Hogy tudok word file-t tömöríteni? Akár zip-be is?
#6: Közös használatú gépeken eleve célszerű minden támadási felületet levédeni. Hidd el, előbb fogja a rendszert a letorrentezett baromságaival szétrombolni, mintsem egy speciálisan erre a sebezhetőségre mókolt fájllal.
Egyébként meg:
"Hogy tudok word file-t tömöríteni? Akár zip-be is?"
Zip-tömörítővel.
A Windows beépítetten tartalmazza: jobb klik, új, tömörített mappa. Aztán abba belehúzod. De nagy csodát ne várj tőle, a .docx formátum eleve tömörített.
Mellesleg azért két dolgot megjegyeznék. (Akinek nem inge, nem veszi magára.)
1. Félelmetes, hogy a 21. században milyen alacsony színvonalon van az informatika oktatása, és renoméja. Hiába kell ma már gyakorlatilag mindenhol (5-10-20 év múlva meg létezni sem tudsz majd alapvető informatikai ismeretek nélkül), ennek ellenére ott tartunk, hogy egy utolsó utáni töltelék-tantárgy, amit pár éven át, heti 1 órában tanítanak (ESETLEG ha az iskola a szabad órakeretéből erre áldoz, akkor ez lehet heti 2), de azt is egy rémesen torz tanterv alapján. Mert a felhasználók 0,01%-a által használt MS Accesst, vagy Kompozert nagyon muszáj benyalatni. Aztán amikor az ember életében először egy gyakorlati problémával kerül szembe, elmehet a fenébe az iskolában tanultakkal. (Már ha egyáltalán volt benne annyi, hogy nem csak melegedni, meg Facebookozni járt be órákta.)
Hadd említsem meg egyik távoli rokonomat, aki egyszer megkért, hogy a lányát készítsem fel az emelt (!!!) szintű informatika érettségire. Elbeszélgettem a hölgyeménnyel. (Szerinte, és a szülők szerint is nagyon okos, kompetens, találékony gyerkőc, csak a tanárok szemétsége miatt lett az érettségije kettes-hármas... ami egy szóbalin még lehet érv, de egy írásbelin, aminek nyoma van, és megfellebbezhető... na mindegy.) Megkérdeztem, hogy mi az, amit tud? Jött is a válasz: "háát Facebookozni". Oh, oké... Megkérdeztem, hogy mit csináltak tanórákon? "Facebookoztunk." Oké. Megemlítettem neki olyan sátáni kifejezéseket, mint szövegszerkesztés, táblázatkezelés, adatbázis-kezelés, webszerkesztés. Sehová nem tudta tenni. Oké. Word, Excel, Powerpoint? Na, ebből a Word szóra már valami rémlett neki, hogy az olyan izé, amivel szövegeket csinálnak. De hozzátette, csak azoknak kellett, akik ötöst akartak. Aztán végül megmondtam neki, hogy ilyen alapismeretekkel és hozzáállással nem biztos, hogy neki sok keresnivalója lenne ott. Amit már akkor be is látott, amikor a Word szakasztöréseire rákérdeztem. :-D És ez nem az "őskorban" volt, hanem 6-7 éve.
De szintén jó látlelet az informatikaoktatás rendszerszintű hibáiról az, ami tavaly az "online oktatás" néven ment. Elszmorító és szánalmas. Az, hogy egy nyugdíj előtt álló pedagógus nem tudja készség szinten kezelni a számítógépet, érthető. De amikor egy 30-40 éves sem?? Itt is rendszerszintű problémák vannak, vagy 20 éve már tudni, vagy legalább sejteni lehetett, hogy az informatika egyszer még nagyon lényeges dolog lesz. De ha voltak is ilyen irányú továbbképzések, azok minősége a nullát közelítette.
