A Ryzen 9 7900X3D-t miért csak így tudta megcsinálni csak az AMD?
Miért teljesít sokszor picit gyengébben játékok alatt mint a Ryzen 7 7800X3D és a Ryzen 9 7950X3D? Miért csak a magok felébe van V3 cashe. Miért van az, hogyha létezne 7600X3D az is 2-3%-ban maradna le játékok alatt ettől még akkor is ha az kevesebb cashet kapna, úgy ahogy a 7800X3D sem egy 140 cashes proci? A 7950X3D is ilyen de annak a fele még mindig 8 magot tesz ki. Csak a 7900X3D alig kerülne többe mint a 7800X3D. A 7950X3D meg sokkal drágább nem csak annyi különbség szokott lenni a 16 magos Ryzenek ára között a 12 magosakhoz mérve mint azoknak a 8 magosokhoz mérve hanem sokkal több.
Akkor ez azt jelenti, hogy az AMD még az R9 9900X3D-t sem akarja majd jobbra csinálni?
Az AMD a chiplet designt így csinálta meg. A játékok futtatása egy látványos, de kevésbé lényeges tényezője egy processzornak.
A 2 CCX-es processzorok a CCX-ek közötti lassú kommunikáció miatt nem jobbak játékra. Kvázi felesleges erre ilyent venni.
De Intel oldalon sem hoz nagyon sokat a 14900K egy 14700K-hoz képest játékok alatt. Mindössze 3% a plusz, amit tuti nem veszel észre.
Ennek a másik oka, hogy a PS, az Xbox, a Steamdeck, a ROG Alley. Tehát a konzolok jelentős része 8 magos processzorral van szerelve (véletlenül pont Ryzennel). És ezen oknál fogva a játékokat 8 magos processzorhoz igazítják. Ha megnézel egy "magletiltós" tesztet, a legtöbb játék 8 magig egyre jobban fut, utána ez a növekedés megáll. Mert a játék nem skálázódik feljebb.
"Akkor ez azt jelenti, hogy az AMD még az R9 9900X3D-t sem akarja majd jobbra csinálni?"
Fizikailag nem is lehetséges jobbra megcsinálni. A #2 leírta a játékoptimalizálást és a dupla CCD problémát ( a dupla CCX az a régebbi Ryzenek nyügje volt, ahol CCDnként 2 CCX volt, de ez a Zen3 óta megszűnt ).
Amit ehhez hozzátennék az a feladatütemező problémaköre.
Korábban egyforma sebességű magok álltak rendelkezésre, ott az volt a kihívás eleinte hogy a magok között szétosszák a munkát. Később jöttek az eltérő órajelű magok mindkét nagy gyártónál, ahoz azt kellett megoldani, hogy a feledatütemező a legmagasabb órajelre boostoló magokra terelje a számításigényes folyamatokat.
Ezek után jött a 3D V-cache, ami baromi jó egy CCDs processzorok esetén. Ennek a technológiának van egy olyan hátránya, hogy az extra caxhe réteg miatt az ezzel gyártott CCD tdp/thermal targetja és ezek miatt az órajele is alacsonyabb. Itt azt kellett megoldani, hogy bizonyos folyamatokat ne a magas órajelű CCDre osszon ki a feladatkezelő, hanem a nagy caches CCDre. Ehhez hozzájön, hogy a 7900 alapból degradált 6 magos CCDkre épül, kevesebb is a cache mint egy 8 magos esetében meg a többi hülyeség.
A Ryzen 9 X3D egy halo termék,egy techdemo, játékra teljesen értelmetlen. Az AMD ezeket azért dobta piacra, mert megtehette, odaszúrhat az intelnek plusz egy nagyon nagyon pici réteg számára eladható.
A 16 magos Ryzenhez két hibátlan 8 magos CCD szükséges, aminek az árát felhajtják a szerverprocik, ezért jelentősen drágább. A 12 magos már "selejtből" készül :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!