Forma-1-ben miért engedik a csapatutasítást?
Sokszor van szó róla, hogy a mostani Forma-1 már nem az a Forma-1, unalmasak a futamok, nincs igazi verseny, stb.
Nekem az jutott eszembe, hogy pl. a casapatutasításnak mi értelme van? Pl. 2 hete Russel-re is rászólt a Mercedes, hogy engedje el Hamilton-t, amikor meg Bottas volt a Mercinél, nála ezt rendszeresen eljátszotta a csapat (volt, amikor futamot nyerni se engedték emiatt....)
Szerintetek ez biztosan így van jól? Mi értelme az ilyesminek?
Régen tiltva volt a csapatutasítás - asszem úgy szólt a szabály, hogy olyan utasítást nem mondhatnak a versenyzőknek ami befolyásolja a futam végeredményét -, sőt, volt egy olyan időszak is, valamikor a Mercedes-korszak elején, hogy még szigorúbban vették, és az autó kezelésével, beállításaival kapcsolatos műszaki adatokat, információkat sem adhattak a csapatok a versenyzőiknek. Amolyan "oldd meg magadnak a problémákat" effektus. Ha ezt megszegte egy csapat, a versenyző ugye időbüntetést kapott.
Aztán ezt egyszercsak valamiért eltörölték úgy mindenestül.
Esetleg emlékszik még rá valaki, hogy mi volt az oka, hogy megengedték a szabad utasítgatásokat, csapat által kiadott "helycseréket" a futamok során? Mi az előnye az ilyen bentről kapott utasításoknak? Vagy miért nem jó, ha a csapattársak is megküzdenek egymással? Pont ez is a verseny része kéne, hogy legyen, nem?
A csapatutasítás oka a csapat pontjainak maximalizálása.
- Ahol a pilóták nem szeretik egymást, vagy csak harciasak, ott nagyobb a baleset esélye. Ez dupla nullázás, büntető pont, és anyagi károkkal járhat. Így a csapat dönthet úgy, hogy nincs csata.
- Másik eshetőség, ami a csapatok 99%-nál megvan, hogy az egyik versenyző gyorsabb, és engedik had menjen. A csapat érdeke, hogy elől végezzenek, akkor nem fogják nézni, ahogy a pilótáik tönkre teszik egymás versenyét, és az előnyösebb helyzetben lévőt segítik. Pl Szingapúrban Leclerct belassították Sainznak. Tipikusabb eset volt Hamilton Suzukába. De Hamilton is ugyan úgy elengedte Russell-t Miamiban. Alpine is megcsinálta sokszor, Suzukában pont ők is. De volt ilyen Bottass-sal is, Hamilton egy dobogót adott neki a csapatutasítás miatt. Szóval ez mindenhol megvan csapattársak között.
- A harmadik lehetőség manapság ritka. Amikor a világbajnokságért harcolnak és ezért segíti az egyik a másikat. A Mercedesnél addig nincs 1. számú pilóta, amig kb matematikailag is eldől a cím sorsa. (Ezért kellett elengednie Bottast Hamiltonnak a MagyarGP-n) Rosberg nem nagyon került olyan hátra, hogy segítenie kelljen, és más nem fenyegette őket. Bottas esetében pedig elég ritkán tudott önerőből Hamilton elé kerülni, vagy segíteni őt. Volt rá példa, de nem ez volt a jellemző. A RB korszakban is ugyan ez a helyzet. Verstappen egyedül megoldja, és Perez amúgy sincs ott. 2021-ben nagy munkát végzett, kb az az egyetlen megmozdulása, ami jó volt.
Egyetlen logikátlan csapatutasítású csapat azért mégis volt. A Ferrari. Amkor Leclerc bekerült Vettel mellé, mint vízhordó, úgy mentek neki az évnek, hogy Vettel az első. Aztán voltak is ebből érdekességek, mint a Kínában. Leclerc volt elől, szóltak neki, hogy engedje el Vettelt, aztán Vettel borzasztó tempót ment, és mind a 2 Ferrari lemaradt. De a tehetség utat úr úgy is
"A csapatutasítás oka a csapat pontjainak maximalizálása."
Én inkább úgy mondanám, hogy a csapat érdekeinek maximális szem előtt tartása. Mert nem mindig az a fő érdek, hogy a csapat egészében minél több pontot szerezzen, különösen pl. ha kiélezett az egyéni bajnokság.
A többi leírttal amúgy egyetértek.
A csapatutasítás ugyebár akkor lett betiltva, amikor a Ferrari az utolsó körben beparancsolta Barrichellót Schumacher mögé egy olyan versenyhétvégén, amit amúgy elejétől a végéig Barrichello uralt, egy olyan évben, amit teljesen egyértelműen a Ferrari uralt. (Schumacher ezzel az év első 6 versenyéből 5-öt megnyert, a dobogó többi fokán meg összevissza váltogatták egymást a különböző versenyzők, szóval még az idei szezonkezdetnél is erősebb dominancia rajzolódott ki)
Ami persze hatalmas felháborodást váltott ki. Akárhogy is nézzük, mindenkit sokkal jobban érdekel a versenyzők egyéni viaskodása, mint a csapatoké, és tényleg van egy szint, ami felett nettó pofátlanság meglépni a csapatutasítást.
De a betiltással tényleg nem mentek semmire, az ugyanis csak annyit mondott ki, hogy közvetlenül nem adhatnak utasítást. "Fernando is faster than you" - ezzel szigorúan véve nem szegték meg a szabály, hisz technikailag csak egy kijelentő mondat, tájékoztatás. A gyakorlatban persze mindenki tudta, hogy az információ birtokában milyen versenyzői "döntést" vártak Massától.
A korrektség kedvéért még annyit tennék hozzá, hogy valóban volt olyan év, ahol a szezon eleji nyomasztó dominanciából nem sokkal később hatalmas visszaesés lett. Button 2009-ben az első 7 futamból 6-ot megnyert és szinte behozhatatlan előnyre tett szert, ezt követően viszont teljesen eltűnt, dobogón is csak kétszer állt, és a legvégére mégiscsak egész közel kerültek a vetélytársak.
Na de ha egy versenyző és csapat tényleg annyira gyenge a szezon második felében, hogy az év eleji totális dominancia során meglépett pofátlan csapatutasításon múlik a bajnoki cím, hát az tényleg tiszta szégyen és inkább ne legyenek bajnokok.
(a fent említett évben amúgy pont Barrichello volt Button csapattársa, és nem utasítgatták a szezon későbbi részében sem, ő is nyert futamokat)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!