Garancia használt hardver vásárlása esetén?
A garancia egy pongyola fogalom.
Jótállás - ebből létezik a forgalmazót törvényileg kötelező illetve a gyártó által önként adott - és szavatosság - ebből van termék- és kellékszavatosság - van.
Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó [a forgalmazót] kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet ( [link] ) szerint:
"4. § (1) A jótállásból eredő jogok – a (3) bekezdésben foglalt kivétellel – a jótállási jeggyel érvényesíthetőek, amelynek nem tehető feltételévé a fogyasztási cikk felbontott csomagolásának a fogyasztó általi visszaszolgáltatása.
(2) A jótállási jegy szabálytalan kiállítása vagy a jótállási jegy fogyasztó rendelkezésére bocsátásának elmaradása a jótállás érvényességét nem érinti.
(3) A jótállási jegy fogyasztó rendelkezésére bocsátásának elmaradása esetén a szerződés megkötését bizonyítottnak kell tekinteni, ha az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot – az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kibocsátott számlát vagy nyugtát – a fogyasztó bemutatja. Ebben az esetben a jótállásból eredő jogok az ellenérték megfizetését igazoló bizonylattal érvényesíthetőek."
tehát szükséged lesz a használt termék eladójától a használt termék jótállási jegyére vagy a számlájára vagy a nyugtájára.
A gyártó által önként biztosított jótállás feltételei a gyártó weboldalán érhetőek el - általában hasonlóan járnak el: vagy jótállási jegyet kérnek, vagy a vásárlást bizonyító számlát/nyugtát.
A gyártói garancia nem névre szól, hanem az adott termékre. Csak szükséges hozzá a garanciajegy és a számla (blokk), ha valamelyik nincs meg a kettőből, akkor nincs garancia.
Viszont sok üzlet kínál garancia kiterjesztést, ez viszont nem a gyártói garanciát fogja meghosszabbítani, hanem jogi értelembe véve egy biztosítás. A gyártó ad a termékre mondjuk 1-2 év garanciát, ha ez idő alatt hibásodik meg, a gyártó feladata a javíttatás. Utána viszont a gyártónak semmi köze nincs a hibákhoz, és a garancia kiterjesztést adó biztosító szervizében fogják javítani, vagy ha javíthatatlan, akkor cserélni. Ez a biztosítás viszont névre szól. Javítani bárkinek javítják, viszont ha a készülék javíthatatlan, akkor az árában adnak egy utalványt, ez viszont már az eredeti vásárló nevére szól. Ezt onnan tudom, hogy nemrég tönkre ment mosógép, gyári garancián túl, és a biztosító szervizében nem tudták javítani, mivel eredetileg én vettem a gépet, szükség volt rám, hogy az utalványt be lehessen váltani. Ha az eredeti tulajdonost ismered és segít benne, akkor nincs gond.
A harmadik típus a kereskedői garancia. Ez szerintem a legrosszabb mind közül, ugyanis ha a cég (kereskedés) jogutód nélkül megszűnik, akkor nincs garanciád a készülékre. Ilyenkor a kereskedő szervizében javítják a terméket. A gond, hogy sokszor szürke importként emlegetett készülékekre adnak ilyent, gyakorlatilag az ÁFÁ-t kerülik meg ezzel, viszont mivel a készülékeket a gyártó nem Magyar piacra szánta, nem is szervizeli Magyarországon, ezért ezt a kereskedő intézi. Ilyenkor a garancia kiterjesztést is a kereskedőtől veszed meg (ha ad rá lehetőséget), ami így megegyezik az eredeti garancia feltételeivel, csak hosszabb ideig tart. A jó hír, hogy ez szintén termékre és nem névre szól, ezért bárki érvényesítheti. Speciális eset a használt termékekre biztosított kereskedői garancia, ez ma már egyre gyakoribb. Egyébként szívesebben is vásárolok olyan kereskedőnél, ami vállal garanciát használt készülékekre, illetve megéri a felárat, mert így biztos lehetek abban, hogy nem azért adják el, mert rossz, de ha mégis ezért szabadultak meg tőle, a garancia ideje alatt én is rájövök erre, így nem ér kár.
Azt, hogy biztosítás vagy garancia van-e a készülékre, egyszerűen kiderítheted, ha nem névre szóló a papír, akkor nem biztosítás, és te is érvényesíteni tudod.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!