Hangkártyáknál, mintavételezési frekvencia. Mikor milyet, és miért?
Tehát, próbáltam a témának utánaolvasni, néztem wiki-t, és sok egyéb oldalt, de továbbra se értem egészen a dolgot.
Szóval a hangkártyák beállításainál legtöbbször találunk beállítási lehetőséget arra nézve, hogy az eszköz milyen mintavételezést használjon. Pl. 44kHz (cd minőség), 48kHz (dvd), 96kHz(stúdióminőség). S hogy mindezt hány biten tegye, 16, vagy 24bit.
Azt értem, hogy a mintavételezés azt jelöli, hogy az a/d konverter hányszor vesz mintát az adott hangból mielőtt feldolgozná/lejátszaná.
Na de mit jelentenek ezek konkrétan a gyakorlatban? Miken változtat ennek az állítgatása?
Mikor, melyiket érdemes használni?
Mi a 16bit, és a 24bit közötti különbség?
Elnézést a sok kérdésért, de szeretném teljesen megérteni a dolgot. :)
általában ezekről mindig nagy vita van, mert vannak, akik szerint felesleges, vannak aki szerint minnél nagyobb annál jobb (mmint a mintavételi freki és a bitszám :D).
ha azt nézzük, hogy hogy lesz alakhűbb a jelátvitel, akkor egyértelmű, hogy igenis jobb a magasabb freki és a több bit. viszont hogy kihallod-e hogy 44 vagy 96kHz-en mintavételezték? nem hinném. maximum stúdió körülmények között és profi felszereléssel.
A mintavételezési törvény azt mondja ki, hogy a mintavételezés gyakorisága kétszer nagyobb kell legyen, mint a legnagyobb vételezni kívánt minta.
Magyarul, az emberi fük 20Hz-től 20kHz-ig hall, egyénenként kisebb-nagyobb eltérésekkel. Ha a legnagyobb minta 20kHz-es, akkor a mintavételezésnek 40kHz-nek kell lennie.
Gondolom a maradék 2kHz a biztonsági ráhagyás.
Bocs, az előzőből lehagytam a bitszámot.
Minél nagyobb a bitszám, annál jobban közelíti a mintavételezett adatsor a mintát.
Szemléletesen :
Rajzoljunk egy tetszőleges görbét egy kockás füzetbe!
Ha a rácson be akarnánk jelölni a görbe rácsmetszeteit, akkor csak egy közelítő rajzolatot kapnánk. Ha a kockák méretét csökkentjük, akkor egyre közelebb kerülnek a rácspontok az igazi görbéhez.
Régen, a 8-bites érában a számítógépes játékok hangja 'szőrös' volt. A 16-bites hangkártyák korára ez a szőrösség eltűnt. A rendes studiók 24biten veszik fel a hanganyagot és utólag keverik 16bites CD-re,egyszerűen azért, mert a sokból mindig lehet kevesebbre konvertálni, fordítva viszont nem megy.
a 2kHz nem biztonsági ráhagyás, hanem amikor anno a CD-t szabványosították, akkor a videómagnó volt a legmodernebb átvevő eszköz, aminek pont 44,1kHz volt a frekije, ezért lett a CD mintavételezése is 44,1.
sokan jönnek a Niquist-Shannonnal, de az csak azt mondja ki, hogy minimum kétszeresnek kell lennie a mintavételezési frekinek. de minnél nagyobb a mintavételezés, annál alakhűbb az átalakítás. azt senki sem mondta, hogy bárki kihallja belőle, de ahogy a kolléga is írta az előbb, a forrásnál mindig törekedjünk a lehető legjobb minőségre, mert a lánc végére úgyis sokkal rosszabb lesz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!