2. észrevétel: Komolyan nyers, natív formátumban kell leadni a szakdolgozatot?? Aki ezt a döntést hozta, azt is visszaküldeném az iskolapadba. Aztán csodálkozunk, ha minden gépen máshogy nyílik meg? Mi a fenére való a pdf? Ja, tudom már, arra, hogy a debil felettes abban küldje azokat a dokumentumokat, amikbe bele kell szerkeszteni. (!!!) Igen, van ilyen. Ha nem is napi, de heti szinten találkozok hasonlókkal. Amit csak olvasásra küldenek, azt lazán küldik docx-ben, amibe meg szerkeszteni kell, azt 40-50%-ban pdf-ben küldik. Sőt, volt, hogy szkennelt pdf-ben. Nagyon sokan fordítva ülnek a lovon.
+1: 2022-ben 5 megabájtos korlát... Édesegyf..szom...
#11: Egyrészt a kérdező a saját gépén dolgozik, másrészt ez a "sérülékenység" - mint arra a linkelt fórumtopik is rámutat - több sebből vérzik.
"Félelmetes, hogy a 21. században milyen alacsony színvonalon van az informatika oktatása, és renoméja."
És ez világszintű, nem csak kis hazánkat érinti.
Egyrészt bődületes ütemben változik az informatika, a hozzá való felhasználói dokumentációk is ezt a kavalkádot képezik le (hiányosak, pontatlanok) - csoda, ha az oktatás nem tud ezzel mit kezdeni?
Másrészt a marketing uralja az informatikát, nem a józan ész - ezért tanulnak Wordöt, Excelt, Powerpointot, nem szövegszerkesztést, táblázatkezelést, bemutatókészítést. És ezért használnak Facebookot, Messengert.
Harmadrészt silány "alapanyagra", értelmetlen piaci elvárásokra nehéz jó képzést építeni.
Lehetne hiperszuper dolgokat tanítani, de egyrészt a diákok (tisztelet a kivételnek!) egy jó részét ez nem érdekli, mert "számukra bonyolult", nincs meg bennük a kellő figyelem, fegyelem, eltökéltség (és ezt a tömegoktatás nem tudja kezelni); másrészt az "iparnak" nincs olyan nagy mértékben igénye az agyonképzett munkaerőre (olcsó, betanított munkások tömegei kellenek).
#11: Az informatika oktatással a legnagyobb probléma, hogy nem a készséget oktatják, hanem a programot. Nem lenne gond a Kompozerrel, ha a HTML-t tanítanák meg és nem azt, hogy a Kompozerben melyik menüpont mit csinál. Nem lenne gond az Access-el, ha SQL-t tanítanának és nem azt, hogy kell az Access beépített cuccával összebohóckodni egy lekérdezést.
Ugyanez a Word, Excel: mivel nem tanítják meg gondolkodni a nebulókat, már attól lefagynak, ha más verziójú Word-öt kapnak és máshol van egy menüpont. Ha meg a cégnél pl. Libreoffice jön velük szembe, akkor egyenesen pánikolnak.
De hát mit várunk? A politikusaink is egytől egyig digitális analfabéták, nyilván nem fogják fel, milyen fontos lenne az IT oktatása.
Amúgy nem tudom, milyen egyetem az, ahol docx-ben kérik a szakdogát és max 5MB lehet. A feleségem épp a minap adta le a szakdogáját. Ott kimondottan csak PDF formátum volt megengedett és asszem 100MB volt a korlát, azzal a kitétellel, hogy ha nagyobb, akkor fizikai adathordozón kell leadni.
Igen, a szerkesztendő dokumentum PDF-ben küldése az nekem is ismerős. A másik, amit nagyon "szerettem", mikor screenshotot wordbe beágyazva küldenek, mert a képmetsző használata az nem megy...
"másrészt az "iparnak" nincs olyan nagy mértékben igénye az agyonképzett munkaerőre (olcsó, betanított munkások tömegei kellenek)."
Azért egy szalagdroidnak is kell tudnia legalább egy Outlook-ot kezelni, mert ott jönnek a munkautasítások.
