Kezdőoldal » Sport, mozgás » Versenyek, olimpiák » A formula 1-ben miért olyan...

Kizcar kérdése:

A formula 1-ben miért olyan kevés motorgyártó van jelen?

Figyelt kérdés

Nem értem, hogy pl. alfa romeo, aston martin, mclaren, stb. miért nem saját motorokat használnak.

Így sokkal kevesebb értelme van az f1-nek szerintem.

Ennyi erővel mindenki indulhatna azonos motorokkal. Ekkor több értelme lenne az egésznek.

Nem igaz?

De amire elsődlegesen kíváncsi vagyok, hogy pl. aston martin miért nem aston martin motorral versenyez? Miért kell mercedes?



2022. júl. 13. 19:35
1 2
 1/14 anonim ***** válasza:
95%

A Formula-1-es erőforrások fejlesztése és építése k***a drága, nagyon kevés cég engedheti meg magának ezt a kiadást. Ráadásul csak úgy lesz megtérülő a dolog, ha ügyfélcsapatoknak is tudnak erőforrást eladni, ami nem különösebben lenne könnyű, ha a mai 10 csapatot 6 motorgyártó szeretné ellátni.

De ezen túl is vannak problémák. A versenymotoroknak az égvilágon semmi közük az utcai motorokhoz, a gyártókon belül sokszor teljesen elkülönült részlegek gyártják őket, amik semmiféle kapcsolatban nem állnak az anyacéggel a tulajdonosi viszonyon kívül. A Mercedes-Benz például a brixworthi Ilmort vásárolta fel, szó sincs stuttgarti fejlesztőközpontról. A Ferrari nagyjából házon belül fejleszt, de ez náluk mindig is így volt, a Renault pedig a Mecachrome-mal közösen fejleszti és építi az E-Tech motorokat. A Hondának is külön fejlesztési központja volt és a Red Bull is teljesen új gyárat húzott fel, mikor átvette a japánok motorját. Vagyis attól, hogy egy gyár utcai motorokat gyárt nagy mennyiségben, még nem biztos, hogy F1-erőforrásokat is tud tervezni és építeni.

Ha kicsit részletesebben nézzük, az Aston Martin utcai motorokat se nagyon gyárt. Az utcai autóik V12-ese nagyjából saját, de az is a Ford Duratecen alapul, a V8-ast pedig a Mercedes-AMG-től veszik. Egyikből se lehet elindulni egy ERS-szel megtámogatott másfél literes V6-os turbómotor fejlesztéséhez. Az Alfa Romeo a Fiat motorcsaládját használja, nekik se sok közük van a versenymotorok építéséhez. A McLaren az utcai autókban saját motorokat használ ugyan, de azt az egyféle turbós V8-ast is a TWR tervezte és a Ricardoval közösen gyártják.

Vagyis a fent említett cégek híresek ugyan, de motorépítési tapasztalatuk még utcai erőforrások terén se nagyon van. Ebből nem lesz versenymotor. Különösen úgy nem, hogy a McLaren versenycsapatként sosem foglalkozott motorépítéssel: náluk a siker kulcsa az volt, hogy egy külső motorszállítónál gyári partnernek minősültek, megkapták a legjobb fejlesztéseket, ehhez pedig kiváló karosszériát is futóművet építettek. Így jutottak csúcsra a '80-as években a Porschéval (vagy TAG-vel, ha jobban tetszik), majd a Hondával, a '90-es években pedig a Mercedesszel. Az Alfa Romeo próbálkozott ugyan saját motorokat építeni, de sosem jött nekik össze igazán: sem a lapos V12-es, sem a turbó, sem a V10-es nem volt sikersztori. Az Aston Martin meg egykoron ugyan saját motorokkal versenyzett, de szerintem az eredményeiket még most sem teszik ki az ablakba. Az AM egyszerűen csak névadója a csapatnak, mert mindkettőnek ugyanaz a tulajdonosa, a Mercedes-partnerség pedig még a Force India-időkből megvan, néha túl jól is sikerült.

