Mi baj volt a Windwos Vista-val?
Az XP előtti otthoni használatra szánt Winek (3.x, 95, 98, ME) kifejezetten szarok voltat. Az XP az NT-2000 vonal leszármazottja, mint ilyen meglepően megbízhatóan működött otthoni környezetben is. Sokáig volt szolgálatban, tehát az évek folyamán még kijavítgatták a benne lévő hibákat.
Vistában sok minden új volt, és persze új bugok. A 7 tulajdonképpen egy bugoktól megszabadított Vista.
Röviden: Vista fő baja az volt, hogy későn jött, radikális változásokat hozott technológiai szempontból, és hogy félkészen adták ki, SP1-ig botrányosan volt optimalizálva, valamint hogy sokaknak XP már "elég jó" volt, így az előző problémákat nehezen lehetett lenyelni. De ha Vista nem lett volna, a sok újdonság miatt 7 indulása sikerült volna hasonlóan kínosra - 7 ugyanis nagyon nagy mértékben épített Vistára...
Hosszabban:
Mivel későn jött, XP-nek volt ideje "bebetonozódni", alkalmazásokat 100%-át arra optimalizálták - ami elsőre nem tűnik problémának, csak sajnos ez azt is jelentette, hogy a rossz praktikák (minden rendszergazdaként fut - mivel XP elődje otthoni vonalon Win98/ME volt, ezért ott ez eleve így volt) berögzültek, illetve hogy nem dokumentált API-kat elkezdték a fejlesztők kihasználni. Ezeket pedig pont azért privát API-k, hogy a fejlesztők ne nyúljanak hozzá, mert későbbiekben változni fognak... Na ezek az appok nem működtek megfelelően Vistán, nem véletlen, hogy később, 7 megjelenése után egy külön XP Mode-dal próbálta orvosolni ezt az MS.
Rengeteg, stabilitást, hatékonyságot növelő változás történt a kernelben. Új videokártya driver modelt (WDDM) vezettek be, ami sok GPU driver probléma elhárítását tette stabilitás elvesztése nélkül lehetővé, valamint GPU ütemezhetősége akkor került be. Ugyanakkor ez csökkentette a hatékonyságot, aminek sok gamer érthetően nem örült, valamint mivel fejlesztők nem értettek az WDDM-hez, emiatt kezdetben rendkívül bugosak voltak a driverek, és paradox módon instabilitást is okoztak. Megújult a hálózati stack (értelmes támogatást kapott az IPv6), prioritásos lett az I/O (nem halt le a számítógép, ha bármilyen kacat folyamat elkezdte használni a merevlemezt), GPU gyorsítást kapott a kezelőfelület, amitől gyorsabb lett az újrarajzolás.
MS számára kínossá vált a hosszú fejlesztés (eredetileg 2003-ra ígérték a Longhorn projekt eredményét), emiatt ha törik, ha szakad alapon kinyomták 2006-ban. Nem kellett volna, mert még nem volt kész (Vistával rokon Windows Server 2008 1 évvel később jelent meg, és enne a kernelét kapta meg a Vista is az SP1-gyel), de nem ez volt az első és az utolsó döntés a tech szektorban, hogy a marketing szempontok felülírták a józan észt.
Kevesen emlékeznek már rá, de kezdetben XP-t is rühellték a népek. Lassú volt (98-hoz képest), tele volt bugokkal, inkompatibilis volt a Win98-as szoftverek jelentős részével (hisz azok meg hozzászoktak, hogy szabadon nyúlkálhattak a hardverhez...), bevezették az aktivációt (megjelenés előtt rengetegen féltek tőle, hogy emiatt nem lehet warezolni - persze aztán elterjedt a volume licenszes változat, szerintem aki akkor foglalkozott számítástechnikával, még mindig tudja, mit jelent az FCKGW...:D), tehát Vistánál is felmerülő problémák jó része előfordult. Csak azzal ellentétben látványosan jobb volt más területeken a Win98-nál (jobb stabilitás, megbízható fájlrendszer, pendrive támogatás, stb, stb...), így a népek végül átálltak rá.
Én akkor még fiatal voltam, nem is volt még akkor számitógépünk. Talán 2006-ban lett az első még Windwos 95-el, de talán akkor voltam 7 éves és azt is csak úgy kaptuk, hogy irodából ki lett dobva. TEhát mit jelent a "FCKGW"?
És köszönöm az értelmes válaszokat! Nem is gondoltam volna, hogy kapok erre a kérdésre értelmes választ.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!