Önfejlesztés, soft skills, software fejlesztés, vlog mehet-e egy csatornára?
:))
1-es. Arra vagyok kíváncsi, hogy álltalában mennyire zavarná ez embereket, hogy nem csak software fejlesztésről van szó. Vagy mennyire zavarná azokat akik a többi témáért jöttek, hogy software fejlesztés is van.
És mindegyikehez egy személyben értesz annyira, hogy releváns és érdekes tartalommal megtöltsd úgy, hogy nem beszélsz közben totális ostobaságokat? Mert ezt kétlem. Mert az olyan vlogokkal meg blgokokkal meg tudom is én mikkel tele a net, hogy "Pistike vagyok, és egy éve elkezdtem már írni egy irtózatosan összetett, bonyolult programot C-ben (vagy Python, vagy Java, vagy PHP vagy bármi tetszőlegesen behelyettesíthető), és sikerült kiírni a képernyőre, hogy "Hello, Világ!" és ezen egy év alatt rengeteget tanultam a programozásból és most tanuljatok Tik is pajtikáim". Gondold végig, hogy mindegyik területen tudsz-e mondani ami nóvum, és nem arról szól amit ezer helyen lehet olvasni: "hát pajtikáim olvassatok stackoverflow-t és akkor t is meg fogjátok tudni írni egy év alatt azt, ami kiírja, hogy "Hello, Világ!"..."
Értem én, hogy trendi meg tök jó meg stb. de gondold végig, hogy képes vagy-e erre úgy, hogy legalább 6-8-10 éven keresztül legalább hetente legyen releváns új tartalom mindegyik témába? /Megsúgom egy év 52 hét, tehát ha a fenti 3 témával és a minimális 6 évvel számolunk az 3x52x6=936 anyag/. Fogsz tudni ennyit mondani?
Jahh igen, olyan Pistike féle vloggal is tele az internet, hogy 3-4 "adás" után kifullad mert nem tud újat mondani. Ennyiért nem érdemes belefogni. (Ma már mert nézettséged se lesz, és bevételt se fog termelni) Igaz ez előtt 10-12-15 évvel ez még novum volt meg az egész technika és r=1 Pistike is be tudott "futni" egy semmit mondó csatornával. De ma már a minőségi, foylamatos tartalom kell. Ráadásul úgy, hogy ilyen tematikájú csatorna kb. 10 000 db van a Youtubeon, kb. 25 000 a Tiktokon (és most csak az angol+magyar nyelvűeket vettem számba). És azok nézettsége is a 0 kis epszilon környezetében mozog.
Minden attól függ, hogyan csinálod. Ami sosem fog kiderülni, ha nem kezded el csinálni. Még te magad sem tudod, hogy mire lennél képes, ha tényleg csinálnád. Legfeljebb csak elképzeléseid vannak róla, hogy mit szeretnél, de hogy ténylegesen mit tudnál kihozni belőle, az csak akkor derül ki, hogyha csinálod is. Lehet (sőt elég valószínű), hogy az első 10-20-100 videód még gyengébb lesz és csak menet közben alakul majd ki a stílusod, addigra jössz bele a technika használatába (fények, képminőség, hangzás, videó szerkesztés, feliratok), hogyan kell kamera előtt beszélni, artikulálni, milyen kifejezéseket és mondat szerkezeteket nem érdemes használni, mert lehetelten kimondani. Hogy előre megírt szöveget próbálj emlékezetből elmondani, súgógépről olvasd fel, vagy inkább vázlatpontok alapján rögtönözve mondd. Ezek sokkal nehezebb kihívások az elején, mint az, hogy ténylegesen miről is szólnak, hogyan dolgozod ki a videókat. Igazából az első 10-20-100 videót elég, ha csak a magad szórakoztatására csinálod meg, mindegy, hogy milyen témáról, milyen szerkesztéssel, mert eleinte követni se fognak, jól se sikerülnek majd. Azok a kérdések csak ezek után jönnek majd, amikor már ezek jól mennek. Illetve a fejlődési folyamat részeként alakulnak ki.
Viszont ha megcsinálod őket az elején gyengébben, aztán csinálsz még egy csomó másik gyakorló videót, akkor mire már tényleg belejöttél 1-2 év után, újra nekifuthatsz a fontos témáidnak lényegesen jobb minőségben.
Nézd meg bármelyik népszerű csatorna legfrissebb videóját, aztán tekerj le az oldal legaljára és nézd meg az évekkel ezelőtti legelső videóját. Lehet, hogy már akkor is elég kiforrott volt, de garantáltan látni és hallani fogod a több év fejlődést, ami köztük van.
A tartalmi kérdések inkább azután kezdenek számítani, hogy már belejöttél a többi technikai részletbe. A kérdésed szempontjából központi kérdés, hogy milyen közönséget akarsz (és aztán mennyire sikerül) a csatorna köré gyűjtened. Ha első sorban (leginkább wannabe) programozók, informatikusok követnek a szoftver fejlesztési tartalom miatt, akkor számukra lehet közömbös is az összes többi, de megfelelő tálalásban akár érdekes is lehet nekik. Pl. hogyan találj munkát programozóként, stb. Ha a különféle témák egymást erősítik, mert önmagukban is olyanokat hoznak be a csatornára, akik amúgy a többi iránt is érdeklődnek, akkor jól megférhetnek együtt a csatornán. Ha viszont mindegyik téma egymástól függetlenül és más-más közönségnek szól, akkor kevésbé fognak jól megférni együtt. Ettől még nem feltétlenül gond, ha így csinálod, csak kevésbé lesz eredményes.
Az is fontos kérdés, hogy mi a célod ezzel, miért is akarod mindezt csinálni? Ha csak gyakorlás, szórakozás, akkor gyakorolj, szórakozz és majd meglátod menet közben, hogy mi lesz belőle.
Ha üzleti terveid vannak vele, népszerűséget, sikert és pénzt remélsz tőle, akkor már fontosabb alaposan átgondolni, mit hogyan. Az üzleti megtérülés egyre nagyobb és nehezebb kérdés. Nem lehetetlen, de nagyon sok féle tényezőtől függhet, hogy mennyire működőképes és mennyire képes bevételt termelni. Általában nem önmagában a YouTube csatorna szokott pénzt termelni, az csak egy eszköz, az üzleti megtérülését külön ki kell mögé találni és úgy felépíteni a csatornát, hogy képes legyen szolgálni az üzletet. De az előkészítő gyakorlás és kísérletezés még ekkor sem megspórolható, mert csak úgy belevágva nem sok ember képes igazán komoly minőségű videókat gyártani, pláne nem hosszú távon.
A legtöbb sikeres YouTuber vagy komoly kísérletezés és tanulási folyamat során alakította ki a technikai tudását, szereplési, tartalomgyártási és szerkesztési képességeit, vagy ezt a sok éves tanulási folyamatot már jóval azelőtt elkezdte, hogy elkezdett YouTube-ozni és a csatornáját már lényegében profiként kezdte el csinálni.
Pl. Magyarósi Csaba színjátszó körbe járt a középsuliban, média szakra járt, aztán az Indexnél dolgozott, ahol elkezdett videózni és onnan került a Discovery Channel műsorával TV képernyőre, mielőtt elkezdett YouTuberkedni.
Szirmai Gergő (Hollywood News Agency és AFK légió) és Kiss Imi (Unlimited/Gameday Iroda) a Színművészetire jártak műsorkészítő szakra, mielőtt YouTubeozni kezdtek.
Friderikusz meg sok évtizedes tévés múlttal kezdett YouTube csatornát építeni és ma is egy komplett profi stábbal dolgozik rajta.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!