#14: Az általad "szalagdroidnak" dehonesztált szalaggyári munkásnak kisebb dolga is nagyobb annál, hogy az Outlookkal vacakoljon - a munkadarab jön neki, nem a munkautasítás.
#13:
"De hát mit várunk? A politikusaink is egytől egyig digitális analfabéták, nyilván nem fogják fel, milyen fontos lenne az IT oktatása."
Ne a politikusoktól várd a csodát, ők kirakatemberek ebben a témában.
Egyrészt megfelelő minőségű tanulói alapanyagra lenne szükség, aki képes minimum 45 percig fegyelmezetten koncentrálni - sajnos erre sokan képtelenek (tisztelet a kivételnek!).
Másrészt rendesen dokumentált (akár oktatók számára készített tananyagokkal felvértezett), nem az aktuális divattrendektől függő, nem marketingesek által "fejlesztett", nem dopaminforrásként funkcionáló, lehetőleg nem monopolhelyzetű gigaméretű techcégek által ránk tukmált, áttekinthető, nyílt forrású szoftverekre, platformokra lenne szükség.
Harmadrészt megfelelő minőségű tanerőre van szükség.
És akkor még nem beszéltünk a társadalom (a cégek, a média) felelősségéről.
#15: A megfelelő tanerő azért hiányzik, mert a kormány éhbért fizet a pedagógusoknak. Lezüllesztik az oktatást, mert nekik a tanult, kritikus ember az ellenségük.
És aki maga is informatikailag retardált, az nem fogja fel azt, hogy milyen fontos lenne az informatika oktatása.
A Microsoft lobbija tagadhatatlan, csak ezért használnak mindenhol Windowst. Az átlagember egész iskola alatt nem is találkozik pl Linux rendszerrel, vagy akár nem is hall róla. Ha meg hall róla, sokszor valótlan, vagy 15 éve elavult infókat. Ezért hiszik azt, hogy a Linuxban a konzolon kell állandóan pötyögni és hogy csak kockáknak való.
#16: "A megfelelő tanerő azért hiányzik, mert a kormány éhbért fizet a pedagógusoknak. Lezüllesztik az oktatást, mert nekik a tanult, kritikus ember az ellenségük."
Nem, ez nem pusztán ezért van.
Kezdjük ott, hogy a tanerő - tisztelet a kivételnek! - nagyon kontraszelektált. Biztos ismered azt a mondást: "menjél tanárnak, arra alkalmas vagy!". És ezen a gyenge "jajj, hát a gyereknek mindent szabad!" tanárképzés nem segít.
Másrészt maga a tanulói alapanyag - tisztelet a kivételnek! - is igen kontraszelektált (neveletlen, koncentrálni nem tudó, diszgráfiás, diszkalkuliás,...). És minél nagyobb tömegben kell őket kezelni, annál nagyobb probléma. Ki akar neveletlen, kezelhetetlen gyerekekkel (és a gyereknevelésre alkalmatlan szülőkkel) vacakolni?
Harmadrészt a fősodratú (közösségi) média rózsaszín köde megtette a hatását.
És mindezek nem csak kis hazánkra jellemzőek, de nem ám!
#17: Két közvetlen családtagom is van, akik eredetileg tanárok voltak. Mindketten azért hagyták ott a pályát, mert nem lehet benne értelmes bért keresni. Egyikük big data feldolgozással foglalkozik, másikuk fordító és tolmács.
A tanárok fegyelmezési eszközeit vissza kellene adni, hogy igenis tehessék ki az óráról a neveletlen hülyegyereket.
Azzal pedig egyetértek, hogy a mai (de)generáció 60%-a teljesen alkalmatlan szülőnek. A TV és az okostelefon neveli manapság a gyereket, ami nagyon szomorú.
Nekünk csak egy kutyánk van, de az a kutya százszor jól neveltebb, mint az átlagos gyerek...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!