2022. júl. 13. 20:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/14 anonim ***** válasza:
87%

Egyébként régóta ilyen a helyzet, már 20-25 éve is (amikor már a maihoz eléggé hasonló volt a Forma-1, csúcsra járatott profizmus, egekig szökő költségek, 10-11 csapat), annyi eltéréssel, hogy akkoriban a kisebb alakulatok gyakran átcímkézhették, akár továbbfejleszthették a nagyoktól szerzett motorokat. De az akkori Mecachrome, Supertec, Petronas, Acer stb. címkéjű motorok is valójában Renault, Ferrari, Honda eredetűek voltak. Illetve akkoriban több olyan próbálkozó volt, akik néhány év után le is léptek, pl. Peugeut, Toyota.

Egyébként az F1-nek szerves része a motorfejlesztési verseny, szóval remélem, hogy a jövőben sem lesznek egyenmotorok (habár a több éves fejlesztési befagyasztásokkal sajnos ebbe az irányba tartunk).

2022. júl. 13. 22:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/14 anonim ***** válasza:
100%

Ezeknek a motoroknak a kifejlesztése 12 évvel ezelőtt kezdődött, és a költségük dollár ezer milliókban mérhető. Ez annyira nem vonzó egy új motorgyártónak. A Honda belépett, és embert pénzt és energiát nem sajnálva folyamatosan fejlődött. Nem sajnálták újratervezni az egész motort, ha nem működött. Rájöttek, hogy egy bizonyos anyaggal kezelve a blokkot, tartósabbá tehetik azt, így a hengereket közelebb tudják tolni egymáshoz... Nagyon jó munkát végzett a Honda, de nekik is dollár ezer milliókba került ez.

A Mercedes olyan hűtés technológiát használ, amit űrhajóknál és az azokat meghajtó rakétáknál alkalmaznak. És ezek köré építik az autót, amik idén elég egyediek is lettek. Tehát az F1 nem éppen a legolcsóbb sport, ezért nem is volt csábító senkinek, ezen változtatnak a költségek csökkentésével, a fejlesztés befagyasztásával, és majd az új generációs motorokkal, és akkor jöhet új motorgyártó is.

2022. júl. 13. 23:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/14 anonim ***** válasza:

Plusz sztorinak még ide illik az előttem szólók írása mellé, hogy alapvetően úgy hirdették a hibrid dolgot, hogy az olcsóságra mennek rá....aztán a fejlesztés és a versenyköltség sokkal nagyobb volt mindenestül, mint a szívó motorok tankolással együtt...szóval ez nem volt kóser, bár ma már jobb a helyzet, de tech dolgok és a full kamu érdekek jelen vannak, ajánlom utána olvasásra a 25-26-os szabályváltozások tervezetét!

UI: Illetve ajánlom megnézni a 70-es évek szinte bármelyikét f1 wikipédia oldalakon, a motorok többsége (értsd a mezőny ~95%-a) Ford Cosworth DFW 3L V8-at használt, Ferrari meg a Matra volt V12 többé kevésbé, épp az aktuális év válogatta!

2022. júl. 14. 01:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/14 anonim ***** válasza:
Azért mert f1 motort fejleszteni drága ráadásul egy V6-ost nem igazán lehet ma már eladni pr szempontból. A Mclarennek az utcai autóiba sincs saját motorja az astonokban sem csak valami átcímkézett VAG
2022. júl. 14. 04:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/14 anonim ***** válasza:

"A Mercedes olyan hűtés technológiát használ, amit űrhajóknál és az azokat meghajtó rakétáknál alkalmaznak. És ezek köré építik az autót, amik idén elég egyediek is lettek. Tehát az F1 nem éppen a legolcsóbb sport, ezért nem is volt csábító senkinek, ezen változtatnak a költségek csökkentésével, a fejlesztés befagyasztásával, és majd az új generációs motorokkal, és akkor jöhet új motorgyártó is."

Viszont aki melléfog az új motorjával, az utána hozzá sem nyúlhat, csak égetheti magát éveken keresztül. Ez sem túl vonzó.

