Forma 1-ben komolyan képesek voltak olyan szabályt hozni, hogy maximum hány kört lehet egy gumival menni?
Csak erre a futamra vonatkozik ez a szabály, itt leírják az okát:
#4: Gondolom, Te a 21-es Belga Nagydíjat is lazán elrajtoltattad volna, csak hogy nekünk nézőknek is legyen egy kis izgalom? Az cseppet sem zavarna, ha valamelyik versenyzőt egy rossz manőver miatt fekete zsákban vinnék el a pályáról, elvégre ezért fizetik őket, nem?
Most hétvégén ugyanez volt a helyzet... szar volt a gumi, ezért a pilóták biztonsága érdekében meg kellett hozni ezt a szabályt. Enélkül is necces volt a futam, több pilóta is rosszul lett a magas hőmérséklet és páratartalom miatt, Verstappen és Piastri majdnem lefordultak a dobogóról a pódium-ceremónia alatt.
Fogadd el, hogy már nem a 70-es, 80-as éveket írjuk: a pilóták biztonsága előrébb való, mint a nézők szórakoztatása, és ez így is van rendjén.
Szerintem egyetlen jóérzésű rajongó/néző sem akar komolyan megsérülő, vagy meghaló versenyzőket látni, valószínűleg a 4-es válaszoló sem. Amire ő utal kissé túlspilázva az az, hogy annyira túlóvatoskodnak mindent újabban, hogy már-már átesnek vele a ló túlsó oldalára. Ez a túlszabályozottság kb. "megöli" a versenyeket. Ez sokszor csak steril körülmények közötti sétakörözgetés. Valahol az is a versenyzés része kéne, hogy legyen, hogy saját belátása szerint ki mekkora kockázatot mer vállalni. Főleg, hogy a technika fejlődésének köszönhetően ma már annyi minden hiperszuper adatot lát azonnal és folyamatosan a csapat a versenyzőkről.
Ha jól emlékszem jópár éve Silverstone-ban volt futam, amin sorra jöttak a durrdefektek. Az is inkább látványos volt, mint életveszélyes, pedig az elég gyors pálya is. Mégse lett belőle gond. Itt kavicságy lett volna, ha valaki defektet kap max kicsúszott volna. Ráadásul itt a bal elsőkkel lett volna a gond, nem is a hátsókkal (amik ugye nagy balesetet tudnak csinálni)
Másik pedig, ha belegondolunk ez az egész óvatoskodás is milyen kontrasztos azzal, hogy kb. a fél mezőny rosszullett a futam alatt/után. Ide eleve eljönni sem kellett volna.
Szerintem nincs túlóvatoskodva. Mind az autók, mind a gumik, mind az átlagsebesség határozottan nagyobb, mint 10-20 éve, így ezekkel arányosan a vízfüggöny is sokkal nagyobb.
Oké, hogy dögunalmas, ha piros zászló van, vagy csak a safety car mögötti körözgetés, mert nem merik őket elengedni. De ha engedik őket versenyezni, ugyanúgy majdnem végig safety car lenne a balesetek miatt, csak még hozzá egy csomó összetört autó, rosszabb esetben emberi sérülés. Mert ahol a versenyzők azt sem látják, hogy húsz méterrel előttük mi történik, ott száz százalék, hogy fél körön belül csattanás lesz.
Szóval a műszaki specifikációval kéne valamit kezdeni.
Jó, hát akkor én is kifejtem a véleményemet. (Pedig csak egyet kérdezni jöttem ide. :D)
Nekem sem tetszik, hogy ennyire túl van szabályozva minden, épp ezért is "ijedtem meg", amikor láttam ezeket a 18 körös szabályokat, mert ha ezeket állandó jelleggel bevezették volna, akkor gyakorlatilag kinyírták volna a boxtaktikák lehetőségét. Viszont szerencsére nem ez a helyzet (és személy szerint én az időmérős kötött gumiválasztást is ellenzem, igaz, hogy azzal némileg tényleg fel tudják bolygatni az állóvizet, de pont, hogy a stratégiai faktorból vesznek el, és inkább a véletlen-faktort növelik). Az, hogy adódott egy potenciálisan veszélyesnek megítélt helyzet, és hoztak rá egy azonnali intézkedést, ami lehet, hogy nem volt igazi megoldás, de legalább megelőzte a verseny tragikus kimenetelét, én azt gondolom, hogy ez így helyes döntés volt.
Azzal is egyetértek, hogy az sem normális, hogy a pilótáknak tényleg kb. a fele alig élt a verseny végére. Bár ezt nem tudom, hogy mennyire lehetett látni előre, és hogy milyen intézkedéssel lehetett volna elejét venni. Két felvonásos futam, kötelező piros zászlóval és pihenővel a 30. kör végén?
A túlszabályzás kérdéskörére visszatérve: nem gondolom, hogy a biztonságot érintő szabályokon lazítani kellene. Igen, tök izgalmas volt például anno a '98-as belga nagydíj, szakadó esőben, hatalmas tömegkarambollal. Igaz, még gyerek voltam, amikor azt élőben láttam, de már akkor szinte lerágtam a körmeimet az izgalomtól, és jópárszor azóta visszanéztem azt a futamot. De igazából csak a szerencsén múlott, hogy nem lett tragikus kimenetele. Jó az izgalom, de nem az a fajta, amikor a végén azon kell izgulni, hogy vajon X versenyzőről milyen hírek érkeznek a kórházból, hogy vajon a következő nagydíjat megemlékezéssel kell-e kezdeni? Nem hinném, hogy egy jó érzésű ember örülne egy olyan versenyhétvégének, mint amilyen pl. a '94-es imolai nagydíj volt. Ha ennek az az ára, hogy néha kevésbé lesz izgalmas a verseny, akkor legyen. De NEM az efajta izgalom hiánya az, ami hiányzik a versenyekből.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!