrűztek be a magyar köztudatba, vagy szubkultúrája még nem alakult ki az adott dolgoknak. Ebben az esetben akár úttörő is lehetsz. Az azonban nem azonnali felfutással jár, hanem egy bizonytalan kimenetelű folyamat.
Én azt gondolom, hogy egy kicsi, de a téma iránt eltökélt közösségnek is érdemes tartalmat gyártani. A magas feliratkozószám egyben hígulást is jelent, olyan értelemben, hogy a feliratkozót többsége sosem fogja megnézni az adott tartalmat, mert impulzus alapon iratkozott fel (pl. látta az egyik videódat, ami hű de jópofa, vagy témáját tekintve nagyobb érdeklődés tarthat számot.)
Mindig sajnálattal nézem azokat a videósokat, akik különböző mérföldkövek elérésekor köszönő videókat csinálnak. Ők becsapják magukat, amikor azt gondolják, a feliratkozóik egy, őirántuk elkötelezett közösséget alkotnak.
Konkrét példa, név nélkül: közlekedési videós, megünnepli a 6000. feliratkozót, azonban a közelmúltbeli videóinak nézettsége a feliratkozószám 10%-át sem éri el. Egy ilyen "közösségre" semmi értelme barátként tekinteni. Annak a pár száz főnek érdemes tartalmat csinálni, akik rendszeresen néznek, és hozzá is szólnak a témákhoz. De ezt nem mindenki látja be, és mindenképpen fel akarják duzzasztani a számaikat, ami aztán csalódottsághoz vezet, még ha nő is a feliratkozók száma.
Teljesen tévúton jársz, ennek így nincs semmi értelme. Nézegetheted, hogy mások csatornájának mekkora a sikere, de az az ő személyiségük, stílusuk, marketing tevékenységük eredménye. Fogalmad sincs, hogy mennyi időt, energiát fordítottak marketingre, mennyi ideje csinálják már, saját maguk nulláról csinálják, vagy külsős szakértőket alkalmaznak, fizetett hirdetésekkel tolták meg a sikerüket - és hogy ebből te mennyit tudsz magad is megtenni.
A legnagyobb hiba, amit elkövethetsz, hogy megnézed egy már befutott csatorna számait és aztán ahhoz méred a saját csatornádat. Aki évekkel előtted kezdte el csinálni, az tapasztalatokban, ismertségben, mindenben évekkel előtted jár. Te legfeljebb évek kitartó munkája után tudsz majd ugyanarra a szintre eljutni egyszer. Ha már most hozzájuk méred az eredményed, akkor egyáltalán nem biztos, hogy ki fog tartani a lelkesedésed, hogy valaha eljuss arra a szintre.
Attól, hogy valaki másnak az ő előadásában, feldolgozásában, az ő stílusával és az ő kapcsolataival, egyebeivel sikerül (vagy épp nem), attól rád teljesen más dolgok lehetnek igazak. Senkinek nem megy elsőre jól minden. Iszonyú hosszú fejlődési út, tanulás szükséges hozzá, hogy menet közben belejöjj, kialakuljon a stílusod és jól tudd csinálni.
Eleinte szinte biztos, hogy nem lesznek annyira jók a videóid, nem fogsz annyira jól beszélni, még ha a témáid jók, akkor sem biztos, hogy annyira jól fel tudod őket dolgozni, stb. Az első pár tucat, de inkább száz videód nem lesz annyira jó, de fontos tanulási folyamat kezdő lépcsői lesznek. Ha sosem kezded el, akkor sosem fogsz eljutni a fejlődésben odáig, hogy belejöjj.
Kezdd el csinálni, kísérletezz, elemezd ki a hibákat, próbáld meg kijavítani őket, csináld egyre jobban, mutasd meg a barátaidnak! Ha a barátaidnak tetszik, legalább ők nézni fogják. Ha nekik nagyon tetszik, akkor ők meg is fogják mutatni másoknak is. Ha nekik is tetszik, akkor lehet, hogy ők is rendszeres nézők lesznek, talán még ajánlani is fogják másoknak és ebből egyre nagyobb közönség épül.
Közösséggé attól fognak válni, ha elkezdtek interakcióba keveredni. Te kérdezel, ők válaszolnak, ők kérdeznek, te válaszolsz. A válaszok meg érdekesek nekik és újabb nézőknek, akik még nagyobb számban szoknak oda.
Ha jól csinálod, folyamatosan fejlődsz, egyre többen fogják nézni. Ha nem csinálod jól, akkor még mindig megpróbálhatsz javítani és javulhatnak az eredmények is. Előre felmérni viszont nem tudod a benne rejlő lehetőségeket...
Ne reménykedj benne, hogy már az első videóidat is tömegek fogják nézni. Ilyen problémád biztosan nem lesz. Épp ellenkezőleg, sokáig azzal kell majd küzdened, hogy egyáltalán hogy érd el, hogy valaki nézze a videóidat.
Eleinte nem lesz kinek elpártolnia, mert látni is alig fogja bárki - azokon kívül, akiknek te magad megmutatod. A forgalmad a videóid és a tartalom minőségével együtt fog majd javulni. Ha netán nagyon vállalhatatlan az első pár (tucat) videó, akár később le is szedheted őket és ha érdemes, akár újra meg is csinálhatod őket, amikor már tudsz jobbat is csinálni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!