Miért lett az SSD olyan nagyon fontos a játékokhoz? Tényleg ennyire szükséges? Ti nektek miről futnak a játékok?
Sziasztok!
Először is van SSD-m, igaz, nem mai. Egy Samsung 850 EVO 2.5 250GB, rendszernek, meg a programoknak. Eddig én HDD-ről játszottam (WD20EZBX), de mivel nem kaputelefon a konfig, ezért nem éreztem olyan brutális időt töltésben.
Persze a konfig sem friss, Ryzen 5 1600, meg egy GTX 1060 6GB, 32GB RAM.
Viszont mostanában egyre több cikk ajánlja az SSD-t játékra, "it's a must", a rendszerkövetelményben is ott szerepel az SSD, miközben elvben még mindig csak a töltési időn javít, nem? Az FPS az nem ettől függ.
Azért is kérdezem, mert sok adat van a gépemen amit pakolnék vagy külső vinyóra (mert most útban van kicsit), vagy marad, de akkor SSD. De hogy akkora gamer meg nem vagyok, hogy hűtőbordástul 36.000 Ft-ot fizessek egy terrás SSD-ért.
Szóval nekem most tényleg ennyire kell egy SSD, hogy egy AC Mirage meg egy Crew Motorfest meg a régi játékok fussanak? Vagy csak ügyes marketing?
Samsung 980 PRO 1TB M.2 (MZ-V8P1T0BW) amivel barátkozom, függetlenül attól, hogy az alaplapom (ASUS PRIME B350-PLUS Alaplap) csak 3. generációs M.2 PCI-e-t kezel. Mert olyan minimális a Pro és nem Pro közt az árkülönbség, hogy inkább megvenném a Prot, mert ha meg egyszer cserélek lapot, akkor meg azért szívom a fogam, hogy miért nem vettem meg a Prot. Csak félek, hogy a hűtőbordával nem fog beférni a helyére, útban lesz a gyári Ryzen hűtő, vagy nem is tudom.
Tudom hatalmas dilemma, csak picit le vagyok maradva a hardver témában mint a konfigon is látszik és nem tudom, hogy most tényleg egy "must" az SSD, vagy jó az a HDD is, vegyem meg inkább a külső merevlemezt és tegyem rá a cuccaim oszt' jól van.
Az SSD és a HDD között a legnagyobb eltérés a sebesség(meg talán az elérési idő). Amíg egy HDD-ből ki tudsz hozni 80-180MB/sec közötti olvasási sebességet, addig a SATA SSD-k 450-650MB/sec között olvasnak míg az nvme SSD-k típustól és alaplaptól/processzortól függően 1500-7000MB/sec között.
A két általad említett játék 40GB helyet igényel,van néhány "modern" játék ami 100GB felett. Akkor elkezdesz belapátolni a RAMba és a VRAMba 8-10GB-okat akkor nagyon nem mindegy hogy ezt 120MB/sec-cel csinálod vagy 3500MB/sec-kel.
Egy rendes nvme SSD az igencsak sokat dob a rendszeren.
Régi játékokhoz nyilván nem kell.
Főleg az új, sok helyet foglaló és azt állandóan pörgető (pl. open world) játékokhoz ajánlott. Ha egyben betölti a pályát és utána nem nagyon nyúl a háttértárhoz, akkor max a betöltési időn nyersz pár másodpercet. Igazából nincs túl sok játék, amihez kifejezetten KELL az SSD.
Kezdjük ott, hogy az egész géped gyorsabb lesz tőle. Én raktam nem ilyen, hanem sokkal régebbi gépbe SSD-t, egy sima filléres SATA SSD-t. Hát megtáltosodott, az egész rendszer fluidabb lett tőle.
Nem új a géped, de azért még ne temesd😉 Mindent tud ami kell.
Igaz csak 1 M2-es hely van a lapon, de az elég. Megfelelő BIOS verzióval bármelyik AM4 processzor bele mehet R5 5600,R7 5800x3d.
De kb 20.000-ért egy R5 3600 nem is annyira durva és az is sokat dobhat rajta, ha kell.
PCIe 3.0 van csak, ez se egy akkora baj. Nem sok játék veszít rajta 4.0 videokártya esetén se. Így akár egy 4060-at is bele dobhatsz, ha egyszer akarsz.
Nagyon jó géped van fejlesztheted ha akarod igényed és anyagi lehetőségeid szerint akár brutális gamer konfiggá.
Mivel a mai játékok már 10-15 giga adatot töltenek be ram-ba, és sokszor pont a memóriaspórolás miatt már inkább be se töltik a memóriába, hanem közvetlenül a tárhelyről olvassák be szükség esetén (tomb rider vagy jedi sorozatok szűk helyen átmászós részei valójában csak a töltőképernyőt hivatottak helyettesíteni) nagyon kell a sebesség, mind a szekvenciális olvasás, mind a random kis fájlok tekintetében. Ezért mára megjelentek olyan játékok is, ahol a hivatalos gépigényben nem ajánlásként, hanem követelményként jelenik meg az SSD (pl starfield: Additional Notes: SSD Required(Solid-state Drive))
Illetve maga a windows is egy hulladék, egyáltalán nincsen kihasználva az ssd-k sebessége, mert szar az I/O műveletek rendje jelenleg. Van megoldás, directstorage API, csak éppen nincs implementálva kb sehova (forspoken pl).
Tehát az irány egyértelmű. A HDD-k nem tudják biztosítani a megfelelő gyorsaságot ahhoz az adatmennyiséghez, ami ma szükséges egy játékhoz. Lehet HDD-ről játszani, de akkor fel kell készülni a hosszú betöltőképernyőkre, adott esetben hiányzó textúrákra, akár megakadásra (várakozás betöltésre).
Merevlemezeket már nem igazán fejlesztik, nem történt érdemi előrelépés az elmilt időszakban.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!