Miért nem lehet minden éles?










Ez általában a kiemelésnek, a figyelem irányításának az eszköze. Noha technikai akadálya nincs, hogy kellően éles legyen az egész kép, a legtöbbször ügyefogyottabb vagy kellemetlenebb hatású, ha az érdektelen részletek is ugyanakkora hangsúlyt kapnak, mivel a háttér (vagy akár a túl közeli előtér) elmosása az emberi látás optikai, illetve pszichológiai törvényszerűségeivel is összhangban van. A megvalósításához a lencserendszereknek azt a tulajdonságát aknázzák ki, hogy csak egy bizonyos távolságból vetítenek tökéletesen éles képet. A megfelelő optika megválasztásával és rekeszeléssel növelni vagy csökkenteni lehet azt a tartományt, amelyen belül a kamera élesebb képet ad:










2-es választ picit kiegészítve (2020.08.28. 00:17). Ezt mélységéllességnek hívják. És a képkompozíció egyik eszköze. Sima fotózásnál is használjuk. Ezzel a technikával eltüntethető sokszor zavaró ez-az a képről ami a háttérben/előtérben van. Pl. le lehet úgy fotózni egy virágot, hogy csak a szirmok legyenek élesek, és a háttér elmosódott legyen és így pl. az ott lévő gaz, locsoló cső stb. "eltűník" a képről és nem lesz zavaró, és kevesebbet kell utómunkázni.
Filmeknél ezzel egy olyan hatást is el lehet érni, hogy "terelik" a néző figyelmét, hogy arra koncentráljon nagyon alaposan amit a filmben mutatni akarunk. Ügyesen használva sokszor a néző észre se veszi csak 2x 3x végignézés után (vagy akkor sem). Ezzel utánozzuk az emberi látásnak azt a tulajdonságát, hogy ha nagyon kell valamire figyelni a környékén lévő "zavaró dolgok" eltűnnek.
Az egyik gyakorlaton amikor tanultam fotózni az oktató a következőt csináltatta velünk (akár ki is próbálhatod): rajzolsz egy fehér rajzlapra egy kb. 3-4cm átmérőjű kört, a kör középpontjába egy 3-4 mm átmérőjű fekete pöttyöt. Elkezded nagyon tudatosan a kör középpontjában lévő pöttyöt nézni és megpróbálsz minden mást kizárni, kósza gondolatokat stb. egy idő után a kör elkezd eltűnni.
Ezt a hatást próbálják így a filmen átadni, bemutatni, hogy ne kelljen ezzel "közdenie" a nézőnek, tudja, hogy most mi az a pont amire a figyelmét irányítania kell.
Technikailag minden objektívre jellemző, hogy a rekesz (blende, irisz ki hogy hívja) változtatásával változik a mélységélesség. Aztán vannak speciális objektívek ahol ez még jobban módosítható, vannak egészen szűk mélységélességű objektívek is, egy nagyobb filmnél gyakran cserélgetik az objektíveket annak megfelelően, hogy milyen képi hatást kell elérni.










@5:
Hm, most, hogy így szavakba foglaltad, mintha lenne valami a jellemzésben... De mégsem! Hiszen ezzel már-már azt sejteted, hogy hébe-korba saját hitványságukkal kérkedő rongyemberek tesznek-vesznek az oldalon! Micsoda képtelen ötlet, pirulni fogsz ám az abszurdba hajló célozgatásod miatt, amikor majd megérkezik a szabatos indoklás...





"Bizony, bizony Ványadt Ványatovics Vinyov. Mind ha csak magam mondtam volna."
Majd az igazság megdönthetetlen pillanatában hamut fogok szórni a fejemre és önkritikát gyakorlok.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!