Vettem egy SSD-t, a dobozon rajta van hogy 2 év garancia. Az elég vagy kell a számla?
Normálisabb boltok gyári szám alapján azonosítják be az eladott termékeiket, ami teljesen egyedi sok ugyan olyan típusú terméknél is.
A lényeg hogy a terméken jól látható legyen a gyári szám, ne sérüljön meg. Akkor kell a dobozát, meg a papírjait megőrizni ha a terméken nem látható a gyári szám.
Valamelyik bolt meg előszeretettel papírozik és a gyári csomagoláshoz is ragaszkodik bizonyos esetekben.
Nem vagyunk látnokok, nem tudjuk hogy a bolt ahonnan származik mit preferál. Jobb ha megkérdezed te magad.
A garancia egy pongyola kifejezés. Jótállás és szavatosság van.
Jótállásból két féle van: a forgalmazó által, a 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet ( [link] ) alapján kötelezően biztosítandó, ahol:
"3. § (1) A vállalkozás köteles a fogyasztási cikkel együtt a jótállási jegyet a fogyasztó rendelkezésére bocsátani olyan formában, amely a jótállási határidő végéig biztosítja a jótállási jegy tartalmának jól olvashatóságát.
...
4. § (1) A jótállásból eredő jogok - a (3) bekezdésben foglalt kivétellel - a jótállási jeggyel érvényesíthetőek, amelynek nem tehető feltételévé a fogyasztási cikk felbontott csomagolásának a fogyasztó általi visszaszolgáltatása.
...
(3) A jótállási jegy fogyasztó rendelkezésére bocsátásának elmaradása esetén a szerződés megkötését bizonyítottnak kell tekinteni, ha az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot - az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kibocsátott számlát vagy nyugtát - a fogyasztó bemutatja. Ebben az esetben a jótállásból eredő jogok az ellenérték megfizetését igazoló bizonylattal érvényesíthetőek."
A másik féle jótállás - ez szerepel a termék dobozán - a gyártó által önként vállalt jótállás. Ennek feltételeiről a gyártó oldalán tájékozódhatsz - általában (a törvény által meghatározott jótálláshoz hasonlóan) az igénybevételnél szükséges hozzá a bolttól kapott számla.
Illetve van a szavatosság - erről a 2013. évi V. törvény ( [link] ) XXIV. fejezetében olvashatsz.
Nem elég. A számla sem elég. Az kell, hogy egy külön garancialevélen szerepeljen, hogy a konkrétan beazonosítható termékre a bolt 2 év garanciát vállal. Vagy ha ugyanez a számlára rá van írva az is jó.
A számla magában viszont csak a törvény szerinti egy év garanciát biztosítja, amennyiben 10eFt fölötti és 100eFt alatti cuccról van szó.
Idézet a Kingston jótállási feltételeiből - a modell és a sorozatszámon felül vásárlási bizonylatot (vagyis számlát vagy nyugtát) kérnek ("garancialevelet" nem):
"Typically, you must include product identification information, including the model number and serial number (if applicable) with a detailed description of the problem that you are experiencing. You will be required to provide proof of purchase."
Hasonlóan a Western Digitalnál:
"A valid proof of purchase may be required to prove eligibility."
Az ADATA esetén is valamilyen, a vásárlás idejét bizonyító dokumentáció kell:
"The warranty term commences from the original purchase day. If Warranty Service is needed, any documentation which is able to prove the original purchase day should be provided. "
A Samsung az alapjótálláshoz elegendőnek tartja a számla/nyugta meglétét:
"3.2 Amennyiben az alapjótállás időtartama alatt a jótállási jegy bármilyen okból nem állna a fogyasztó rendelkezésére, a szerződés megkötését bizonyítottnak kell tekinteni, ha az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot (számlát vagy nyugtát) a fogyasztó bemutatja. Ebben az esetben az alap jótállásból eredő jogok a vásárlási bizonylattal (számlával vagy nyugtával) is érvényesíthetőek, feltéve, hogy a bizonylatból egyértelműen megállapítható a vásárlás időpontja és a termék típusa. Ezen információk hiányában az érintett termék és a jótállási időszak nem állapítható meg, így a jótállás teljesítése gyakorlati nehézségekbe ütközhet."
kiterjesztett Samsung jótálláshoz már jótállási jegy kell:
"4.§ (2)). A kiterjesztett Samsung jótállási időtartamában bekövetkezett jótállási igény érvényesítéséhez legalább a helyesen kitöltött jótállási jegy és a számla megléte szükséges. Ezen dokumentumok hiányában a fogyasztó a kiterjesztett Samsung jótállásra nem jogosult. A kiterjesztett Samsung jótállás kizárólag a Samsung által forgalomba hozott termékekre vonatkozik."
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!