Egy korabeli galleon, vagy sorhajó valóban több ezer tonna súlyú volt? Le Soleil Royal, vagy HMS Victory.
3500-4000 tonnákat írnak egy-egy ilyen hajónak.
Ha igen, a fa anyagon kívül mik adták az elképesztő súlyukat?
Ugye 70m hosszú volt, 104 ágyúval, 850 fős legénységggel.
És miután hadihajó volt, nem kevés súlyú anyag kellett hozzá, hogy elég ellenálló legyen a másik hajó ágyútüzének.
Lehetett volna a tervezőknek/hajóácsoknak úgy elkészíteniük egy-egy ilyen csodálatos hajót, hogy (nem hadihajóként szolgálva) kevésbé legyen megerősítve, kevesebb embert szállítva (legfeljebb húsz-harminc fő a nyolcszázötven helyett) és ágyúmentesen a tengereket járva jóval kevesebb, mint háromezer tonna lett volna a súlya?
Ha igen, így - hozzávetőlegesen - mennyi lehetett volna az önsúly?
Akik ma fa vitorlásokat terveznek/készítenek, honnan tudják, honnan tudhatják előre, hogy nagyjából hány tonna faanyag szükséges a végső stádiumhoz? :)
Illetve teak fa helyett lehetne éppenséggel olcsóbb és esetleg könnyebb faanyagot is választani építőanyagnak?
Természetesen, ha nem kell többletsúlyt, felszererelést, hadianyagot, 850 ember ellátmányát és így tovább betervezni szállítani, akkor jóval könnyebb lehetne.
Tippelni nem akarok, azért az nem lenne megalapozott.
Mennyi anyag kell? Az nagyon egyszerűen számolható.
Tudom a hajó hosszát, tudom a felhasznált anyag vastagságát, mennyiségét (hány darab kell az oldalborításhoz), a bordázat méreteit, számát, minden további nélkül számolható.
Na az anyag nem mindegy: bírni kell a sós vizet, szilárdságnak is kell lennie, és ellen kéne állni...
Minek? Columbus hajója odaveszett, mert olyan algák csigák támadták meg a Karib tengeren, amelyek "megették, átfúrták" a bordázatot.
Nagyon nem mindegy miből van.
Nagyok sok fafajtát simán lehet megdöbbentően jól hajlítani.
Fel kell gőzőlni, aztán hajlítani és hagyni, hogy a kalodában megszáradjon.
Így készülnek a hajlított szék karfák.
Mint a tonett szék például?
Mennyi idő lehet egy nyolc méteres huszas deszka gőzölése száradassal együtt? Gondolom ezekből áll a "vitorlás" külső burkolata. De nem biztos. :)
Van azért többféle módszer is, én egyet leírtam.
Itt a többi:
Megjegyzem a hajó palánkja igen nagy ívű, annyit simán hajlik mindenféle praktika nélkül, max vizezni kell.
Ezek a hajók úszó erődök voltak, arra voltak tervezve, hogy sok ágyút, felszerelést, embert vigyenek, és a szerkezete lehetőleg ellenállljon az ellenséges ágyútűznek.
Voltak kisebb hajók, kevesebb személyzettel, de azok pontodan azért más besorolásúak voltak, a galleon azért volt galleon, mert megfelelt a kritériumoknak.
A legénység jelentős része katona volt, őket egy kereskedelmi hajón lehetett nélkülözni, de a hatalmas méretű vitorlásokhoz jelentős létszámú kezelő személyzetre volt szükség, a vitorlák igazítása nem néhány emberes feladat volt, és napi 24 órára kellettek az emberek.
A vitorlás hajók fejlődése nem csak a hajótestek méretének növekedésével történt, sőt az csak hozadéka volt a vitorlázat fejlődésének, aminek része volt az árbócok, kötélzet modernizaciója.
Kolumbusz hajói kezdetlegesek voltak ahhoz képest, ahová a vitorlások fejlődtek, nézz meg egy teljes vitorlázattal futó klippert (igaz három évszázad a korbeli különbség, a galleon sokkal közelebb van a karakkhoz (Santa Maria)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!