Másrészt az ügyfélcsapatok jelentősége azért is értékelődött fel, mert borzasztóan kevés a tesztlehetőség (alapvetően szintén a költségcsökkentés miatt), nagyon nem mindegy, hogy 1 vagy 3 csapat részéről érkeznek adatok a motort illetően.

Kissé zsákutcában jár az F1.

2022. júl. 14. 13:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/14 anonim ***** válasza:
#4 A 70-es éveket egyszerűen nem lehet napjainkhoz hasonlítani, a maihoz képest totál amatőr korszak volt, ma bármelyik utánpótlás szériában több a profizmus, mint akkoriban az F1-ben. Húszfős csapatok, udvari sufniban tervezett autókkal, alkoholfüggő versenyzőkkel már futamokat tudtak nyerni.
2022. júl. 14. 14:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/14 anonim ***** válasza:

7-es

4-es vagyok

Persze, cigaretta, bulik stb., na de ez azért nem volt igaz mindenkire! Illetve mindent a saját helyén kell kezelni, tény, hogy ma már nagyobb a profizmus, de akkor és ott igen is a sufniban tudtak olyat összetenni, ami csoda volt akkoriban, igaz ez nem tartozik a motor témához szorosan.

2022. júl. 14. 18:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/14 anonim ***** válasza:

És gondolj bele, hogy az F1-ben a mostani 4 motorgyártó nem is a legkevesebb, 1974-ben csak 3 volt: a Ferrari és a BRM saját motort használt, a többi csapat pedig mind Ford-motort!

Amúgy pedig az utcai Alfa Romeokban sem mind saját motor van, a márka sportos csúcsmodelljeiben lévő 2.9 V6 biturbó is Ferrari-motor, ha házon belül (Fiat-csoport) van erősebb gyártó is, akkor minek költekezne saját motor fejlesztésébe?

Bár az F1-es motorok működési elve ugyanaz, mint az utcai benzineseké, viszont 2 óriási különbség van köztük: a modern F1-es motorokban a súlycsökkentés miatt speciálisabb alkatrészek vannak (vékonyabb vagy könnyebb anyagú), amik miatt csak töredék a motor élettartama, és ha ehhez hozzávesszük, hogy a legtöbbször bőven 10 000 fölött pörgetik őket - a szabályokon belül maradva is relatíve tartósak legyenek (ne csak 1-2 hétvégét bírjanak ki), mindezeket nehéz összehangolni, az ehhez vezető fejlesztések pedig rengeteg időbe és főleg rengeteg pénzbe kerülnek, amit sok gyártó nem mer megkockáztatni! Anno például a Ford, a Peugeot, és a Toyota is ezért szálltak ki a sportágból, mert csapataik nem hoztak olyan eredményeket, amikkel anyagilag megtérültek volna a fejlesztések, főleg hosszabb távon! Ezek után pedig már az is csoda, hogy 2026-tól a Volkswagen meg egyáltalán be akar szállni a sportágba, és motorgyártóként küldené csoportjának 2 tagját (Audi és Porsche), viszont a saját elvek is közrejátszanak az új motorformulában, a Volkswagen például a szabályokban eleve alacsonyabb fogyasztású motorokat akar, ebben egyeztet jelenleg is az FIA-val és a többi 4 motorgyártóval!

2022. júl. 16. 18:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/14 anonim ***** válasza:
50%
A hetvenes éveket még mindig értelmetlen napjainkhoz hasonlítani. Az a bizonyos Ford által pénzelt (valójában Cosworth fejlesztésű) V8-as, amit 1974-ben a Ferrari és a BRM kivételével az összes többi csapat használt, 1967-es fejlesztés volt, de még idősebb Rosberg autójában is ez dübörgött az 1982-es bajnoki címe idején. De gyakran magához a kasztnihoz is alig nyúltak, évekkel korábban debütált konstrukciókkal is lehetett futamot nyerni. Ennyivel lazább és alacsonyabb színvonalú volt akkoriban a verseny technikai része. Kész vicc az (elvileg) motorsport csúcsát jelentő kategóriától.
2022. júl. 16. 19:42
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!